Jste zde

Formule z ČVUT míří do první desítky. Na záda ji dýchá dalších 500 týmů

Organizace Formula Student/SAE zveřejnila aktualizovaný světový žebříček studentských týmů. Ten domácí, CTU CarTech z Českého vysokého učení technického, si díky výsledkům v letošní sezoně polepšil na 18. místo v hodnocení formulí se spalovacím pohonem, resp. na 14. místo v hodnocení elektroformulí. Po takových výsledcích bude cíl pro příští sezonu více než jasný.
Dvě třetí místa a jedno devatenácté. To jsou letošní úspěchy formule CTU CarTech se spalovacím motorem, které stojí za celkovým 18. místem mezi 511 vysokoškolskými týmy v celosvětové konstrukční soutěži Formula Student/SAE, určené pro studenty inženýrských škol, která vznikla v USA v roce 1981, přičemž její evropská odnož zde existuje již od roku 1998. Češi tak předstihli mnohé německé, japonské nebo anglické univerzity. Tým si navíc oproti minulému roku, kdy obsadil 39. místo, výrazně polepšil. Další český tým pak v žebříčku figuruje až na 271. místě.
 
CTU CarTech při Formula Student Germany 2012
 

Nevyhrává nejrychlejší vůz

  • Formula Student/SAE představuje de facto konstrukční úkol, který by mohla položit jakákoliv automobilová výrobní firma. Zadáno je fiktivní výběrové řízení na vývoj vozu formulového typu, přičemž zákazník, pro kterého je vůz určen, má být víkendový neprofesionální závodník holdující autokrosu nebo sprintu. Vůz proto musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být nejen rychlý a esteticky na úrovni, ale také levný, spolehlivý a se snadnou údržbou.
  • Produkční plán je 1 000 vozů za rok. Týmy pak mají za úkol vyvinutý vůz demonstrovat jedním prototypem, přičemž na soutěžích je vůz porovnán s návrhy konkurence, resp. dalších univerzit. Stojí za zmínku, že ve Formuli Student/SAE nevyhrává nejrychlejší vůz, nýbrž hodnoceny jsou i prvky jako bezpečnost, spolehlivost, ovladatelnost nebo cena, které musí být všechny v patřičné rovnováze.
Úspěchy sklízí rovněž historicky první česká formule s elektrickým pohonem. Tým CTU CarTech vybojoval letos s elektroformulí jedno osmé a jedno devatenácté místo a vyskočil tak hned ve své premiéře na perfektní 14. místo mezi 63 zahraničními univerzitními týmy, které s formulí na elektrický pohon soutěží.
 
Celý žebříček vzniká proto, aby bylo možné porovnávat i týmy, které se na soutěžích fyzicky nepotkávají. Po celém světě ročně proběhne jedenáct oficiálních klání. Žádný tým se tak ani reálně nemůže všech zúčastnit. Výsledné pořadí v žebříčku se proto počítá dle bodových zisků týmů v soutěžích, kterých se tým zúčastnil, a ty se pak násobí koeficientem zhodnocujícím prestiž a konkurenční úroveň té které soutěže.
 
Tým CTU CarTech je studentský projekt pod záštitou Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT. Tým složený z vysokoškolských studentů českých univerzit (tedy nejen ČVUT) vznikl v roce 2007 za účelem navrhnout a vyrobit závodní vůz pro účast v mezinárodní soutěži Formula Student/SAE. Aktuálně pracuje na dvou dílčích projektech: CarTech Combustion (formule s konvenčním spalovacím motorem, zal. 2007) a CarTech Electric (elektrický pohon, zal. 2011).
 
Prostřednictvím tohoto projektu mají talentovaní vysokoškolští studenti možnost rozvíjet svou kvalifikaci a získat teoretické i praktické dovednosti a zkušenosti jak v oblasti strojírenství a elektrotechniky, tak v oblasti managementu, marketingu a obchodu. Studenti se sami starají nejen o konstrukci a výrobu soutěžního vozu, ale i o chod celého projektu včetně řízení všech doprovodných aktivit (tj. finance, marketing, logistika, shánění sponzorů atd.). Více na http://www.cartech.cvut.cz/.
 
 
Zdroj: ČVUT
 
Hodnocení článku: