Jste zde

VUT vystaví chytrého autopilota. Do oblak bude létat s bateriemi

Chytrého autopilota pro ultralighty představí na strojírenském veletrhu tým z Vysokého učení technického v Brně. Zařízení, nainstalované do konceptu sportovního letounu Evektor SportStar EPOS s elektrickým pohonem, zvyšuje bezpečnost letu a stále přitom pro piloty zachovává vysokou míru autonomie řízení.
Konstruktéři přišli s inovativním řešením – palubní počítač zmenšili, analogové přístroje vyměnili za digitální, snížili energetickou spotřebu a vytvořili futuristický celek, který odpovídá požadavkům budoucích pilotů. V praxi pak automatický systém funguje tak, že pilota navádí na zvolenou letovou dráhu nebo například vyvádí z oblasti nízkých mraků či jiné, potenciálně nebezpečné zóny.
 
Vědecký tým se při vývoji autopilota inspiroval zařízeními, která se běžně umisťují do velkých dopravních a armádních letadel, v kategorii ultralehkých letounů jsou však novinkou
 
„Módů interakce existuje více, protože člověk musí do automatického řízení stroje vždy určitým způsobem vstupovat, zejména při změnách aktuální trasy,“ vysvětluje řešitel projektu Peter Chudý. Na základě odezvy od uživatelů nakonec tým upustil od plně automatického pilota, protože majitelé ultralightů si přece jenom přejí let alespoň částečně kontrolovat.
 
 
Při řešení avionického systému autopilota dochází ke sloučení technologií digitálního řízení letu s konceptem moderního sportovního letounu, poháněného elektrickým motorem, s charakteristickou přívětivostí k životnímu prostředí a nízkými náklady na provoz a údržbu. Díky elektrické pohonné jednotce letoun neprodukuje žádné emise a nutná není ani manipulace s látkami, které by mohly ohrozit životní prostředí, především pak palivem nebo motorovým olejem. Samotné ovládání pohonné jednotky je velmi intuitivní – v kabině je pouze jeden ovladač, pohybující se vpřed a vzad. Originální pohonná jednotka představuje vrchol výkonové řady pohonů, které jsou mimo jiné určeny pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě motorový paragliding.
 
Kromě VUT v Brně (http://www.vutbr.cz/) na projektu spolupracuje firma Evektor (http://www.evektor.cz/) a partnerem je také Technologická agentura ČR. V současné době je projekt v poslední fázi, kdy probíhá testování. Prototyp chytrého autopilota pro ultralehká letadla si budete moci prohlédnout na MSV 2013 (http://www.bvv.cz/msv/, zdroj) na stánku č. 15 v pavilonu A1.
 
Hodnocení článku: