Z elektromobilu se tak pomalu stává vhodný dopravní prostředek i na delší vzdálenosti. Zatímco doposud budované stanice dobijí elektromobil za 1,5 až 2 hodiny, tedy například než řidič nakoupí či absolvuje schůzku, tato to zvládne během pauzy na kafe nebo rychlé občerstvení během cesty. Pro představu – kdyby to bylo možné, tak baterii v oblíbeném iPadu by stanice zvládla dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod jednu vteřinu.
V porovnání s dobíjecí stanicí pro normální dobíjení je výkon ultrarychlé stanice dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost, která se blíží jedné tuně, a jiná bude i samotná technologie, zpřísňující kritéria výstavby. Dalšímu rozšíření stanic výkonnějšího typu tak bude předcházet podrobné testování.
Koncept ultrarychlé dobíjecí stanice nenahrazuje stávající dobíjecí stanice s tzv. normálním dobíjením. Každý typ funguje zcela odlišně a liší se i jeho využití.
Obslužte se, prosím
Stanice komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. K ovládání slouží univerzální RFID čip o velikosti přívěšku na klíče, který si bude rozumět i s menšími stanicemi.
Čip je pro každého uživatele zcela unikátní. Zákazník tak může sledovat, kde dobíjel, jak dlouho a kolik toho vlastně načerpal. Dobíjecí stanice disponuje jedním napevno přidělaným kabelem o průměru pět centimetrů, jehož použití však není náročné. Během samotného nabíjení můžeme od stanice odejít, kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní zablokuje. Ukončení nabíjení je pak třeba opět autorizovat.
Paušály porostou, s nimi i počet stanic
Ultrarychlost vyčíslena
- Výkon: 50 kW
- Výška: 205 cm
- Půdorys: 110 x 110 cm
- Rychlost dobíjení: 80 % kapacity do 20 min.
- Standard dobíjení: Chademo
- Počet dobíjecích kabelů: jeden
Do roku 2013 ČEZ plánuje instalaci celkem 120 veřejných dobíjecích stanic obojího typu. V rámci svého pilotního projektu Elektromobilita se přitom začínalo s výstavbou stanic pro normální dobíjení – provoz první z nich byl zahájen 30. 11. 2011 a od té doby následovala téměř třicítka dalších, rozesetých po celé republice, převážně však u infrastrukturních partnerů, tj. obchodních center, supermarketů či městských částí.
Doba potřebná k natankování se tak pomalu, ale jistě začíná zkracovat, nicméně v případě více nervózně spěchajících zájemců, řazených ve frontě, se původní, byť už jen dvacítka minut rázem změní k nepoznání, zejména nebudeme – li my nebo ještě lépe náš distributor disponovat nějakým alternativním řešením.
Zdroj: ČEZ
Komentáře
A co cizinci?
To si snad mají všichni, kteří přijedou z ciziny koupit roční abonentní členství u ČEZ? Dnes již není nemožné přijet z Německa elektromobilem do Čech na návštěvu. Že by se někdo zamyslel?