Jste zde

130 let poté: odešlou e-mail i SMS, stále však zlobí utržená sluchátka

Moderní telefonní automaty se do muzea zatím nechystají. Jen v roce 2011 z nich lidé poslali více než dva miliony SMS a e-mailů a, aby dostáli jejich původnímu záměru, uskutečnili k tomu ještě 7,9 milionů hovorů a provolali 13 milionů minut.
 

V roli služebníka již 130 let

 
V České republice provozuje Telefónica více než 15 tisíc veřejných telefonních automatů. Část z nich (cca 5 600) je přitom součástí tzv. univerzální služby, tedy povinnosti zajistit dostupnost telekomunikačních služeb pro veřejnost, kterou společnost před šesti lety (14. 6. 2006 – 31. 12. 2014) pověřil Český telekomunikační úřad.
 
Vůbec první telefonní automaty byly zprovozněny v ulicích pražské metropole před téměř 130 lety a od té doby pak jejich počet rostl až do roku 2002. Posledních deset let však jejich zastoupení už jen klesá, neboť lidé dávají přednost aparátům mobilním.

 

Tradičně netradičně

 
Telefonní budky však mají stále i své příznivce. Jen v loňském roce se z nich uskutečnilo 7,9 milionů hovorů a bylo provoláno 13 milionů minut. Lidé je využívají také pro posílání SMS a e-mailů, které jsou dnes výsadou spíše mobilních telefonů. Za minulý rok odešlo prostřednictvím telefonních automatů více než dva miliony textových zpráv.


 

Sluchátko jako nejčastější suvenýr

 
Ať se to někomu líbí či nikoli, telefonní automaty stále hrají významnou úlohu v případě rozbitého nebo ztraceného mobilního telefonu. Udržet síť i dostatečnou úroveň služeb však není jednoduché, často se totiž stávají terčem útoku vandalů. Celkem bylo za loňský rok utrženo nebo poškozeno cca 4 700 kusů sluchátek. Druhou nejčastější příčinou, proč je telefonní automat nefunkční, je úmyslně vložený cizí předmět v oblasti identifikace mincí.
 
A jak v dnešním, překotně se rozvíjejícím světě vidíte budoucnost veřejného aparátu vy, obstojí?
 
Zdroj: Telefónica Czech Republic
 
Hodnocení článku: