Poslední tři roky se na veletrh CES v Las Vegas návštěvníci čím dál častěji setkávají s technologickými firmami, které jim v oblasti spotřební elektroniky nemají co nabídnout. Fenoménem CES se stává B2B byznys firem, které svůj technologický byznys posouvají čím dál blíže ke spotřební elektronice. Proč Texas Instruments představuje svůj nový čip pro automobilový sektor právě na CESu?
DLP čipy od TI jsou již více než 15 let špičkou toho, na čem postavit techniku projektorů, od supervýkonných sálových, přes domácí až po promítání ze smartphone. Dalším čipem z této řady ke překvapivě čip pro automobilové světlomety. Tam, kde dosud TI nabízelo „běžné“ LED drivery, přichází technologie DLP. A oprávněně. Výrobci vozidel i jejich dodavatelé na nejvyšší úrovni potřebují další inovace, v případě světlometů je to adaptivní regulace výkonu. Moderní světlomety totiž neoslňují jen protijedoucí vozidla, ale také samotného řidiče a kamerový systém vozidla. Vozidla před ním, dopravní značky i výlohy ve městech generují odrazy, které oslepují kamery, obsluhují autonomní řízení vozu. S tím si má poradit adaptivní řízení světelného paprsku - adaptive driving beam (ADB).
Nový čipset z řady DLP, konkrétně DLP5531-Q1 umožní plně programovat a ovládat více než 1 milion pixelů v každém hlavním světlometu. Současné technologie ADB se přitom pohybují v rozlišení v řádu desítek tisíc bodů. Rychlá a přesná regulace světelného svazku LED i laserového zdroje by měla pomoci omezit oslnění protijedoucích vozů i vlastních systémů a zároveň poskytnout dokonalé osvětlení plochy v závislosti na podmínkách provozu.
Pro show, jakou je CES je to ale málo. Technologie TI díky možnosti stmívání jednotlivých bodů nabídne výrobcům i možnost využít světlomety pro komunikaci, tedy pro promítání informací na vozovku či jinam. Když ponecháme stranou to, že řadě lidí udělá dobře, když budou při stání před restaurací promítat na silnici logo svého drahého vozu, nabízí se i praktické aplikace. Komunikace mezi řidičem, chodcem a ostatními vozidly může naznačit směr jízdy, nebo brzdění před přechodem. V podmínkách velkých měst a provozu flotil taxislužeb a nájemních vozů pak světla mohou promítat i reklamu.
Více o čipu na www.ti.com/DLPheadlight-pr-eu.
Je třeba dodat, že současná definice dálkových a potkávacích světel, zakotvená v homologačních předpisech v USA i v Evropě současným potřebám nevyhovuje. Výrobci proto tlačí na legislativu (více v článku zde), aby poskytla prostor pro širší využití ADB tím, že změní definovaná pravidla. V USA je tato změna v procesu a její platnost lze očekávat do roku 2020.