Tasking 51 je vývojové prostředí
určené pro vývoj aplikací na procesorech x51. Skládá se z editoru kédu a
debugeru.
Dnes vám přinášíme recenzi tohoto prostředí, včetně našich dojmů.
Editor :
Nevím jestli je editor základním kamenem každého integrovaného prostředí, jisté však je, že je programem se kterým prožije vývojář nejvíce času při jakémkoliv vývoji.
EDETM neboli Embedded Development Environment je velmi honosný a skoro nepřeložitelný název pro univerzální integrované prostředí firmy Tasking. Slovo univerzální znamená, že pomocí konfiguračních souborů podporuje všechny překladače firmy a samozrejmě je možné přidat další. Pokud je tedy vývojář věrný firmě i při přechodu na jinou cílovou platformu, nemusí se nic učit a prostě jen přidá do stávajícího prostředí další překladače. Tak jako vlastně celý systém, EDE ke svému spuštění potřebuje Windows 95 nebo NT.
Editor poskytujeje dnes již běžný komfort při psaní programů. Podporuje zvýraznění
syntaxe, podle údajů firmy pro všechny podporované jazyky. Já mohu potvrdit C a
assembler 51. Je však možné zapnou označování změněných a neuložených
řádků, což je sice příjemné, ale vzhledem k mé zkušenosti s pádem
počítače a neuloženým souborem, by ještě bylo dobré přidat automatické
ukládání, které by na označení změněných řádků nemělo vliv. Blok
textu je možné tahat myší na jiné místo. Editor si hlídá již
otevřené soubory a při pokusu o otevření souboru v novém okně, se pouze
příslušné okno přesune na popředí. Editor má dále operace undo a redo,
bohužel stejně jako µVision/51 operace neshlukuje a to ani při přesunech kurzoru. To znamená, že
vrácení napsání jednoho písmene a následného posunu kurzoru o deset
řádek je 11 operací undo. Trochu nepříjemné, ale stále lepší než
nic nebo jedna.
Obrazovka editoru po provedeném překladu s varování linkeru. (klikni pro detail) |
Další vybavení editoru rozhodně patří mezi nadstandardní v oblasti
programátorských editorů pro Windows. Sem patří klávesová makra,
vkládání poznámek nebo souborů ve formě odkazů, hledání a
nahrazování ve všech otevřených souborech, včetně věci známé
spíše z UNIXu a ve Windows velmi neobvyklé jako je možnosti použití
regulárního výrazu a porovnávání dvou souborů. Pro ty co chtějí
používat jeden editor pro psaní programů i pro tvorbu dokumentace jsou k dispozici takové
funkce jako konverze bloku na malá či velká písmena. Zarovnání odstavce napravo,
doprostřed nebo nalevo, které jsou opět spíše součástí obyčejných
neprogramátorských textových editorů.
Nastavení parametrů hledání. (klikni pro detail) |
V nastavení je možné zapnou číslování řádků, kopírovat text je
možné nejen přes schránku Windows, ale i přes několik vlastních bufferů. Což umožňuje naplnit
je několika vícenásobně používanými texty, jako jsou například
komentářové hlavičky funkcí a podobně. Při čtení i ukládání souborů
je možné nastavit konce řádek podle UNIXu, což usnadňuje přenos zdrojových souborů. V
dolní části hlavního okna jsou vidět výsledky jednotlivých akcí. Editor
dále obsahuje vazbu na externí program pro správu verzí. Což je nezbytnost pro
udržování velkých a dlouhodobých projektů.
Vložení poznámky jako odkazu. (klikni pro detail) |
(klikni pro detail) |
Debuger
Není program který by neobsahoval alespoň jednu chybu, neboli je-li ladění programu postupem jak z něj chyby odstranit, tak programování je postupem jak do něj chyby dostat. Z této poučky plyne, že nikdo se neobejde bez ladicích prostředků a co navíc tyto prostředky musí splňovat alespoň základní požadavky na jejich uživatelskou přívětivost a jednoduchost ovládání. Jinak časem tlačený vývojář jej zbytečně promrhá zjišťováním jak se podívat třeba do registru místo aby zjišťoval proč v tom registru je právě číslo 2 a ne 3.
CrossView PRO je mocný debuger pro ladění aplikací. Uspořádání oken po
startu je celkem přehledné a není jej pro práci potřeba ani mnoho měnit. Neříkám,
že je ideální pro každého, ale je hned vidět vše důležité. Na rozdíl od
jiných debugerů nedisponuje ani velkým množstvím oken, v kterých se pak nikdo
nevyzná. Ovládání je plně ve stylu Windows, krokování pomocí
tlačítek na liště, změna hodnoty registru dvojklikem a podobně. Pro zaryté odpůrce myši
je k dispozici okno příkazů zadávaných z klávesnice, pravděpodobně pozůstatek z dob před
Windows. Debuger stejně jako editor disponuje makry, která v tomto případě nejsou omezena na
klávesy, ale je možné uložit všechny příkazy včetně změn hodnot registrů a podobně.
Címž je teoreticky umožněno ladit třeba jen některé funkce z ne zcela hotového projektu,
systémem nastavím registry, zavolám funkci a něco z ní dostanu.
Prostředí
debugeru (klikni pro detail) |
Debuger umí načíst soubory ve formátu Intel HEX, (Extended) Tektronic HEX, Motoroloa S
record a další. Všechny tyto formáty jsou bohužel bez ladicích informnací.
Takže pro větší projekty psané v jakémkoliv vyšším
programovací jazyce, třeba v tomto případě C, je to nepoužitelné. Vlastní formát
s informacemi je poněkud exotický, což zužuje použitelnost debugeru pouze na výsledky překladačů firmy
Tasking. Nepodařilo se mi jej přimět ke čtení objektového formátu klasických překladačů
firmy Intel.
Příkazové okno debugeru. |
Závěrem
Tasking C51 je plné integrované prostředí s úplnou sadou utilit pro překlad a
ladění aplikací. Součástí dodávky jsou rozsáhlé soubory s
nápovědou zahrnující v sobě veškerou tištěnou dokumentaci ve formátu
Windows nápovědy a HTML. Příjemnou funkcí programů je možnost používání
maker, naopak velmi nepříjemnou vlastností je nestandardní formát přeložených
programů, znemožňující jednoduše přidat jakýkoliv nástroj od
dalšího výrobce, jako by mohl například být hardwareový
simulátor/debuger. Jinak ve srovnání například s konkurenčním prostředím
firmy Keil spíše mírně ztratíte. Zakoupit Tasking 51 bych tedy doporučil
spíše v případě, že k němu potřebujete ještě podporu pro jiné
cílové platformy jako například DSP procesory a podobně.
+ | Dokumentace |
+ | Vybavení a možnosti editoru |
+ | snadnost používání debugeru |
- | Absence standardního formátu s informacemi v debugeru |
Program zapůjčila firma ComAP spol.s
r.o.