Jste zde

TEST: STE2 na cestě napříč republikou

Někteří provozovatelé železničních a autobusových linek nabízí připojení k internetu prostřednictvím WiFi. Ale počítače si přeci jen nechají na WiFi líbit mnohem víc než jednoúčelové zařízení typu monitorovací ústředna pro dohled prostředí. Proto když se nám naskytla příležitost vyzkoušet si chování WiFi, vybavili jsme našeho redaktora jednotkou STE2 od firmy HW group, vysocekapacitní power bankou (STE2 má taktéž 5V napájení) a celou sadu odeslali na Moravu, aby se projela ze Starého města u Uherského Hradiště do Prahy a zpět. Jak to celé proběhlo očima našeho redaktora?

Zadání:

Úkol zní jasně. Během služební cesty využít STE2 k měření teploty a vlhkosti, monitorovat digitální vstupy a vše online přenášet do portálu SensDesk.

Volba dopravce:

Nejdříve jsem začal s volbou dopravce. Měl jsem možnost vybírat ze tří možností. České Dráhy s přestupem v Olomouci na Pendolino, přímí spoj RegioJet nebo LeoExpress. Přímý spoj byla jasná volba. Časově na tom byli oba dva podobně, WiFi je dostupné ve všech vlacích. Odjez 5:50 a doba cesty něco málo přes 3 hodiny. 

Příprava:

To bych nebyl já, abych vše nezačal chystat večer před odjezdem. Počkám, až děti usnou a v klidu si STE2 nachystám. Děti (1,5roku a 4roky) zrovna měli svůj den a tak řádili až do 22 hodiny. Kdo má malé děti, ten to zná velice dobře. Kontrola fyzických komponent:  Notebook, STE2, Power banka(nabitá), 1x senzor teploty, 1x senzor kombinovaný(vlhkost a teplota), něco na simulaci spojení kontaktů (STE obsahuje 2 vstupy). Než jsem to všechno našel, na hodinách bylo 22:30. To je ještě dobrý čas. Mrknu na stránky dopravce, ať zjistím něco o WIFI ve vlaku. A v tom mě v hlavě blesklo, jak zjistím IP adresu, abych se dostal na web server STE2?

Ještě, že STE2 umí komunikovat po kabelu nebo wifi paralelně. Při použití LAN i WiFi zároveň najdete STE2 na dvou různých IP adresách. Přes notebook se dostanu k web serveru, kde nastavím parametry wifi a mohu si vyčíst IP adresu STE2. K tomu budu potřebovat ethernetový kabel. Našel jsem jen 10metrové klubko. Ještě, že mám krimpovací kleště. Jdu hledat ethernetový konektor. Po 20 minutách hledání to vzdávám a vracím se k notebooku s 10 metrovým kabelem, abych si vše odzkoušel doma nanečisto. To už máme 23:15.

Na notebooku nastavím  IP adresu 192.168.0.1. Jelikož jsem před tím měl STE2 v síti pamatoval jsem si, že je tam nastavena IP adresa 192.168.0.4. Po připojení kabelu a vložení IP do prohlížeče, jsem se dostal přímo na web server. Tam volím záložku wifi. Povolím WIFI a  kliknu na Scan AP. STE2 se rozbliká krásnou modrou barvou. Zvolím domací wifi sít. Zadám heslo. STE 2 píše connecting….

Po chvíli modré světlo již nebliká, ale přešlo do trvalého světelného toku. STE2 píše connected. Odpojím kabel. Notebook přepnu do wifi sítě a pomocí HWg-config spouštím scan wifi sítě. První pokus nevyšel. Nic nenalezeno. Zkusím ještě jeden pokus a nachází mě to jedno zařízení STE2 s IP adresou 192.168.10. Zadám tuto adresu do prohlížeče a dostávám se na web server STE2. Super vše odzkoušeno. Na hodinách svítí krásných 00:20.

