Dobře známý výrobce aut, automobilka Audi, se před několika týdny nechala slyšet, že nebere na lehkou váhu bezpečnost provozu, ani spořivost aut. A aby dokázala, že to myslí vskutku vážně, začala tak i jednat. Jde o to, že Audi si momentálně hraje s technologiemi zajišťujícími inteligentní kontrolu provozu, jež nazvala „Projekt Travolution“. O co jde?
Firma Audi již otestovala na 4 městských okruzích německého Ingolstadtu, že auta komunikující se semafory a poté s centrálním serverem na radnici mohou výrazně zefektivnit svůj provoz. Zkrátka, že lze provoz učinit díky moderní technice a rafinovaným algoritmům plynulejší. Tím se zabijí hned dvě mouchy jednou ranou – přeprava ve městě bude rychlejší a auta ušetří na benzínu (a tedy i CO2).
Dnešní semafory jsou dle Audi obvykle kontrolovány technologií včerejška či dokonce předvčerejška a nikoliv dneška, jak by se slušelo, to vše samozřejmě na úkor životního prostředí. Audi totiž zjistilo, že když se auto zastaví na červenou a poté zase opětovně rozjíždí, spotřebuje dalšího 0,02 litru benzínu zbytečně. To se rovná 5 gramům CO2 ve vzduchu navíc. (Pro zajímavost, Německo má 60 tisíc semaforů a 50 milionů aut, jež exhalují ročně 15 milionů tun CO2.)
Za pomoci vychytralých algoritmů, dlouhodobých znalostí o lokálním provozu, i o aktuální situaci v konkrétní okamžik (data ze semaforů a aut jsou posílána na server skrze 3G síť či Wi-Fi) se inženýrům Audi podařilo zredukovat exhalace aut díky plynulejšímu provozu ve městech o 15 %. To bude zhruba nějakých 900 milionů litrů uspořeného benzínu za té situace, že by se technologie dočkala skutečně celoněmeckého nasazení, o tom celosvětovém ani nemluvě. Vše sice krásně funguje, ale zatím je do projektu zapojených jen pár stovek semaforů, takže uvidíme...
- Zdroj: Tisková zpráva Audi