Jste zde

C-V2X nečeká na 5G, využije LTE

Neustávající nejasno okolo 5G sítí dává velké šance LTE nejen v oblastech osobní komunikace a IoT zařízení, ale také v komunikaci vozidel. Cellular V2X, využívající standard LTE, tak možná na dlouhou dobu předběhne 5G.  

Tuto myšlenku prosazuje organizace Global Certification Forum (GCF), což je podobné globální uskupení, jako například GSMA nebo 3GPP.  Zatímco 3GPP sdružuje řadu standardizačních organizací (ARIB, ATIS, CCSA, ETSI, TSDSI, TTA and TTC), GCF a další asociace spolupracují na nasazování nových standardů do praxe.

Právě GCF se koncem roku 2018 stala hybatelem rozvoje komunikace vozidel na stávající infrastruktuře LTE. LTE sidelink vychází z LTE Release 14 a představuje adaptaci jádra standardu LTE pro vzájemnou komunikaci vozidel V2V a vozidel s okolím V2X a počítá s využitím konektivity i pro plnohodnotné multimediální služby, například v hromadné dopravě. LTE sidelink počítá také s využitím pásma 5,9 GHz, alokovaném pro inteligentní dopravní systémy ITS.
3GPP dokončila soubory požadavků pro V2V a V2X v rámci LTE (pod 3GPP RAN5) na konci roku 2018. Pracovní skupiny GCF následně připravila požadavky na testování a vybavení, které má zajistit interoperabilitu systémů různých výrobců. Pro odlišení tak vznikají zkratky C-V2V a C-V2X pro Cellular Vehicle To Everything, využívající LTE-Advanced.

Je logické, že spolupracující firmy okamžitě po dokončení procesu standardizace využijí svůj náskok a představí vlastní testovací vybavení, které standardy splňuje. V tomto případě je to Rohde & Schwarz, který pro testbed využil širokopásmový radio komunikační tester CMW500 a vektorový generátor signálů SMBV100A.

 www.rohde-schwarz.com/ad/press/conformancetest 
https://www.globalcertificationforum.org/news/blog/compliance-in-the-connected-vehicle-ecosystem.html

Hodnocení článku: