Základní parametry :
- Napájecí napětí : 11 – 18V
- Maximální spínací proud - 20A/1 relé
Funkce obvodu :
Jádrem celé konstrukce je mikrokontrolér PIC16F628A, který řídí jak spínání relé tak i světelnou signalizaci zapnutých světel. Dal by se použít i jiný obvod, ale vybral jsem tento.
V obvodu je použit integrovaný stabilizátor 78L05 s pouzdrem TO92. Ten je vybaven keramickými kondenzátory C1, C2. Dioda LED signalizuje uplynutý čas a také funkci obvodu, že obvod je napájen a pracuje. Doba periody LED = 2s.
Spínání relé je realizováno pomocí tranzistorů. Když uplyne nastavený čas PIC vyšle impuls a ten následně je přiveden do báze tranzistoru, který sepne příslušné relé. Relé jsou vybaveny ochrannou diodou 1N4007, která odvádí pryč vznikající záporné napětí na cívce relé a tak zamezí zničení relé. Tak je vybaven i stabilizátor, proti naindukování záporného napětí.
Princip sepnutí :
Při nastartování automobilu dochází k poklesu napětí z důvodu nárůstu proudu. Tudíž se obvod dostane do činnosti cca 1s po nastartování automobilu. Když obvod sepne relé, relé zůstanou sepnuta do doby než vypnete automobil. Společně s vypnutím auta se vypnou zároveň i světla. Stejně je to jak u aut s žhavící cívkou tak i u běžných aut.časování je téměř stejné.
Konstrukce:
Rozměry jsou malé a s krabičkou činí 60x40mm. Krabička je plastová typ UK44P.
Připojení k automobilu:
Napájecí napětí se připojí k vodiči, na kterém je po otočení klíčku do polohy 1 napájecí napětí cca +12V. Minus se připojí na kostru. Vývody z obou relé se mohou buď připojit paralelně k vodičů, jdoucí do spínače světel / vedle volantu/ nebo se vodiče rozpojí a vloží se do okruhu obvodu světel.viz obrázek. Z důvodu bezpečnosti je lepší připojit vývody z relé paralelně k vodičům. Lze i kombinovat. Pak se nemusí přepínat spínač světel u volantu - je vyřazen z činnosti a nahrazen tímto obvodem.
POZOR!!!! Každý automobil má jiné zapojení spínače světel a tak jinou barvu vodičů. Nutno vyzkoušet!!!
Programování MCU
Před vlastní činností je nutné MCU naprogramovat. program naleznete ke stažení na HW serveru. Současně bude třeba dle uvedeného obrázku nasdtavit pojistky .
- WDTEN - Enable watchdog timer - povolení watchdogu
- PWRTEN - Enable power up timer
- MCLRDIS - Disable memory clear - reset po startu
- BOREN - Enable brown out reset
- LVPDIS - Low voltage programming disabled
- HS - High speed oscilator
Závěr :
Modul nemá atest pro připojení k motorovým vozidlům proto autor nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv problémy spojené s neodborným zacházením obvodu.
Obvod je vybaven pro tři relé – zapojují se pouze dvě a to do obvodu parkovacích a potkávacích světel. Dálková světla jsou pak dle libosti spínána normálně na spínači světel. Vyzkoušeno na těchto typech vozů: Peugot, Renault, Škoda- Felicia, Fabia, Octavia, Favorit , Opel, Wolswagen, Audi, Citroen.
Seznam součástek :
R1 R4 R3 | 10k |
R2 | 1k5 |
C3 ,C4 | 100nF |
C1,C2 | 22pF |
X | 20MHz |
PIC | PIC16F628 |
Diody | 1N4007 |
Led | 3mm zelená |
Stab. | 78L05 |
T1 – T3 | BC547 |
Relé | RM83 /ges / (v případě fce. obvodu jako spínače – použita 2 RELE ) |
karel.Locarek@ seznam.cz
Download & Odkazy
- Download plošného spoje ve formátu Eagle 4.01 - dps_eagle.zip
- Download zdrojového kódu programu - AAA.rar