Jste zde

Návrh a konstrukce DPS – recenze knihy

Nakladatelství BEN – technická literatura vydává novou publikaci s názvem Návrh a konstrukce DPS (desek plošných spojů) s podtitulem Principy a pravidla praktického návrhu, kterou jsme právě přečetli a teď se s Vámi chceme podělit o první dojmy.

Kniha

• Návrh a konstrukce DPS (desek plošných spojů) s podtitulem
  • Principy a pravidla praktického návrhu

popisuje základní aspekty návrhu desek plošných spojů (DPS), tedy problematiku počítačového návrhu DPS, technologii výroby vícevrstvých DPS, osazování a pájení SMD nebo elektrické vlastnosti plošných spojů. Rozsáhlá část knihy je věnována elektromagnetické kompatibilitě (EMC) a souvisejícím návrhovým pravidlům. I když se při návrhu desek plošných spojů velmi efektivně využívá počítačů, neznamená to, že navrhovat DPS na počítači je pouhé klikání myší. Počítačové návrhové systémy jsou jen účinné nástroje, usnadňující práci návrhářů. Návrh DPS vyžaduje především (ač to tak na první pohled nevypadá) komplexní znalosti v oblastech

• technologie výroby desek plošných spojů (DPS),
  • osazování a pájení,
  • obvodové funkce součástek,
  • teorie elektromagnetického pole

a především jejich

• skloubení a využití v praxi.

Cílem knihy je upozornit čtenáře na nejdůležitější problémy, které bude muset zdolat při návrhu elektronických schémat a desek plošného spoje. Návrhářem se člověk nestane pouze čtením publikací, ale aktivní, mravenčí dlouhodobou prací a také sbíráním zkušeností a zpětných vazeb z celého výrobního procesu navrhovaného zařízení, tedy od technologů z výroby DPS a osazování, odborníků ze zkušebních laboratoří EMC, servisních techniků a dalších. V praxi to znamená nejen „se učit, se učit, se učit“, ale i „komunikovat, komunikovat, komunikovat“, přijímat kritiku a poučit se nejen z vlastních chyb. Závěrem snad jen jedna poznámka: „Jak se má správně navrhovat deska plošného spoje?“ „S citem. Je to nejen umělecké dílo…“ Tolik tedy oficiální popis knihy.

A jak to vypadá ve skutečnosti?

Upřímně řečeno, kniha se opravdu povedla! Autor na zhruba 120 stranách textu přináší nesmírně cenné informace, které přísně podřizuje praktickému využití. Publikace tak získává na své ceně. Precizní text, který doplňuje celá řada názorných obrázků, je psán srozumitelnou formou s množstvím odrážek a důsledně rozdělen do poměrně velkého počtu podkapitol, takže se v něm neztrácíme. Ke knize, se kterou by se s červeným zvýrazňovačem v ruce a jedním dnem dovolené či jiného druhu volna měl zcela jednoznačně a zejména důkladně seznámit každý zájemce o bezchybný návrh i konstrukci desek plošných spojů, se tak lze vracet i během své praxe, protože začínající poučí a znalé určitě neurazí, ba právě naopak! Sám jsem se během čtení několikrát přistihl, jak pokyvuji hlavou, když logicky vedený sled argumentů vyústil v zásadní závěry, které nadto všechny nacházím v jediné příručce. Ať již tedy budete zkratku ESD bez jakýchkoli emocí a dalších asociací hláskovat jako Eva – Simona – David nebo jste si již takové „Discharge“ řádně užili a teď třeba řešíte řazení jednotlivých vrstev DPS, rozvahu nad buzením MOSFETu, vzájemnou geometrii diferenčních párů, vzorné napájení A/D převodníku, ČSN EN 61000 či galvanické zesílení mědi, byla tato kniha stvořena přímo pro Vás!

