Jste zde

Pošta se sveze na vlně elektromobility a otestuje, co je jinde běžné

Místo benzinového auta čeká na pracovníky České pošty v Praze a také jejich zásilky elektromobil Peugeot iOn, který mají nyní spolu s jednou dobíjecí stanicí v testovacím provozu.
Každodenní provoz v elektromobilu ve zhuštěné městské dopravě čeká některé zaměstnance České pošty v Praze. Od 18. 7. 2012 totiž mohou pro běžný rozvoz zásilek v oblasti své centrály, která má sídlo v Jindřišské ulici, využívat vůz Peugeot iOn. Česká pošta bude mít v testovacím provozu vedle elektromobilu od společnosti ČEZ také jednu dobíjecí stanici pro normální dobíjení. 
 

 
„Česká pošta se určitě nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že zároveň hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými pojezdovými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu proto chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen dojet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem a tedy dostupností dobíjecí sítě,“ říká Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty.
 
V České republice jde o první spolupráci tohoto typu mezi energetickou a zásilkovou společností. Výhody plynou pro oba subjekty – zatímco Česká pošta bude mezi prvními velkými podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem elektromobilu, energetici na oplátku získají prostor pro měření dat.
 
„U našich aut například sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli také dobíjecí stanici a čip, který umožní dobíjení. Pracovníci Pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.  
 
 

Jak to dělají u sousedů?

 
Zatímco zásilkové společnosti v České republice využití elektrických vozidel teprve testují, v zahraničí tento koncept začíná být běžnou součástí poštovní přepravy. Například Norská pošta používá pro doručování zásilek elektrické dodávky více než rok. V ulicích Osla jezdí už několik desítek elektrických Fordů Transit a podle odborníků se jejich počet brzy ještě zvýší.
 
Doručování balíčků v elektromobilu je populární také v Londýně. Poplatky za vjezd do centra této metropole totiž nemusí platit majitelé elektromobilů, a právě proto se několik zasilatelských firem rozhodlo pro svojí práci otestovat elektrické dodávky. Například mezinárodní společnost FedEx se v Londýně zaměřila na zkušební provoz Nissanu NV200 EV.
 
Ve Velké Británii využívají elektrická vozidla pro doručování zásilek i další firmy. Například společnosti TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily vozy značky SMITH Newton od výrobců SMITH Electric Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ elektrického nákladního auta testuje také společnost ČEZ.
 
S elektrickou dodávkou jezdí také pracovníci Kanadské pošty, kteří používají Navistar eStar. Dojezd tohoto auta na jedno dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvést až 2,3 tuny nákladu. O elektromobily rozšířila svůj vozový park také pošta v Japonsku, která pro rozvoz balíků a dopisů používá i hybridní auta. 
 
Zdroj: Česká pošta
Hodnocení článku: