Jste zde

ŠKODA zahájila testy Octavie Green E Line

S deseti elektromobily Octavia Green E Line zahájila tuto středu, tj. 11. 1. 2012, ŠKODA v okolí Mladé Boleslavi praktické testy elektrického pohonu v každodenním provozu. Octavia Green E Line je prvním čistě elektricky poháněným vozem české automobilky. Cílem zkušebního provozu je získání praktických uživatelských zkušeností s elektrickým pohonem v běžném silničním provozu.

„Octavia Green E Line dokazuje naši technologickou kompetenci na poli elektromobility a je milníkem v rámci naší rozsáhlé strategie trvale udržitelného rozvoje,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Náš vývoj probíhá v těsné součinnosti s koncernem Volkswagen.“

Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva za oblast Technického vývoje, dodává: „ŠKODA a celý koncern Volkswagen jsou dlouhodobě zaměřeny na trvale udržitelnou mobilitu na bázi regenerativních zdrojů energií. Elektrický pohon bude pro bezemisní mobilitu bezpochyby nabývat na významu. Ve spolupráci s koncernem jsme na velice dobré cestě.“

 


Zkušební flotila vozů Octavia Green E Line má poskytnout důležité poznatky pro další vývoj elektrického pohonu až do stavu připraveného pro sériovou výrobu. Výchozím modelem pro elektromobil se stala ŠKODA Octavia Combi, která se díky své modulární podvozkové skupině výborně hodí pro montáž sady baterií, elektronického řízení a elektromotoru.

Elektromotor podává maximální výkon 85 kW. Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici už při rozjezdu, což je dáno charakteristikou tohoto pohonu. Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých dvanáct vteřin. Maximální rychlost činí 135 km/h.

 


Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z lithium-iontového akumulátoru. Dojezd 140 kilometrů splňuje požadavky většiny lidí, kteří v Evropě dojíždí do zaměstnání. Akumulátor se skládá ze 180 jednotlivých článků o průměru 55 mm a délce 233 mm. Baterie se může pochlubit 26,5 kilowatthodinami, její hmotnost pak činí kolem 315 kilogramů. Blok je umístěn pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro posádku je k dispozici pět míst k sezení.

Aktivity české automobilky na poli elektromobility jsou důležitou součástí rozsáhlé strategie v oblasti pohonů a paliv. ŠKODA přitom ve střednědobém horizontu počítá s mixem různých pohonů. Mezi ně patří i další optimalizace vysoce efektivních motorů TDI a TSI a jejich převodovek. „Největší efekt v krátké době přináší rychlé snižování spotřeby. Intenzivně proto pracujeme na tom, abychom dále snižovali spotřebu paliva a emise CO2,“ zdůrazňuje Dr. Scholz.

 

 

S úspornými motory a nízkými spotřebami patří vozy ŠKODA již dnes k nejhospodárnějším automobilům na trhu. Nejnovějším příkladem je nový model Citigo, který byl na český trh uveden ke konci roku 2011 a na jaře 2012 vstoupí i na další evropské trhy. V nejúspornější verzi Green tec činí kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km a emise CO2 97 g/km.

Napříč celou modelovou paletou značky ŠKODA vypouští v současné době celkem sedm variant motorů a převodovek méně než 100 gramů CO2 na kilometr, 63 verzí dosahuje hodnot pod 130 gramů.
 

Přehled technických dat vozu Octavia Green E Line:

• Jmenovitý výkon:   60 kW
• Maximální výkon:   85 kW po dobu 60 vteřin
• Točivý moment:   270 Nm (4 vteřiny.), resp. 255 Nm (60 vteřin.)
• Maximální rychlost:   135 km/h
• Zrychlení 0-100 km/h:   12 vteřin
• Dojezd:   140 km
• Akumulátor:   lithium-iontová baterie
• Hmotnost akumulátoru:   cca 315 kg
• Energie akumulátoru:   26,5 kWh
• Nabití na 80% kapacity:   8 hodin při napětí 230 V (jednofázový proud)
    2 hodiny při 400 V (třífázový proud)

 

Hodnocení článku: 

