Infrastruktura dobíjecích stanic pro elektromobily se rozrůstá nejen v české metropoli, ale i v dalších městech. Po Plzni v těchto dnech následovala Ostrava, kde ČEZ otevřel dobíjecí stanici v kancelářském komplexu Orchard – celkově již dvanáctou v České republice.
Ostrava elektrická?
V Ostravě je v současnosti podle aktuálních údajů Občanského sdružení Elektromobily téměř 10 elektromobilů a několik elektrických skútrů. Jeden elektromobil značky Peugeot iOn v cargo verzi mají také zaměstnanci ČEZ Měření, kteří auto používají ke svým každodenním pracím, jako jsou revize nebo výměny elektroměrů.
Slavnostní otevření dobíjecí stanice pro elektromobily v Ostravě | foto: ČEZ
Provoz první dobíjecí stanice, zřízené v rámci projektu Elektromobilita společnosti ČEZ, byl zahájen 30. 11. 2011 v Duhové ulici přímo před sídlem společnosti. Do roku 2013 pak v ČEZu plánují instalaci celkem 150 až 200 veřejných dobíjecích stanic. Do projektu se kromě firem zapojují také města a obce. Jejich účast v projektu Elektomobility přispívá k rozšiřování sítě dobíjecích stanic a vyplývá z jejich zájmu podporovat bezemisní dopravu ve svých aglomeracích.
Rozvíjet a testovat
Za stovku měsíčně, bude ale hůř
Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti za paušální symbolický poplatek. V roce 2012 poplatek činí 100 korun měsíčně, v roce 2013 půjde o poplatek ve výši 150 korun. Každému zákazníkovi bude přidělen unikátní speciální čip. Dobíjecí stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. Zákazník tak bude moci sledovat, kde a jak dlouho dobíjel a kolik toho načerpal.
Skupina ČEZ podporuje koncept elektromobility v souladu se strategií FUTUR/E/MOTION. Kroky, které ČEZ v tomto směru podniká, se týkají podpory užívání elektromobilů a poskytování komplexních služeb s vazbou na svou distribuční síť. Cílem je přispět k rozvoji zcela „bezemisní“ dopravy v České republice a testovat dopady elektromobility na distribuční síť.
Společnost ČEZ se v projektu Elektromobilita zaměřuje na výstavbu dobíjecích stanic pro normální fungování. Dobíjecí stanice normálního dobíjení pracuje ve své základní verzi s napětím jako běžná domácí zásuvka (tj. 16 A / 230 V). Na rozdíl od ní má však několik výhod. Dokáže například optimalizovat dobíjení elektromobilu, prodlužuje tím životnost baterie a brání jejímu poškození.
ČEZ se zaměření také na výstavbu stanic rychlého dobíjení, které pracují s vyšším napětím a umožňují dobíjet 100 % kapacity akumulátoru do 50 minut. Tyto stanice však vyžadují speciální připojení na elektrickou síť. Společnost ČEZ jejich instalaci zahájí v roce 2012. První dobíjecí stanice tohoto typu bude stát v Duhové ulici, kde je také sídlo energetické společnosti.