Text průběžně doplňují také zápisy, které však nejsou zdlouhavě odvozované ani publikované v celé své „matematické parádě“ tak, jak je pravděpodobně známe z přednášek Teorie elektromagnetického pole (jinak s láskou nazývaných „Tempo“). Zjednodušené vztahy zde totiž mají usnadnit náhled na danou problematiku a ne „vyplivnout“ přesná čísla, se kterými možná ani nebudeme schopni smysluplně pracovat. To raději nechejme simulačním programům. Závěrečná, šestá kapitola „Návrhová pravidla“, která je mimochodem nejdelší ze všech, pak určitě čtenáře nenechá na pochybách, zda autor otázkami návrhu a konstrukcí skutečně žije nebo o tom jen někde okrajově četl. Výstupy jsou postaveny docela jednoznačně, takže nedávají prostor pochybnostem ani slepému tápání. Jednotlivými kapitolami publikace přitom jsou:

• Počítačový návrh desek plošných spojů (DPS)
  • Technologie výroby desek plošných spojů (DPS)
  • Povrchová montáž
  • Vlastnosti plošných spojů
  • Elektromagnetická kompatibilita (EMC) a
  • Návrhová pravidla

Třebaže svým rozsahem patří mezi kratší a tudíž i levnější (!) díla, informační hodnotou, přepočtenou na jednu větu, přímo srší.

Nová kniha Návrh a konstrukce DPS již ve svém prvním a zároveň aktuálním vydání z roku 2010 vyniká praktickou informační hodnotou. Nemá tradiční úvod ani závěr a i když místy i pobaví (šipka s popisem „ostuda návrháře!!!“, jev zvedání součástek, příhodně označený jako „Manhattan effect“, přeškrtnutý obrázek s velkou výstrahou „FUJ !!!“ či definice „Syndromu švýcarského sýra“, kdy je „vodivá plocha GND jako řešeto“), nepotrpí si jinak na vzletné vyjadřování ani „okecávání“. Do celého dění nás vtáhne hned první větou, přičemž ta následující, druhá a pak každá další, již přináší žádanou informaci. Po přečtení tak knihu rozhodně nezaložíte, ale budete spíše přemýšlet o čestném místě poblíž pracovního stolu. Protože je však celý výklad veden velmi přehledně a autor svou práci ani neodbyl ani neuspěchal, může vhodně posloužit i jako výchozí studijní materiál nebo cenný podklad pro výuku. Třebaže svým rozsahem patří mezi kratší a tudíž i levnější (!) díla, informační hodnotou, přepočtenou na jednu větu, přímo srší.

Budeme jen chválit?

Tato skromná recenze si nechce hrát na pečlivou kontrolu publikovaného materiálu, spíše odráží dojmy a „zážitky“, bezprostředně po přečtení textu. Z tohoto důvodu tedy nelze jinak, než chválit! Ostatně, posuďte sami. Na domovské stránce je k dispozici podrobný obsah včetně ukázky. Ta sice bude poplatná čtvrté kapitole s názvem Vlastnosti plošných spojů, takže zřejmě nenabídne pohled na to nejcennější, na druhé straně zde však vidíme, jakým „lidským“ způsobem se dá pracovat s jednoduchými matematickými zápisy, třebaže jsem si integrální transformace jinak velmi oblíbil. Text a některé obrázky jsou sice na několika místech mírně „vybledlé“, nikterak to ale neubírá na informační hodnotě díla. Také rejstřík obsahuje pouze několik základních hesel, která nedokáží vypovědět o širokém záběru celé knihy. Nevnímám to však jako zásadní problém :)

Každopádně, než jsem knihu poprvé otevřel, čekal jsem povídání jen o plošných spojích, návrhových programech a všudypřítomné mědi. Místo toho se mi do rukou dostal systematicky a s láskou připravený materiál, který poučí nejen „autora“ konkrétní desky vícevrstvého plošného spoje, ale také, a to je na knize cenné, i ty, kdo odpovídají za návrh výchozího zapojení se součástkami (mnohdy dva lidé v jedné osobě). Funkční, spolehlivé a tudíž i úspěšné řešení, které bude zároveň vyhovovat všem normám, se totiž nerodí jen tak!

Download a odkazy:

Další recenze:

Hodnocení článku: