Jste zde

Herní kostka budoucnosti

Všichni známe Rubikovu kostku, která se stala legendou mezi hlavolamy. Pokrok se nedá zastavit a tak přichází Rubik’s Futuro Cube od firmy Princip. Tato kostka v sobě skrývá plno her, jako je například Tetris, had či piškvorky. Kromě těchto klasických her jsou k dispozici též logické hry, hlavolamy nebo hádanky a nesmíme zapomenout ani na možnost spojení dvou kostek pro souboje více hráčů.

 

Historie

Všechno začalo roku 2009, kdy chtěla skupina kamarádů vytvořit novou hru, která by zaujala veřejnost. Jelikož měli bohaté zkušenosti s elektronickými akcelerometry, napadlo je sestavit hlavolam v podobě malé kostičky, která reagovala na pohyb a zpětně komunikovala pomocí pípání a čtyř LED diod.

Kostička měla úspěch a tak se tomu věnovali víc a vznikla kostka, která uměla mluvit, měla více LED a také více her. Zlom nastal v roce 2012, kdy se na konferenci Toy Fair 2012 zalíbila firmě ThinkGeek a to byl začátek Future Cube. Po několika měsících vstupuje do hry firma Seven Towns, která je vlastníkem známé Rubikovy kostky a tak vznikl název Rubik’s Futuro Cube. 

Obr. 1: Rubik's Futuro Cube
 

Obsah balení

Při koupi kostky budoucnosti dostanete do ruky černou kostku, nabitou 10 hrami, miniUSB kabel pro připojení k PC a nesmí chybět ani manuál, kde je srozumitelně popsán návod, jak s kostkou pracovat. V manuálu také najdeme popis jednotlivých her.

Obr. 2: Obsah balení
 

Zapnutí - vyvolání herního menu

Vše je založeno na detekci pohybu kostky pomocí zabudovaných akcelerometrů. Kostka využívá pro komunikaci s uživatelem 54 LED diod a zvukový výstup. Zapnutí kostky (vyvolání herního menu) se dělá specifickým způsobem, budu citovat manuál: „Pro vyvolání herního menu je zapotřebí držet kostku před sebou a opisovat 3x ve vzduchu kružnici přibližně o velikosti CD.“ Zní to složitě, ale po určitém čase získáte praxi a půjde to snadno. 

Když jsem kostku půjčil mému 2,5 ročnímu synovi a ten viděl, jak kostka bliká a vydává zvuky, když na ni poklepe, byl celý nadšený. Křičel na mě „Tatínku, kde je to zapínátko?“ Marně hledal nějaký čudlík, který zná ze svých hraček.

Herní menu a ovládání

Jakmile se nám podaří vstoupit do herního menu, máme na výběr ze tří variant – červené, zelené a modré. Mezi jednotlivými herními menu se přemísťujeme tak, že klepneme z boku kostky. 
 
Obr. 3: Menu
 
Každá hra nebo funkce má svou ikonu a vybere se tak, že v herním menu natočíme kostku tak, aby ikona příslušné hry (funkce) směřovala směrem nahoru a klepnutím seshora vyvoláme spuštění hry. Pokud klepneme 2x, kostka nám řekne pravidla hry, což je skvělé. Zpět do herního menu se dostaneme známými krouživými pohyby. V červeném menu se nachází možnost nastavit hlasitost kostky či uvést kostku do transportního režimu. Co bych doporučil, je vyzkoušení tutorialu. Ten nás pomocí jednoduchých her naučí ovládat kostku a komunikovat s ní.
 

Seznam her a funkcí:

  • Červené menu: Sobokan, Dream Quest, Tutorial, Music Demo, Volume Control, Transport mode
  • Modré menu: Gomoku, Snake, Grvity Puzzle, Connect, Cubris, Road runner
  • Zelené menu: Multi Connect, Multi Gomoku, Multi Cubris, Piano, Ring Dream, Gravity Chalenge

 

Nemá cenu zde popisovat všechny hry a tak uvedu jen několik z nich. U některých jsem zatím nepochopil, jak se hrají, ale chce to čas a hraní, hraní, hraní...

Snake – had – tahle známá hra snad nemůže chybět nikde. Jak ji ale hrát na kostce? Odpověď je jednoduchá. Ovládání hada se děje pomocí natáčení kostky tak, aby jste hada směřovali na červené body (jablíčka). Vtip je v tom, že had leze vždy nahoru.

