Jste zde

První česká elektroformule prokázala v Maďarsku rodovou příslušnost

V konkurenci studentských týmů z celého světa na nedávných závodech Formula Student Hungary, skončil tým CTU CarTech s formulí se spalovacím motorem na senzačním třetím místě. Elektroformule CTU CarTech, která slavila v Maďarsku soutěžní premiéru, pak dosáhla v konkurenci 40 týmů velice dobrého celkového devatenáctého místa.
V konkurenci studentských týmů z celého světa na závodech Formula Student Hungary, které se konaly ve dnech 16. až 20. srpna v maďarském Györu, skončil tým CTU CarTech s formulí se spalovacím motorem na senzačním třetím místě. Jde o další obrovský úspěch týmu CTU CarTech. Studenti tak úspěšně navázali na devatenácté místo z Německa tento rok a na druhé místo z Barcelony z roku 2011. Elektroformule CTU CarTech, která slavila v Maďarsku soutěžní premiéru, dosáhla v konkurenci 40 týmů velice dobrého celkového devatenáctého místa. Mezinárodní soutěž Formula Student/SAE je celosvětově nejprestižnější studentskou konstrukční soutěží.
 
Historicky první česká elektroformule si v premiéře nevedla vůbec špatně a dokázala bodovat ve všech soutěžních disciplínách
 
Tým CTU CarTech startoval v pořadí již na druhé soutěži této sezony se dvěma formulemi: na spalovací pohon (kategorie Combustion) a na elektrický pohon (kategorie Electric). „Spalovací“ formule prošla stejně jako dříve v Německu technickou přejímkou naprosto hladce, bez potíží absolvovala i povinné testy náklonu, hluku a brzd. Elektroformule měla s technickou přejímkou drobné potíže, avšak ty se týmu podařilo rychle vyřešit. Bez problémů pak prošla zkouškou brzd, náklonu a zkouškou odolnosti proti vodě.

Elektřina boduje ve všech disciplínách

  • Historicky první česká elektroformule si v premiéře nevedla vůbec špatně. Ve spotřebě paliva, která se pro srovnání spalovacích vozů s elektrickými přepočítávala na emise CO2, dokonce obsadila skvělé 6. místo. V celkovém hodnocení, kde se porovnávaly všechny zúčastněné týmy bez rozdílu v typu pohonu (tedy elektro i spalovací motor), dosáhla elektroformule CTU CarTech výborného 19. místa v 40členném poli vozů konkurenčních univerzit.
  • Oficiální stránky celého projektu najdete na http://cartech.cvut.cz/.
Soutěž se konala v přístavu města Györ, kde bylo závodiště organizátory postaveno na betonové ploše. Větší drsnost povrchu oproti běžnému asfaltu vyžadovala odlišné nastavení vozu, na které však byl tým připraven, a s nezvyklými podmínkami se dokázal vyrovnat u obou nasazených formulí.

Statické disciplíny, ve kterých měly týmy za úkol prezentovat konstrukční návrh, analýzu nákladů a business plán, byly z české strany „okořeněny“ přímou účastí historicky první členky v jinak mužském týmu, která za CTU CarTech prezentovala business plán. V business plánu kategorie Combustion slavil tým historický úspěch, když dosáhl v této disciplíně na šesté místo. Poroty statických disciplín, které čítají povětšinou zkušené inženýry z průmyslu z celé Evropy, velmi ocenily českou formuli za celkové pojetí, technickou vyspělost, vizionářský koncept a také povedený vnější design vozu.

Pro elektroformuli byla maďarská soutěž první ostrou zkušeností, a úspěchem tak byla samotná účast ve všech disciplínách s minimem penalizací. V dynamických disciplínách si „spalovací“ formule CTU CarTech vedla perfektně. Piloti týmu si zkušeně poradili s průjezdem trati ve tvaru osmičky a v této dílčí disciplíně tak tým dosáhl na pěkné šesté místo. V disciplíně zaměřené na akceleraci skončila formule těsně druhá, v jízdě po technické trati, tedy v kvalifikaci na nedělní vytrvalostní závod, pak pátá. Elektrická formule dokázala také bodovat a to i přes to, že na papírově zkušenější týmy výkonově ztrácela.
 

Závěrečnou disciplínou byl vytrvalostní závod na 22 km, resp. 36 kol. První z dvojice formulí ČVUT se na start postavila formule elektrická. Ta prokázala rodovou příslušnost k vytrvalým vozům CTU CarTech, dokázala náročný závod dojet až do cíle a nakonec obsadit čtrnácté místo. „Spalovací“ formule přišla jako jedna z průběžně nejlepších na řadu až těsně před koncem. I přes úmorných 36 °C ve stínu předvedli týmoví piloti vyrovnaný výkon, neporazili žádný kužel a zajeli do té doby absolutně nejlepší čas.

V očekávání tak bylo, jak si za doslova tropických podmínek poradí na rozpálené trati papírově nejlepší formule univerzit z Karlsruhe (Německo), Tallinnu (Estonsko) a Budapešti (domácí tým). Z počátku dosahovali jejich piloti výborných časů, všem se dokonce podařilo překonat české nejlepší kolo, avšak pravděpodobně kvůli nedostatku paliva začaly jejich formule s blížícím se cílem zpomalovat. Vůz studentů z Karlsruhe dokonce musel odstoupit v posledním kole. „Spalovací“ formule CTU CarTech tak brala ve vytrvalostním závodě první místo. Pro CTU CarTech znamenalo toto umístění zároveň celkové vítězství v dynamických disciplínách a tedy další historický milník ve fungování týmu.

V součtu všech disciplín (včetně statických) brala „spalovací“ formule CTU CarTech za 835,94 bodů 3. místo v celé soutěži Formula Student Hungary. Na druhou pozici přitom chybělo nepatrných 2,22 bodu.
 
Zdroj: ČVUT , fotografie: http://cartech.cvut.cz/
Hodnocení článku: 

Komentáře

Dobry den, som clenom tohto timu a chcel by som vas poprosit o kontakt na autora. Pamatam si, ze ked sme boli v Brne na vystave Amper, jeden redaktor nam dal vizitku, ktora bohuzial skoncila u nespravneho cloveka. Radi by sme s vami aktivne spolupracovali.

Pěkný den i Vám, ano, živě si na to vzpomínám, připravovali jsme tenkrát on - line zpravodajství, ve kterém Váš projekt nemohl chybět! Již jsem Vás kontaktoval e-mailem, takže budeme moci další postup koordinovat společně.