Komentáře

Jako je to moc pěkné, a jednou se to určitě prosadí, ale těch 60kW měli radši nacpat do lehčí Fabie

Povšimněte si pár drobností, proč elektromobily zůstanou (ještě dlouho) jen utopií:
1. Podívejte kolik je v tom výčtu uvedena váha baterií - 315 kg. A kolikže má Oktávka zatížení? 510 Kg. Dobře 65 kg váží plná nádrž i s benzínem, ale výkon to má jak 1.0 HTP. takže váha motoru, převodovky a elektroniky je +- stejná. To znamená, že baterky zatíží navíc 250 Kg a užitečné zatížení klesne na 260 kg - tedy dva oblečení dospělí a něco málo bagáže...
2. Dojezd 140 km nabíjení na 80% kapacity za 2 hodiny na 3x400V. Takže když vyrazím z příhraniční oblasti (Budějovice, Cheb, Děčín, Jablonec, Náchod) do Prahy, budu se muset modlit, abych do té Prahy vůbec dojel a tam to budu muset nechat minimálně 3 hodiny na nabíječce, abych se (zase s modlením) dostal domů...
3. Životnost baterky: výrobci udávají 500- 2000 nabíhecích cyklů. Modeláři říkají, že úplné vybití zkracuje životnost - raději nabíjet 2x 50%, než jednou docela. Ale jak to chcete vybíjet jen napolovic, když to má dojezd jen 140 km? A taky teplota na 30 st výrazně zkracuje životnost. Jak tu baterku budete asi ochlazovat, když v létě přijedete na parkoviště před pracovištěm v 8.50 a do 17.40 to stojí na letním sluníčku - 35 ve stínu... Modeláři říkaji, že jsou rádi, když z LiOnek vytáhnou 300 cyklů. To jsou každý rok nové baterky...
4.Cena baterek: když se podíváte do ceníku, tak zjistíte, že nejlevnější no name LiOnky stojí cca 250 Kč pro 2500mAh - značkové 2-5x tolik. To je 3.6V x 2.5 Ah = 7.2 Wh za 250Kč v no namu. V té Oktávce je 26,5 kWh / 7,2 * 250 = cca 48 000 Kč jen do baterek minimálně jednou za 1.5 roku. Já v té Oktávce nalítám 15000Km ročně, při spotřebě 7 litrů nafty a ceně 32 Kč/l (v Polsku) mi to vychází 33000. A Náchoda do Aše a zpět dojedu na jednu nádrž a ještě mi v nádrži něco zbyde, Takže jsem na tom +- stejně, ale elektromobilista k tomu tomu musí ještě platit elektriku: na nabití 26 kWh potřebuje nejméně 60 kWh ze sítě (účinnost nabíječky a chemického procesu) při 4 Kč/kWh je to 240Kč na 140 km - hm 1.70Kč/km taky nic moc. Když budu jezdit na LPG, tak mě 1 km vyjde na 1.10 Kč přestavba na 30000 a nová nádrž na 15000 jednou za 10 let...

No chtěl bych vidět toho troubu, co st to za nekřesťanské peníze koupí, další balík bude pravidelně platit za výměnu baterek a ještě bude neustále přemýšlet, kde bude 2 hodiny dobíjet...

Skeptiku, výpočty máte moc pěkné, jen bych chtěl dodat, že když jsem kupoval do modelu první baterie, tak jeden kus tříčlánku 1200 mAh Kokam 5C (7A vybíjecí proud) stál 2300 Kč. Nyní za 2000 Kč koupím 3S baterii 4300 mAh 50C (215A vybíjecí proud)). Proč tomu tak je ? Protože těch prvních baterií se vyrábělo X krát méně než dnes. Tedy Vaše výpočty (trochu skeptické) porovnávají serii 10ti aut se serií aut, kterých se vyrobí 100000. Navíc by mě zajímalo, čím nabíjíte Vaše baterie s účinností 43% ? To je o desítky procent jinde než je realita. Viz. http://auto.idnes.cz/video-elektricka-skoda-octavia-jezdi-paradne-ceka-s...