Piano – perfektní hra na odreagovaní. Po klepnutí na stěnu kostky se ozve zvuk piana v určité tónině. Kostka nemá pouze šest tónů, jak by se mohlo zdát, ale každé natočení kostky tóninu změní a tak lze zahrát celkem zajímavé sestavy.

Road Runner neboli kvapík – cílem této hry je udržet běžící tečku na horní straně krychle. Zní to jednoduše, ale tečka mění rychle směr.

Piškvorky – hrajete proti počítači, tedy kostce, nebo můžete v režimu multi hrát proti dalšímu hráči.

Obr. 4: S kostkou si vyhraje i dítě...
 

Režimy spánku

Kostka má dva režimy, ve kterých se šetří baterie, transportní mód a hibernace. Hibernace je klasické vypnutí – učiní se dvojím poklepáním ze spodní strany. Transportní mód je určen pro dlouhodobější vypnutí. Z tohoto režimu lze odejít pouze připojením USB kabelu k počítači.

Technická specifikace:

  • Hlavní CPU: Cortex M3, 384 kB Flash, 64 kB RAM
  • Hlavní senzor: 3osý MEMS akcelerometr, ODR: 1,2 kHz
  • Paměť: 128 MByte NAND FLASH – zvukové soubory, uživatelská data
  • Displej: 54x RGB SMD LED, 64 nebo 255 PWM kroků
  • Zvuk: 4kanálový playback, 16 bit, 22,05 kHz, I2S digitální výstup
  • Reproduktor: rozsah 0,9 – 12 kHz, dvojitý zvukový kanál
  • Baterie: 1 Ah Li-Pol s ochranným obvodem, doba nabíjení 2,5 hodiny
  • USB: nabíjení + FW aktualizace + zvuková data
  • RF: 2,4 GHz, proprietární
  • Aktivní mód: až 8 hodin hry na plně nabitou baterii
  • Hibernace: spotřeba 100 uA, reaguje na pohyb
  • Transportní režim: spotřeba 10 uA, reaguje na připojení USB
  • Rozměry: 52x52x52 mm
  • Váha: 125 g
  • Model: PSC01, Futuro Cube
  • Certifikace: CE 1383, FCC ID: QH2PSC01, IEC 60950-1:2005 (Second Edition) + Am 1:2009 EN 60950 – 1:2006/A12:2011

 

Obr. 5: Detail mini USB konektoru
 
Nemohu nezmínit ani možnost vytvoření vlastní aplikace. K tomu slouží jednouchý software, který je volně stažitelný na stránkách www.futurocube.com/sdk, kde nalezneme i spoustu příkladů a návodů jak na to. Většina programátorů si s kódováním hravě poradí, proto uvedu jen jeden příklad. Vše potřebné k tomu, abychom pochopili princip programování, nalezneme v dokumentu PAWN - embedded scripting language, který je přílohou tohoto článku.


/*
example_2_tapping.p

This example shows how to easily setup taps to side to be recognized. Also, double tap signal is used for lighting up entire cube.
Example also shows how to use palette colors and how to set up them from arrays. Palette colors are those represented by
number lower than 256. (lower 8-bits at color value)    

*/

#include <futurocube>

new motion
new i
new palette[]=[cBLUE,cRED,cORANGE,cMAGENTA,cPURPLE]
//note that palette is filled from index 1, index zero has color 0x00000000

main()
{
  RegAllSideTaps()        
  RegMotion(TAP_DOUBLE)
  SetIntensity(256)
  SetDoubleTapLength(500)
  PaletteFromArray(palette)
  i=1
  SetColor(i)

  for (;;)
  {
    motion=Motion()
    if (motion)
    {
      Play("drip")
      if (++i>sizeof(palette)) i=1
      SetColor(i)
      if (_is(motion,TAP_DOUBLE))
      {
       DrawCube()
       Vibrate(150)
      }
      DrawSide(eTapSide())
      AckMotion()
     }
    PrintCanvas()
    Sleep()
    }
} 
  
 

Obr. 6: Software pro tvorbu vlastních aplikací 

 

Závěr

Rubik’s Futuro Cube mě mile překvapila hlavně svým nápadem a snadným ovládáním. Píše se, že je kostka určena pro věkovou kategorii 14 a více. Jelikož mi ji po pár minutách vzal 2,5 roční syn a oblíbil si třeba hru piano, věkovou hranici bych spíše posunul a hračku doporučil všem, co mají rádi hry na postřeh, logické hry a hlavolamy nebo si jen chtějí zkrátit dlouhé chvíle. Kostku lze koupit v našem e-shopu OBCHOD.HW.CZ.
 
 
Přílohy: 
Hodnocení článku: