Jste zde

Ampera míří na Electron

Opel Ampera, revoluční elektromobil s prodlouženým dojezdem a nyní již také vítěz ankety Automobil roku 2012, je připravený k uvedení na tuzemský trh.
Už na sedm tisíc závazných objednávek registruje v Evropě automobilka Opel na model Ampera, elektromobil s prodlouženým dojezdem – a právě v těchto dnech vybraní dealeři sítě Opel C&S finalizují objednávky i prvních tuzemských zákazníků. Ampera, která aktuálně zvítězila v evropské anketě „Automobil roku“, se v ČR nabízí za jednotnou celoevropskou cenu 1 080 000 Kč. Za tuto cenu dostane zákazník zajímavě vybavený elektromobil, který lze bez jakýchkoli kompromisů využívat v každodenním povozu, aniž by jeho akční rádius limitovala kapacita baterií.
 
U jízd nad 40-80 kilometrů dodává po vybití baterie další elektřinu palubní motorový generátor | zdroj: Opel
 
„Na rozdíl od konvenčních elektromobilů dokáže Ampera sloužit jako jediný plnohodnotný automobil ve firmě či domácnosti,“ komentuje dění Pavel Šilha, generální ředitel českého a slovenského zastoupení automobilky Opel. „Poskytuje komfort a jízdní výkony moderního automobilu nižší střední třídy.“ Do standardní výbavy Opelu Ampera totiž mj. patří stabilizační systém ESP, čelní, boční, hlavové a kolenní airbagy, automatická klimatizace, bezklíčové odemykání vozu, kompletní elektrické ovládání oken a zrcátek, vyhřívaná přední sedadla s koženým čalouněním, litá kola 17“, barevný dotykový displej palubního počítače a informačního systému a jiné.
 
Návštěvníci veletrhu Electron si mohou elektromobil prohlédnout a případně i vyzkoušet na venkovní ploše před Vstupní halou I.
Interiér Opelu Ampera poskytuje prostor, komfort a prvky výbavy kompaktního automobilu prémiové kategorie: Variabilitu pětidveřové karoserie, pohodlný prostor pro čtyři dospělé pasažéry a zavazadlový prostor základního objemu 310 litrů, který lze v případě potřeby zvětšit na 1 005 litrů. Kola modelu Ampera jsou poháněna vždy elektricky – 16 kWh Li-ion akumulátor zde napájí trakční elektromotor o výkonu 111 kW / 150 k. Akumulátory umožňují zcela bezemisní dojezd 40 až 80 km, podle terénu, způsobu jízdy a vnější tepoty. V souladu s normou ECE R101, upravující metodiku měření spotřeby paliva a emisí CO2, vykazuje Ampera kombinovanou spotřebu paliva nižší než 1,6 l/100 km a vypouští méně než 40 g/km CO2.
 
Systém elektrického pohonu Voltec modelu Ampera umožňuje velmi dynamickou jízdu – mohutný točivý moment 370 Nm, který je k dispozici už od prakticky nulových otáček, umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za přibližně 9 sekund, maximální rychlost Opelu Ampera je pak nastavena na 161 km/h.
 
 
 
Nezávislé výzkumy dokazují, že ryze elektrický dojezd modelu Ampera uspokojuje nároky na běžné každodenní ježdění více než 80 procent evropských řidičů. Díky zážehovému motoru, který je určen pouze k pohonu generátoru, má Ampera na jedno nabití akumulátorů a jednu nádrž benzinu dojezd přes 500 kilometrů. Pokud kapacita akumulátoru klesne na minimální hodnotu, automaticky se spustí zážehový motor, aby tak poháněl generátor.
 
Sada akumulátoru, definovaná svými 16 kWh, je uložena ve středovém tunelu vozu a pod zadními sedadly. Akumulátor lze snadno dobíjet ze standardní elektrické zásuvky v domácnosti (230 V / 16 A). Proudem 16 A se akumulátor plně nabije za méně než 4 hodiny, přičemž nabíjení lze naprogramovat tak, aby se využilo levného proudu mimo odběrových špiček.
 
 
 
 

Ta, která vybojovala titul „Car of the Year 2012“

 

Elektromobil, jehož akční rádius není nijak omezený

Trakční elektromotor o výkonu 111 kW / 150 k je napájen sadou 16 kWh lithium-ionových baterií. V závislosti na stylu jízdy a jízdních podmínkách ujede elektromobil 40 až 80 km čistě na baterie, tedy zcela bez emisí. Po vyčerpání baterií se spustí palubní generátor, poháněný malým spalovacím motorem, který dál dobíjí baterie, takže o pohon vozu se stále stará elektromotor. Akční rádius vozu na jedno nabití a jednu nádrž paliva pro generátor tedy činí asi 500 km.
Opel Ampera vybojoval respektovaný titul „Automobil roku 2012“ / „Car of the Year 2012“. O vítězství revolučního elektromobilu rozhodovalo 59 předních motoristických publicistů ze 23 evropských zemí, kteří ocenili průkopnickou a inovátorskou roli koncernu General Motors. Opel Ampera získala od jury celkem 330 bodů, s výrazným odstupem se na druhém místě umístil Volkswagen Up (281 bodů), třetí skončil Ford Focus (256 bodů). Poprvé v historii ankety COTY bylo finální sčítání hlasů a následující dekorování vítězů součástí programu mezinárodního autosalonu v Ženevě.
 
