Zapojení dle obr. 1 slouží k tradičnímu nabíjení olověných akumulátorů. Napájecí zdroj s proudovým omezením udržuje na baterii konstantní napětí (přibližně 2,4 V na jeden článek, vše dle specifikace výrobce baterie) dokud nabíjecí proud neklesne pod prahovou úroveň, vymezenou kapacitou baterie. V tomto okamžiku nabíječka přechází do udržovacího režimu. Prahová úroveň proudu obvykle činí 0,01 C, kde C rozumíme kapacitu baterie, vyjádřenou v Ah. Celý proces nabíjení se ale zároveň stává určitým kompromisem v otázce životnosti akumulátoru a doby, potřebné k jeho nabití. Jako ideální se přitom jeví nabíjení s vyšším napětím až do okamžiku, kdy proud klesne na velikost 0,01 C a následné snížení napětí do udržovacího režimu (< 0,001 C).
Obr. 1: Nabíječka olověného akumulátoru dodává vyšší napětí 15 V až do okamžiku dobití článků, pak přepíná na 13,4 V v rámci udržovacího režimu
Nasadíme – li do celé akce místo indukčnosti transformátor struktury Flyback, můžeme izolovat baterii od vstupního napětí VIN
a umožnit tak VIN zasahovat jak nad tak i pod úroveň nabíjecího napětí
Zvyšující měnič dle obr. 1 (IC1) dodává 12 V olověné baterii konstantní jmenovité napětí 15,4 V, dokud nedojde k jejímu úplnému nabití. K zajištění udržovacího (přebíjecího) proudu méně než 0,001 C pak snižuje velikost nabíjecího napětí přibližně na 13,4 V. Nasadíme – li do celé akce místo indukčnosti transformátor struktury Flyback, můžeme izolovat baterii od vstupního napětí VIN a umožnit tak VIN zasahovat jak nad tak i pod úroveň nabíjecího napětí. Ke spuštění celého cyklu je potřeba přivést 5 V na pin SHDN, aktivní v nule.
Integrovaný obvod IC2 měří velikost nabíjecího proudu baterie, resp. přitom vyrábí proporcionální (úměrné) napětí na vývodu OUT (pin č. 2). Následný úbytek na rezistoru R2 vyvolá napětí na pinech č. 3 a 4. Klesne – li například velikost nabíjecího proudu pod 0,01 C, překročí toto napětí prahovou úroveň interního komparátoru, zajistí nízkou úroveň (Low) pro COUT1 a stav vysoké impedance pro COUT2. Odpojením COUT2 dochází k posunu zpětnovazební úrovně, což následně vede ke změně velikosti nabíjecího napětí přibližně na 13,4 V. Maximálně dostupná velikost nabíjecího proudu závisí na
Integrovaný obvod IC2 měří velikost nabíjecího proudu baterie, resp. přitom vyrábí proporcionální (úměrné) napětí na vývodu OUT (pin č. 2). Následný úbytek na rezistoru R2 vyvolá napětí na pinech č. 3 a 4. Klesne – li například velikost nabíjecího proudu pod 0,01 C, překročí toto napětí prahovou úroveň interního komparátoru, zajistí nízkou úroveň (Low) pro COUT1 a stav vysoké impedance pro COUT2. Odpojením COUT2 dochází k posunu zpětnovazební úrovně, což následně vede ke změně velikosti nabíjecího napětí přibližně na 13,4 V. Maximálně dostupná velikost nabíjecího proudu závisí na
- velikosti vstupního napětí VIN,
- saturačním proudu transformátoru a také
- velikosti rezistoru R1 pro snímání proudu.
Obr. 2: Během nabíjecího cyklu se v zapojení dle obr. 1 mění odpovídající napětí i proudy
Obr. 2 zachycuje výstupní napětí ve vztahu k zatěžovacímu proudu. Místo baterie zde byla použita odporová zátěž. Budeme – li postupovat zprava doleva, uvidíme během procesu nabíjení změnu příslušného proudu v závislosti na napětí baterie. Nejprve bude měnič mimo oblast své regulace, protože napětí na baterii nedosahuje ani 12 V a tudíž pozorujeme proudové omezení (dodávka maximálního proudu). S tím jak napětí na baterii poroste bude docházet i ke změně velikosti nabíjecího proudu, přesně dle obrázku.
Použitá literatura:
Download a odkazy:
- Domovská stránka Maxim: http://www.maxim-ic.com/
- Distribuční síť
Komentáře
Nabíječka s oddělením ??
Tak nabíječka s oddělením říkáte? Nevím jaké oddělení máte na mysli, já u nabíječek předpokládám galvanické oddělení. No trafo tam sice je, ale když vstup a baterka mají stejnou zem, tak to oddělené asi moc nebude... To trafo je tam proto, že rozsah vstupních napětí je vyšší i nižší, než potřebuje baterka. Jinak by tam použili jednoduchý step-up nebo step-down regulátor.