Jste zde

Souboj o rekordně nízkou spotřebu boří limity. Stačí jedna kapička

Již 29. ročník Shell Eco-marathonu Europe se po roce opět vrací na unikátní městský okruh nizozemského Rotterdamu. Studenti z celé Evropy se budou znovu snažit posunout hranice spotřeby paliva v jedinečných vozidlech, která si sami navrhli a postavili.

Náročný městský okruh


Loňská premiéra na městském okruhu v Rotterdamu za přítomnosti více než 40 000 diváků názorně ukázala, že nové technologie mohou fungovat i v centru skutečného velkoměsta. Městský okruh představuje pro studenty výjimečnou výzvu nastavující nové standardy pro nadcházející ročníky – pět pravoúhlých zatáček je zkouškou techniky i řidičského umění všech soutěžících týmů.
 
„Po loňské návštěvě evropského Shell Eco-marathonu jsem byl ohromen a inspirován způsobem, jakým se studenti adaptovali na nový městský okruh,“ říká Peter Voser, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc. A je to tak: v roce 2012 se studenti díky nové strategii a pečlivé přípravě této neobvyklé dráze rychle přizpůsobili a dosažené rekordy ve spotřebě paliva předčily všechna očekávání.

Aktuální ročník evropského Shell Eco-marathonu nově přinese sloučení kategorií vozidel poháněných solární energií a elektrickými bateriemi. Tato změna odráží směr, kterým se ubírá automobilový průmysl na poli elektromobilů, a vytváří ještě větší konkurenci v kategorii vozidel poháněných elektrickými bateriemi.
 
PAKS v kategorii Urban Concept



Nestabilita má mnoho příčin


1 kWh nebo 1 litr

  • Shell Eco-marathon (www.shell.com/eco-marathon) je jednou z nejinovativnějších a nejnáročnějších studentských soutěží, která se pořádá každý rok v Evropě, Americe a Asii. Spojuje vůdčí osobnosti současnosti i budoucnosti a všechny ty, kteří jsou odhodlaní najít udržitelná řešení pro energetické výzvy současného světa. Úkolem týmů středoškolských a vysokoškolských studentů z celého světa je navrhnout a postavit energeticky co nejúspornější vozítka. Vítězem se stává tým, jenž ujede největší vzdálenost na 1 kWh nebo 1 litr paliva.
Po loňském úspěchu fóra „Powering Progress Together“, jež se soustředilo na nápady, jak řešit složité problémy způsobené rostoucí poptávkou po základních zdrojích naší planety, bude letošní fórum zaměřeno na zvýšení odolnosti společnosti v dnešním nestabilním světě.
 
Okolo pěti stovek zástupců vědy, nevládních organizací, místní samosprávy, komerční sféry a významných osobností bude 15. května 2013 diskutovat o tom, jak partnerství napříč podnikáním, občanskou společností a místními orgány pomůže přežít, přizpůsobit se a růst ve světě, kde má nestabilita tolik příčin – od napětí v oblasti přírodních zdrojů přes společenské nepokoje až po nenadálé události jako jsou sucha nebo záplavy.

Evropský Shell Eco-marathon je ideální příležitostí k tomuto jedinečnému setkání, stejně tak byl i Rotterdam vybrán jako odpovídající hostitel a partner pro závod i fórum díky svým ambiciózním plánům v oblasti udržitelných energetických řešení a mezinárodně uznávaným iniciativám usilujícím o přizpůsobení se změnám klimatu.

 

Jeden litr na 659 km
 

Své o tom ví i Studentský kroužek aerodynamiky vozidel (Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów – SKAP), působící na Fakultě energetické a letecké techniky Vysokého učení technického ve Varšavě, sdružující studenty a mladé inženýry fascinované motorovými vozidly, jejichž cílem je konstrukce, stavba a další zdokonalování moderních přibližovadel s rekordně nízkou spotřebou paliva. Na svých dvou projektech – Kapička a PAKS (viz obrázky) – pracuje již několik let.
 
Kropelka v kategorii Prototype
 

224 týmů z 24 zemí

  • V pořadí již 29. ročník Shell Eco-marathonu Europe se bude konat od 15. do 19. května 2013 v nizozemském Rotterdamu za účasti přibližně 224 týmů z 24 zemí. Vedle vlastní soutěže je připravena řada doprovodných akcí s cílem zapojit a inspirovat Evropany se zájmem o energetickou budoucnost a technologie, jež naplní naše budoucí potřeby. V Kuala Lumpur v Malajsii proběhne Shell Eco-marathon Asia od 4. do 7. července.
Na závodech Shell Eco-marathonu budou startovat hned v několika kategoriích. Kropelka (Kapička) v kategorii Prototype (netypické tvary a řešení, umožňující překonat rekordy ve spotřebě paliva) a PAKS v rámci Urban Concept (prototypy malých moderních „aut”, jejichž rozměry a funkčnost se přibližují vozidlům, která se pohybují po městských ulicích).
 
Jen v roce 2012 vytvořila Kapička rekord Polska v počtu kilometrů, ujetých na 1 litr paliva – 659 km (vzdálenost z Varšavy do Gdaňsku a zpět), získala zlatou medaili během Mezinárodní varšavské výstavy vynálezů a 1. místo v Shell Eco-marathonu v kategorii Safety, zatímco PAKS v téže kategorii obsadil 2. místo. Důležitým oceněním je též cena Ministryně vědy a vyššího školství prof. Barbary Kudrycké.
 
Pozice technologického partnera, zajišťujícího studentům elektronické součástky potřebné k realizaci projektů kroužku, tj. i vybavení pro stavbu prototypových elektronických obvodů, se od ledna tohoto roku ujímá společnost Transfer Multisort Elektronik, známá též pod svou zkratkou TME (http://www.tme.eu).

 
Zdroj: Shell, TME
 
Hodnocení článku: