Smartphone, výdobytek moderní doby, značně změnil způsob, jakým se dostáváme k informacím. V České republice bude dle odhadů již koncem tohoto roku penetrace chytrých telefonů na úrovni 60 %. Za razantním růstem stojí zejména nové aplikace a služby. S dobou jde i Technické muzeum v Brně. Spojilo se totiž s místní firmou Neogenia a jako první muzeum u nás vytvořilo projekt, při kterém do akce zapojilo tzv. proximity marketing.
Prostřednictvím technologie Bluetooth, aplikace Spothill a malých vysílačů, tzv. beaconů nebo spotů, které mohou být libovolně umístěné uvnitř budov nebo v ulicích měst, je možné jednoduchým způsobem komunikovat s majitelem mobilního telefonu.
Hra, kterou návštěvníci ovládají pomocí mobilní aplikace Spothill, provádí všemi expozicemi a postupně nabídne soutěžní otázky, které souvisí s vystavenými exponáty. Právě hravá a interaktivní forma je to, co dnešní společnost baví a dokáže snad ještě zaujmout.
Aplikaci pro Android nebo iOS si díky bezplatnému připojení stáhnete přímo v muzeu, takže se na návštěvu nemusíte předem připravovat. Hráči bude na displej smartphonu doručena osmkrát otázka, a to právě v momentě, kdy se nachází u některého z exponátů, který mu může s odpovědí pomoci. Pokud budou navštívena všechna stanoviště a správně zodpovězeny veškeré otázky, získává cenu.
Dle statistik se za první tři dny zapojilo téměř tři sta lidí, přičemž největší zájem byl, jak jinak, v kategorii do 34 let.
Nic nového pod anténou
S pilotním ukázkovým projektem navigace uvnitř budov přišla Neogenia již na letošním AMPERu. V takto ucelené komerční podobě šlo o vůbec první nasazení v České republice. Podle vedoucího projektu Spothill, Romana Studeného, projevilo o novinku v hale V zájem přes tisíc návštěvníků – mezi nimi i HW server (AMPER 2015 obrazem: stříháme kabely i vlasy. Nakrátko, ale ne naprázdno).
Vzhledem k tomu, že byla služba úplně nová, a to i v rámci využití na evropské půdě pro obdobné účely, nevypadá číslo vůbec zle. Podrobněji jsme informovali v článku Majáky rozsvítí mobilní zařízení. Na veletrhu AMPER 2015.
S dvojkou na konci
V polovině dubna prolétla světem tisková zpráva: vývoj nespí a z EMBC01 se po několika měsících stává EMBC02. Ve společnosti ASICentrum (www.asicentrum.cz) tento nový Bluetooth® SMART Beacon s akcelerometrem charakterizují osmi body:
- čtyři přednastavené pracovní režimy
- dosah přes 100 m, nastavitelný interval vysílání
- napájení článkem typu CR2032, 3 V, životnost baterie až 12 měsíců - dle zvoleného režimu
- pouzdro odolné vůči povětrnostním vlivům - disk o průměru 3 cm, tloušťce 1 cm a váze 7 gramů, teplotní rozsah -20 °C až +60 °C
- integrované tlačítko pro přepínání režimů + LED indikace
- EMBC Finder aplikace pro iOS i Android
- firmware lze uživatelsky modifikovat pomocí vývojového kitu
- certifikace FCC, IC a CE
Více k BLE Proximity Beacon with Accelerometer, EMBC02, naleznete na stránkách EM Microelectronic zde. Aktuální dokumentaci z 20. května si prohlédnete i dole pod článkem.
Hromadné SMS čtou všichni, reaguje devět z deseti
Beacony však nejsou jedinou oblastí zájmu brněnského vývojáře. Úspěchy slaví i na poli hromadné komunikace pomocí SMS. Společnosti, subjekty, ale třeba i živnostníci. Efektivita je přitom obrovská, dle interních statistik si zprávu přečte 98 % příjemců a reaguje na ni 89 % z nich.
V současné době Neogenia obsluhuje přes tři tisíce firemních zákazníků. Měsíčně systém odbaví šest milionů SMS, přičemž doručenky napoví, zda je telefonní číslo aktivní, a díky tomu se zákazník automaticky dozví, zda příjemce zprávu vůbec obdržel.