Modely Opel Ampera a Chevrolet Volt se probojovaly pod společnou nominací nejprve do finálové skupiny sedmi vozů ankety COTY. Do ankety se přihlásilo celkem 35 automobilových novinek. Komisaři ankety COTY hodnotili především jejich konstrukci, design, komfort, výkony, stupeň inovací a také jejich efektivitu – a právě to byla disciplína, ve které Ampera a Volt excelovaly.
 
Modely Ampera / Volt získaly již řadu ocenění, včetně např. cen „World Green Car of the Year 2011“ nebo „North American Car of the Year 2011“. Neméně důležité je i pětihvězdičkové „ocenění“ z programu bariérových bezpečnostních testů Euro NCAP.
Hodnocení článku: 

Komentáře

zivotnost drahych baterii = ???
tepelne emise = globalni oteplovani tentokrat ne pres sklenikove plyny, ale primym topenim bateriemi a generatorem.
16kW nabit za vysoky tarif -> cca 4.60 Kc/kWh, ucinnost nabijeni optimistickych 70% -> cca 21 kW odberu -> 97 kc na jedno nabiti.
16kW nabit za nizky tarif -> cca 1.20 Kc/kWh -> 25 Kc na jedno nabiti.
5 pracovnich dni v tydnu jezdeni 50 km do prace:
1940 Kc / 500 Kc za mesic. Neverim, ze se vuz nabije pouze "za levno", takze cena "neco mezi".
Plus samozrejme benzin.

Cca 5 kW energie pri jednom nabijeni se zmeni v teplo -> v zime nemusim v garazi topit a v lete to patrne neuchladim -> dalsi tepelny smog do naseho globalniho skleniku.

Zajimala by me spotreba paliva na 100 km pri vybitych bateriich - to asi nebude 1.6l, ze ano :-)

Mam neco spatne?
Nejak mi ty elektromobily porad nedavaji smysl...

Elektromobily dávají smysl, ale musí být propojeny s elektrizační soustavou.
Tím bude dosaženo, že jaderné elektrárny budou moci jet na plný výkon
a akumulátor bude použit (v případě levného tarifu) pro regulaci sítě.
Cena je věc jiná...
Pak tady samozřejmě je věc, kdy jsou akumulátory zcela vybité,
nezapomeňte, že spalovací motor pracuje v ideálním zatížení a otáčkách
a nenastává zrychlování nebo běh spalovacího motoru naprázdno.
Samozřejmě spotřeba 1,6l/100km je jen pro město a to ještě ne na celý dojezd i na nádrž s palivem...

Pokud dobijim akumulatory pres soustavu spalovaci motor - el. generator v klidovem stavu vozidla nebo pri urcitem zustatku energie v akumulatorech, pak souhlasim s optimalnim rezimem prace spalovaciho motoru. Pokud vsak je energie v akumulatorech nedostatek (a pokud chci opravdu nekam dojet, tak to bude temer setrvaly stav), spalovaci motor bude muset predat svou energii primarne na pohyb vozidla a ne na dobijeni baterii. To mi vede na situaci, kdy pridam "plyn" a spalovaci motor se zachova uplne stejne jako kazdy jiny - zvysi otacky, aby nakrmil pohon vozu. Tim padem je veskera elegance elektrickeho pohonu v haji. Elektromobil snad opravdu jenom na pocukavani po velkem meste, ale v tom pripade nechapu cely ten humbuk okolo - pripomina mi to skvele solarni a vetrne elektrarny.

29.2. jsme byli na výstavě Embedded World v Norimberku. Jedna cesta 305 km po D5/A6. Vyrazili jsme časně ráno, po výstavě jsme si byli prohlédnout Norimberk - odjezd ve 20.30. Jak při cestě tam, tak i zpět byla dálnice téměř prázdná, takže jsem nastavil na tempomatu 130 km/h a téměř jsem ho nemusel vypínat. Dá se říci, že toho dne jsem projel 500 km konstantní rychlostí 130 s minimem zrychlování a brždění. Přesto si to vzalo 6.5 l/km.

a). Můžete mi říci, kolik bych ušetřil, kdybych jel s tím zázrakem - já myslím, že spotřeba bude jen nepatrně nižší, protože po celou cestu jsem potřeboval jen dodávat výkon a rekuperace bylo minimálně.
b). Koupil jsem slušně vybaveného Chevroleta Cruze za 350 k Kč. Můžete mi říci, za jak dlouho se mi vrátí těch 730 tisíc Kč, co ten zázrak stojí navíc? (Můžete klidně počítat, že najedu 30 000 km ročně a benzín bude stát 70 Kč)
c) můžete mi říci, kolik CO2 se vyprodukuje v elektrárnách na výrobu elektřiny pro nabití těch akumulátorů. Já mám takový pocit, že se produkce CO2 přestěhuje z výfuku auta na komín elektrárny. Nebo kvůli tomu postavíme 50 nových Temelínů? Jo, já zapomněl - ono se to dá nabíjet z větrníků a slunečníků. Ale tady se mluvilo o nabíjení v levném tarifu a ten je v noci (sice taky ve dne, ale to zas s tím autem potřebuji jezdit a ne ho mít přivázané k zásuvce) a to zas ty slunečníky neprodukují nic a větrníci mají také nižší výkon...

Asi bude nejlepší spolehnout se na Měsíčníka a zavolat astroložce Kláře (reiki na dálku a práce s kyvadlem) :-)