Cesta vlakem:

Je čas 5:15, vstávám. Vše mám nachystáno od večera, takže sedám do auta a odjíždím směr nádraží Staré město u Uherského Hradiště. První problém s parkováním. Netušil jsem, že v sobotu ráno bude obsazeno hlavní parkoviště u nádraží. Nechávám auto ve vedlejší ulici. Vlak je přistaven na druhé koleji. Konečně usedám do žlutého vlaku.  Odjezd přesně 5:50. Za chvíli za mnou přijde steward a objednávám si čaj s mátou a bagetu. Čaj s mátou dávají jen při cestě z Prahy. Spokojím se s vodou. Je čas na konfiguraci. Vytahuji z tašky notebook, STE2 se zapojenými čidly, power banku a 10m ethernetový kabel. Postup konfigurace mám odzkoušený 5 hodin před odjezdem. Zadávám IP adresu 192.168.0.4 do prohlížeče a dostávám se do web servisu. Klikám na záložku wifi a Scan AP. Chvíle napětí. Překvapivě nalezen jeden AP se jménem ZLUTY RJ1002. Volím tento AP, vložím heslo ZLUTY a čekám. Probíhá blikání modré LED – connecting. Modré světlo začalo trvale svítit, stav se změnil na connect. Mezitím kolem mě projde steward a dívá se na mě, co mu to v tom vlaku instaluju. Zatím není ve vlaku moc lidí. Odpojím kabel, notebook nastavím do sítě ZLUTY a pomocí HWg-config spouštím scan sítě. Napoprvé nalezeno STE2. Příslušnou IP adresu zadám do prohlížeče a dostávám se do web servru STE2. Vyhráno. Vyvolám push to Sensdesk, abych dostal aktuální data ze senzorů přímo do portálu. Mám super čas. 6:00 a první data jsou již na portálu a souhlasí s hodnotami, které jsou zobrazeny v záložce sensors.

Jak přibývá více lidí ve vlaku, přibývá více pohledů na to, co mám před sebou. Plno drátů, zařízení, které bliká červeně a modře. Začíná simulace oteplení – stačí přiložit prst na čidlo teploty. Zvýšení vlhkosti simuluji dechem. V STE2 jsem nastavil meze tak, aby při zvýšení na 30°C okamžitě poslalo Alarm email. U vlhkosti jsem mez nastavil na 80%. Vše proběhlo vpořádku. Email s alarmem poslán, na portále SensDesk se objevila aktuální zvýšená teplota a vlhkost. Po vrácení hodnot do normálu se odešle opět email s údaji, že je vše ok. Jen pohledy ostatních cestujících, jak dýchám na čidlo, mě docela rozesmály. 

Blížíme se k Zábřehu na Moravě a tak zkouším vytrhnout kombinované čidlo teploty a vlhkosti. Čas 7:00. Čekal jsem, co se stane. Email s alarmem se okamžitě odešle, jelikož hodnota teploty je -999°C. Na grafu z portálu SensDesk to je krásně vidět. Vracím čidlo zpět do STE2 a vše se vrací do normálu. V další verzi firmware se tento havarijní stav pořeší tím, že zahlásí výpadek čidla. Jakmile vlak vjede do tunelu, opět zvýším teplotu na čidlu. Dochází k výpadku internetu. S tím si STE2 hravě poradí, jelikož má vnitřní paměť a tím pádem se žádné data neztratí. Nastal čas na sepnutí digitálních vstupů. Pomocí drátku spojím jeden vstup a okamžitě se odesílá email s alarmem a vše se zaznamenává na SensDesk portál.

STE2 spolehlivě monitoruje teplotu a vlhkost v prostředí vlaku a vše zaznamenává online do portálu SensDesk. Z portálu si lze jednoduše stáhnout data z historie a podívat se na  průběh naměřených hodnot. Blíží se čas příjezdu do Prahy – čas 8:58. Vlak neměl žádné zpoždění a tak vypínám STE2. Stejný postup volím při cestě zpět. S tím, že si již nehrají s čidly a nechávám STE2 monitorovat prostředí. To už není tak zajímavý graf, jelikož se teplota ani vlhkost ve vlaku moc nemění. Proto přikládám pouze grafy, kde jsou vidět změny teploty, vlhkosti a změny na digitálních vstupech.

V SensDesku byl účet nastavený tak, aby zařízení odesílalo data rychleji než je standardních 15 minut a my mohli sledovat průběh naměřených hodnot i výpadky spojení. Výsledek je překvapivě dobrý jak pro STE2 tak pro provozovatele trati, což pro dodavatele telemetrie a monitoringu prostředí otevírá nové možnosti.

 
 
Přílohy: 
PřílohaVelikost
PDF icon hwgste2_letak.pdf762.04 KB
PDF icon hwgste2_manual.pdf3.17 MB
Hodnocení článku: 

Komentáře

 "přímí spoj RegioJet" jinak dobre cteni