Konstruktéři přišli s inovativním řešením – palubní počítač zmenšili, analogové přístroje vyměnili za digitální, snížili energetickou spotřebu a vytvořili futuristický celek, který odpovídá požadavkům budoucích pilotů. V praxi pak automatický systém funguje tak, že pilota navádí na zvolenou letovou dráhu nebo například vyvádí z oblasti nízkých mraků či jiné, potenciálně nebezpečné zóny.
Vědecký tým se při vývoji autopilota inspiroval zařízeními, která se běžně umisťují do velkých dopravních a armádních letadel, v kategorii ultralehkých letounů jsou však novinkou
„Módů interakce existuje více, protože člověk musí do automatického řízení stroje vždy určitým způsobem vstupovat, zejména při změnách aktuální trasy,“ vysvětluje řešitel projektu Peter Chudý. Na základě odezvy od uživatelů nakonec tým upustil od plně automatického pilota, protože majitelé ultralightů si přece jenom přejí let alespoň částečně kontrolovat.

Kromě VUT v Brně (http://www.vutbr.cz/) na projektu spolupracuje firma Evektor (http://www.evektor.cz/) a partnerem je také Technologická agentura ČR. V současné době je projekt v poslední fázi, kdy probíhá testování. Prototyp chytrého autopilota pro ultralehká letadla si budete moci prohlédnout na MSV 2013 (http://www.bvv.cz/msv/, zdroj) na stánku č. 15 v pavilonu A1.