Jste zde

Veletrh - zúčastnit se nebo nezúčastnit - toť otázka

Slyšíme to často: Nevyplatí se mi jít na veletrh, stojí to moc a výtěžek je malý, veletržní

akce nejsou přesně zacílené, je to tahání peněz z kapes, máme lepší výsledky, když pozveme své zákazníky na

dvoudenní akci, je to pouze společenská událost atd. Ale je to opodstatněný pohled ?

  • Chováme se ve využívání těchto ojedinělých akcí efektivně? 
  • Co říkají čísla a jaké jsou názory na známé veletrhy a výstavní akce v zahraničí? 
  • Je skepse sdílená mnoha českými podniky oprávněná? 

Rozhodli jsme se pro vás připravit odpovědi na tyto otázky a možná i trochu kritiky do podnikových řad, neboť již na první pohled je zřejmé, že úspěšné podniky nepovažují osobní styk se zákazníky na veletrzích za ztracený. Naopak, podle průzkumu provedeného v Německu, 48 % kontaktů získaných na veletrzích již nevyžaduje další obchodní jednání, aby byl obchod uzavřen. Setkání se zákazníkem je podle stejného průzkumu CEIR o třetinu levnější, než obchodní styk s vyhledáním zákazníka. Ale popořádku..

Veletrhy versus média 

Všechny průzkumy porovnávající působení firmy na veletrzích s působením v médiích se podle dr. Joachima Ensslina, ředitele mnichovských veletrhů míjejí. Veletrhy nejsou alternativou k mediálnímu působení, veletrhy představují samostatnou kategorii marketingového působení - jen vědět, jak na nich vystupovat. 

Například: pokud se týká životnosti výrobků, jsou veletrhy nejlepším místěm na představení nového výrobku, protože nabízejí největší podporu v uváděcí fázi očité svědectví odborníků, mediální propagace, hon médií za novinkami. Podle stejného odborníka 29 % firem na mnichovských veletrzích tvrdí, že zde podepíše kontrakt. 

Rovněž média nemohou zprostředkovat odborníkům z firmy "naživo odkoukat" to, co přinesla konkurence a každý technik ví, co to znamená na první pohled posoudit koncepci zařízení v demonstračním provozu, oproti stohům materiálů.. 
 

Veletrhy a dialog 

Podle Výboru německého hospodářství pro veletrhy a výstavy, tedy organizace sledující prospěšnost veletrhů pro německé firmy, až 58 % vystavujících firem potvrzuje, že hodlá zvýšit svůj rozpočet na veletržních akcích. To proto, že je považují za místo totální komunikace v obchodním prostředí. Přímý kontakt s uživateli, klienty a potenciálními zákazníky je podstatou moderního podnikání. 

Veletrhy poskytují dokonalý zkušební trh. Jestliže nová strategie a výrobek nebyl napřed představen na veletrhu, pak nejsou přítomny na trhu. To se pro některé naše podniky může zdát nadsázka, ale konstruktéři třeba obráběcích strojů vědí, že například na EMO musejí přinést nějakou novinku. Proč ne na MSV? Jinými slovy, proč by novinka uvedená v Brně neměla mít stejnou působnost, i když jistě na menším, ale domácím trhu? Němečtí vystavovatelé uvádějí, že veletrhy jim vyšlapávají cestu k trhu. Například i proto, že zprostředkovávají styk s konkurencí - dost překvapivé odhalení! 

Ale pokud si vzpomenete, že dobří konstruktéři sepisují pro své potřeby zprávu o novinkách konkurence a upravují tak někdy i své úvahy a záměry, je toto tvrzení, stejně jako názor německých vystavovatelů, že jim veletrhy umožňují přímou analýzu aktivit konkurence, platné. A nakonec zase konkrétní čísla: vytváření orientace odbytu: veletrhy přispívají 39 %, zatím co reklama v médiích pouze 27 %. 
Míra úspěchu při uvádění nových výrobků na trh je odhadována německými firmami různě, rekordní údaj je na 42 %. 
 

Veletrhy versus privátní presentace

Často je slyšet názor, že připravit presentaci v privátním okruhu pozvaných hostů je efektivnější vynaložení peněz. Ano z určitého pohledu je to pravda, ale zde je třeba definovat co je cílem akce. 
Pokud chcete představit nový produkt a získat nové zákazníky, případně přesvědčit k jeho aplikaci ty staronové, potřebujete zajistit jejich účast. K tomu slouží veletrh. Na privátní akci přijdou pouze vaši stávající zákazníci, kteří vás považují za dostatečně důležitého aby si udělali čas na vaši privátní akci. Ti si ale většinou sami přečtou zaslané materiály a pokud vytane aktuální potřeba, budou již o produktu vědět.  

Pokud je vašim cílem přesvědčit stávající zákazníky, aby přestali používat stávající levný produkt a nahradili jej novou verzí která má mnoho výhod, je výhodnější privátní akce..

Z nastíněného úhlu pohledu plyne, že nelze tak snadno nahradit jedno druhým, jak k tomu svádí čistě ekonomický pohled, postavený jen na seznamu s daty podepsaných kontraktů..
 

Závěr

Mediální a prodejní politika každé firmy by měla být vyvážená. Nové výrobky je výhodné presentovat na veletrhu kde lze využít osobní styk se zákazníkem. Pro zajištění návštěvnosti stánku je vhodné avizovat představení výrobku potenciálním zákazníkům několik týdnů před termínem konání akce. K tomu lze použít informační média nebo přímé oslovení vytipovaných zákazníků. Tímto způsobem lze efektivně využívat potenciál veletrhu nejen v krátkodobém horizontu. Reálné představení funkce zařízení vydá za stohy papírů rozesílaných poštou...
 

Ze zdrojů Technického Týdeníku připravil :

Hodnocení článku: