Díky tomu se zlepšuje průjezdnost města a mobilita obyvatel. Prostřednictvím integrace dat pocházejících ze sítě senzorů z celého města s geoprostorovými daty mohou pracovníci městských úřadů lépe monitorovat a řídit dopravu v reálném čase.
Dublinská městská rada má na starosti bydlení, vodárenské služby a dopravu pro 1,2 milionu obyvatel irského hlavního města. Při zajišťování toho, aby bylo město v pohybu, spolupracuje dopravní centrála města s místními provozovateli a společně spravují rozsáhlou síť komunikací, tramvajových linek a autobusových tras.
Data ze země i ze vzduchu
Ve spolupráci s výzkumníky dokáže odbor dopravy kombinovat velká data proudící z nejrůznějších zdrojů – autobusových jízdních řádů, dopravních detektorů (indukčních smyček), průmyslových kamer a aktualizací GPS každého z tisíce autobusů vždy po dvaceti sekundách. S využitím stream computingu (proudového zpracování dat) a geoprostorových dat tak vytváří digitální mapu města s aktuální polohou všech dublinských autobusů v reálném čase.
Dispečeři nyní mohou snadno sledovat aktuální stav celé autobusové sítě a rychle vysledovat a přiblížit v detailní vizualizaci ta místa, na nichž dochází ke zpožděním. Takový vhled a tento typ rozhraní umožňuje vizualizaci dat, díky níž lze určit příčiny zpoždění v brzké fázi a ještě před jeho zhoršením. Je tak možné urychlit rozhodování a pohotově odstraňovat dopravní zácpy a zdržení.
Navíc je nyní k dispozici dokonalejší reportování. Data pomáhají úřadům stanovit optimální dopravní opatření, která výskyt dopravní zácpy sníží. Rovněž je možné snadněji zodpovědět další otázky, například to, jestli jsou výjezdy autobusů nastavené na vhodnou dobu, nebo na kterých místech by bylo užitečné přidat další linky či zavést pruhy výhradně pro autobusy.
S využitím pokročilých analytických metod odhalili například to, že některé autobusy mohl na jejich trase během dopravní špičky předjet jiný autobus, který z výchozí stanice vyjel později. Experti se nyní spolu s dublinskými dopravními odborníky a provozovateli autobusů pokoušejí určit, proč se vzdálenosti a časové rozestupy mezi autobusy takto rozcházejí, a jaká opatření lze rychle učinit, aby se v okamžicích špičky zlepšila plynulost dopravy.
A zase to počasí
Na základě úspěšného využití dat o autobusech městské dopravy se nyní dublinská městská rada a divize IBM Research věnují dalším projektům a zjišťují, jak dále usnadnit řízení dopravy a zmírnit dopravní zácpy ve městě. K těmto projektům patří integrace meteorologických dat do centra řízení dopravy, díky čemuž lze zavádět předpisy, které zmírní dopad extrémních povětrnostních podmínek na přepravu. Dalším příkladem je prediktivní analýza, jež propojuje data ze sítě tramvajových linek a z elektronických stanic městského systému pro bezplatné půjčování jízdních kol.
Zdroj: IBM