Jste zde

Zájemci o podnikání se opět utkají o milionové investice

Fakulta podnikohospodářská při Vysoké škole ekonomické v Praze vyhlásila jubilejní pátý ročník soutěže Vodafone Nápad roku. Soutěž je určena pro všechny, kdo mají na papíře nebo ve fázi rozjezdu zajímavý podnikatelský nápad a chtějí pomoci s jeho uvedením do praxe.
„Z našeho aktuálního průzkumu vyplynulo, že po studiích by chtělo podnikat více než 45 procent studentů, v praxi má však předpoklady svůj podnikatelský sen nakonec uskutečnit maximálně třetina z nich. Nejčastěji se do podnikání nepustí kvůli obavám z neúspěchu, ztráty vlastních či rodinných financí. Většině však chybí také zkušenosti. Proto každý rok pořádáme soutěž Vodafone Nápad roku, která umožňuje studentům, ale i lidem z řad široké veřejnosti, přivést své podnikatelské nápady k životu,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže Vodafone Nápad roku. 
 
Vodafone dlouhodobě podporuje odvážné mladé lidi a jejich projekty prostřednictvím Nadace Vodafone; nápady loňských vítězů zaujaly, a proto i letos podpoří kreativní a inovativní podnikatelské záměry | foto: www.napadroku.cz
 
V letošním ročníku označeném Vodafone Nápad roku 2012 se mohou soutěžící přihlásit do tří kategorií. Vedle hlavní kategorie Vodafone Nápad roku, která je určena všem projektům i soutěžícím bez omezení, jde ještě o kategorii Ekonom Student podnikatel pro studentský podnikatelský záměr s největším potenciálem, a o kategorii HTC Startup roku pro nejlepší již realizovaný studentský projekt, která letos vznikla nově sloučením se soutěží Startup roku. 
 

Jak to celé funguje

Přihlášené projekty bude posuzovat porota složená ze zkušených investorů, podnikatelů, manažerů, i zástupců médií. O úspěšnosti projektu v soutěži rozhodne především jeho proveditelnost v praxi, potenciál dalšího růstu, kvalita zpracování a originalita. V rámci finálového kola bude navíc hodnocena i osobní charakteristika osoby, která bude záměr realizovat. Šanci uspět tak bude mít každý bez ohledu na dosavadní zkušenosti s podnikáním.
Například v loňském ročníku soutěže vyhráli Martin Novák a Petr Kunc s webovým operačním systémem pro seniory Celebrio Software, který byl vytvořen na technologiích Microsoftu speciálně pro lidi se zhoršeným zrakem nebo strachem z počítačů. Na druhém místě se umístil projekt zaměřený na vývoj a výrobu moderních vysokootáčkových parních motorů a jejich využití v kogeneračních jednotkách a třetí místo obsadil projekt Motivátor.cz, online poradce pro zdravý životní styl, který dohlíží na jídelníček uživatele, jeho pohybovou aktivitu a průběžně mu radí.
 
Do soutěže Vodafone Nápad roku 2012 se mohou se svými projekty hlásit jak jednotlivci, tak i týmy, a to až do 18 května 2012. Součástí přihlášky podané přes stránky www.napadroku.cz musí být podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu přípravy realizace po dobu kratší než dva roky. Detailní pravidla naleznou soutěžící na webu. Vyhlášení výsledků pátého ročníku soutěže proběhne 6. června 2012.
 
Vítězové tří hlavních kategorií a deset nejlepších se mohou těšit na finanční a věcné odměny v celkovém objemu přes 500 tisíc korun. Vedle finančních i věcných odměn pro nejlepší projekty však soutěž nabízí každému soutěžícímu také možnost získat na rozjezd svého projektu investici až pět milionů korun a rovněž mentoring a rady od zkušených podnikatelů a investorů. 
 

 

Při studiu si přivydělává 62 % studentů, 13 % podniká

 
Podle aktuálního průzkumu uskutečněného při zahájení soutěže Vodafone Nápad roku 2012 si dnes nějakým způsobem přivydělává přes 62,5 procenta vysokoškolských studentů. Nejčastěji formou přivýdělku je brigáda formou dohody (56,3 procenta), zaměstnání formou hlavního či vedlejšího úvazku (23,2 procenta) a přivýdělek prostřednictvím vlastního podnikání (20,6 procenta). Celkově tak dnes při studiu podniká okolo 13 procent studentů. Po studiích by se přitom podnikání ráda věnovala téměř polovina z nich. Průzkum se uskutečnil v březnu 2012 formou online dotazníku. Zúčastnilo se ho 562 studentů převážně ekonomických fakult z veřejných vysokých škol v Praze, Brně a Hradci Králové.
 
Potřebu pomoci v začátcích podnikání dokládají i další informace z průzkumu. Ze 45 procent studentů, kteří chtějí po studiu podnikat, má již sice 64 procent v hlavě nějaký podnikatelský nápad, jen 16,8 procenta z nich však má vypracovaný písemně podnikatelský záměr, který je pro začátek podnikání většinou nezbytný. Do uvedení svých nápadů do praxe se totiž příliš nehrnou, přičemž za největší překážku v podnikání považuje téměř 30 procent z nich nedostatek finančních prostředků.
 
V začátcích podnikání by však stejní studenti ještě více než finance ocenili mentoring od zkušeného podnikatele či investora (34,7 procenta). Finanční prostředky by nejvíce ocenilo 28 procent z nich, 16 procentům by prý pomohlo hlavně zviditelnění a medializaci jejich projektů, 9 procentům pak cenově zvýhodněné poradenství a služby. Naopak například fyzické prostory pro podnikání jsou nejvíce důležité jen pro 2,2 procenta z nich. 
 
 
„Studenti si často myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu přesně naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit různá rizika,“ říká Kešner. 

 

Školy vychovávají zaměstnance, ne podnikatele

 
Podle průzkumu je malý podíl studentů, kteří své podnikatelské nápady a sny uvedou během školy nebo po škole do praxe, dán i výchovou samotných škol. Podle téměř 68 procent všech oslovených vychovávají české školy spíše zaměstnance (oproti roku 2011 jde o nárůst o 8 procentních bodů), jen 5 procent studentů si myslí, že školy vychovávají spíše podnikatele. Stejně tak 61,3 procenta studentů si myslí, že výuka na českých vysokých školách je nedostatečně obohacena o poznatky z praxe.
 
Studenti i lidé z řad široké veřejnosti, kteří mají na papíře nebo ve fázi rozjezdu zajímavý podnikatelský nápad a chtějí pomoci s jeho uvedením do praxe, se proto mohou zapojit do soutěže Vodafone Nápad roku 2012. Ta již odstartovala a vedle finančních i věcných odměn pro vítěze nabízí možnost získat každému investici až pět milionů korun a rovněž mentoring a rady od zkušených podnikatelů a investorů. Šanci uspět má přitom úplně každý bez ohledu na dosavadní zkušenosti s podnikáním.
Hodnocení článku: