
Právě těmito problémy se zabývá nová studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Lithium-iontové baterie – Bublina praská“. Ukazuje, že v budoucnosti budou muset jak výrobci elektromobilů tak i baterií přicházet s novými strategiemi, aby dokázali obstát v náročných tržních podmínkách.
„Ten ohromný humbuk okolo Li-Ion baterií vytvořil bublinu,“ vysvětluje Roland Zsilinszky z pražské kanceláře Roland Berger. Vládní podpora a příliš optimistické odhady růstu elektromobility vedly k vytváření nadměrných kapacit. Ambiciózní snaha o dosažení úspor z rozsahu tak rychle, jak jen to bude možné, navíc vyvolala ostrou cenovou válku mezi zavedenými výrobci v Asii a novými hráči z USA.
„Ten ohromný humbuk okolo Li-Ion baterií vytvořil bublinu,“ vysvětluje Roland Zsilinszky z pražské kanceláře Roland Berger. Vládní podpora a příliš optimistické odhady růstu elektromobility vedly k vytváření nadměrných kapacit. Ambiciózní snaha o dosažení úspor z rozsahu tak rychle, jak jen to bude možné, navíc vyvolala ostrou cenovou válku mezi zavedenými výrobci v Asii a novými hráči z USA.
Dodavatelé, kteří nepokryjí náklady
Studie vychází z kalkulace nákladů na součástky a materiál v celém výrobním řetězci. Ukazuje, že v mnoha případech výrobci velkoformátových Li-Ion baterií nebudou schopni vygenerovat dostatek prostředků, aby pokryli náklady na kapitál, protože OEM si u svých dodavatelů baterií dokázali vynutit výrazně nižší ceny.

Lithium-ion batteries – The bubble bursts (dokument v angl.)
„V tomto prostředí nemohou výrobci baterií vygenerovat dostatečné cashflow, aby mohli věnovat prostředky na nezbytné investice do nových a efektivnějších výrobních systémů a do výzkumu a vývoje potřebného pro baterie dalších generací. Tyto výdaje jsou ale pro snižování nákladů na materiál důležité,“ říká Zsilinszky.
Zemětřesení přežijí jen velcí
Zrychlení trendu
- Po roce 2017 zůstane na trhu pouze šest až osm mezinárodních výrobců baterií
- Hlavní důvody konsolidace: nadbytečné kapacity, nelítostná cenová konkurence, pomalý růst trhu, nízké marže a vysoké investice do výzkumu a vývoje
- Výrobci musí vyvinout odpovídající strategie, aby uspěli v problematickém prostředí
V tomto boji o přežití budou jak výrobci baterií, tak jejich zákazníci tlačeni k přehodnocení svých strategií. Alternativní technologie jako jsou start-stop systémy nebo hybridní pohony pro výrobce baterií příliš slibný trh nepředstavují. Poslední slovo navíc neřekl ani současný vývoj olověných článků.
Zdroj: Roland Berger