Jste zde

Zakopejte baterie, palivové články jsou zde

Zatímco u nás se hovoří o tom, kolik bude za tři roky dobíjecích stanic na elektromobily, Londýn staví plnící stanice vodíku a partneři projektu London Hydrogen Network Expansion (LHNE) již vyrábí mikrobusy a automobily s palivovými články pro tento projekt. 
 
Odborníci z automobilek i Evropská unie sází na elektromobily a dobíjení elektřinou. Takový obrázek si můžeme udělat z televize, novin i internetu. Pro úředníky i odborníky je to sázka praktická. Elektromobily mají zatím dost omezené možnosti vzhledem ke kapacitě baterií, odborníci tvrdí, že potřebují dalších 15-20 let na zvládnutí baterií lepších. Oboustranně výhodný obchod. Úředníci mají svého zeleného koně na kterém jedou, odborníci zajištěné peníze na výzkum. Vzájemně se drží nad vodou. Nadlouho.
 
Nedávný průzkum  ve Velké Británii ukázal využití elektromobility v praxi. Pouze třetina ze všech dobíječek je využívána více než jednou týdně a jedna šestina nebyla použita během tohoto roku ani jednou. To je vzhledem k tomu, že samosprávy tratily za nabíjecí stanice 7,2 milionu liber, celkem hubený výsledek.
 
Situace u nás není odlišná. Poblíž redakce HW serveru v Praze máme skoro dva roky také jednu dobíjecí stanici. Elektromobil jsme tam zatím neviděli a podle opotřebení nátěru na podlaze ve srovnání s jinými parkovacími místy v této garáži tam patrně nikdy žádný nebyl.
 

 

Londýn - město palivových článků


Iniciativa firem, sdružených v projektu London Hydrogen Network Expansion (LHNE) se společně s Londýnskou radnicí a vládní radou pro technologickou strategii vydala jiným směrem. Během letošního roku vyroste v Londýně síť čerpacích stanic na vodík. Na rozdíl od dobíjecích stanic, kde strůjce doufal v nadšení elektromobilistů, se projekt věnuje i využití. V příštím roce začnou ve veřejných službách jezdit dodávky, poháněné vodíkovými články. Několik desítek vozidel taxi na vodíkový pohon je v Londýně v provozu od minulého roku. Automobilka Hyundai, která je partnerem projektu, vyrobila první sérii vozů Hyundai ix35 Fuel Cell a do roku 2015 plánuje v rámci této série vyrobit 1 000 vozů.
 
 
Zajímavá je jasná koncepce palivového článku, kde je vodík přeměněn na elektřinu a následně využit pro el. pohon. Zde je velký rozdíl oproti snaze některých automobilek neustále laborovat s klasickým pístovým motorem a krmit ho vším možným i nemožným. V Hyundai Motor se zároveň rozhodli, že výsledné auto musí nabídnout stejnou úroveň praktičnosti, bezpečnosti a jízdních vlastností jako model ix35 poháněný spalovacím motorem. To znamená srovnatelné jízdní výkony – nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a dojezd téměř 600 kilometrů na jednu náplň palivových nádrží. Vůz přitom do ovzduší nevypouští nic jiného než vodní páru.
 
Je to tedy také elektromobil se vším všudy. Dá se ale očekávat, že po spuštění topení nebude snížena rychlost na 30 km/h a že po vybití nestrávíte nuceně noc v nabíjecím hotelu. Vozidlo s palivovými články naplní své nádrže během dvou až tří minut. Nepřestávejte proto pracovat na vývoji čehokoli pro elektromobily. Jenom v menu nastavení přidejte položku Vyberte zdroj napájení: 1. vodíková nádrž (palivový článek) 2. baterie. V případě volby 1. zobrazte na displeji varování: Připoutejte se a věnujte pozornost řízení. Jedete opravdovým autem.
 
Hodnocení článku: 

Komentáře