Jste zde

MSV 2012: Jan Tleskač by koukal

Společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec představí na MSV prototyp létajícího kola F-Bike, který byl navržen pomocí softwarového řešení V6 PLM Express od společnosti Dassault Systemes.
„Uskutečnění projektu létajícího kola není jen splněním našich klukovských snů. Pro naši společnost je to zároveň dárek k jejím dvacátým narozeninám, který názorně ukazuje obrovské možnosti, jež průmyslu nabízejí dnešní vyspělé softwarové nástroje,“ uvedl Aleš Kobylík, člen řídícího výboru projektu a ředitel společnosti Technodat.
 
Cílem projektu F-Bike je virtuální a fyzický prototyp „létajícího kola“ – k vidění bude na MSV v Brně již toto září (více tady)
 
Flying Bike by měl mít všechny vlastnosti běžného jízdního kola – měl by být schopen dostat se po vlastní ose a poháněn jezdcem na místo vhodné pro vzlet – zároveň ale bude schopný krátkého koordinovaného letu. Po zvážení různých variant nakonec řešitelé projektu zvolili princip multicopteru. Hlavní síla potřebná pro vzlet kola tak nebude pocházet od vztlaku na křídlech jako u klasického letadla (takto kdysi létal s kolem i legendární Jan Tleskač), ale od statického tahu šesti horizontálních vrtulí.
 
Mezinárodní strojírenský veletrh, kde bude projekt k vidění, je nejvýznamnějším průmyslovým veletrhem ve střední Evropě, s každoroční účastí více než 1 500 vystavovatelů a 80 000 návštěvníků. Ze zahraničí přijíždí přes 35 % vystavovatelů a 10 % návštěvníků. Návštěvnost je vysoce odborná, přes sedmdesát procent návštěvníků ovlivňuje rozhodování o investicích, třetina patří k vrcholovému managementu.
 
Zdroj: Veletrhy Brno, Technodat
Hodnocení článku: 

Komentáře

krasne, ale nerealne. ani najlepsi cyklista nema tolko vykonu, aby na tom dokazal letiet. ak by sa vobec aspon na chvilku vzniesol par cm nad zem.

Nevidím nikde napsáno, čím se to bude pohánět, ale vypadá to na modelářské motory s vnějším rotorem. Délka letu pak bude záviset jen na kapacitě použitých lithiových článků, odhaduji tak 10 minut.

:D to je nějaký vtip?? Jako jestli jo, tak ste mě teda rozesmál, jestli ne tak nad vámi žasnu. Co takhle nožičkama, hezky po staru? :)

Nožičkama pohánět helikoptéru? To je nějaký vtip?? Jako jestli jo, tak ste mě teda rozesmál.
Kdyby to mělo aspoň nějaká křídla, tak by to po vzletu mohlo létat jako větroň (a šetřit energii pilota-"motoru"). Pokud to nahoru táhnou pouze vrtule, tak je k tomu neustále musíte dodávat energii (a ne zrovna málo). Nevím, jak dlouho byste vydržel šlapat do (pořádného) kopce v jednom kuse...

Článek jsem dobře četl a je to snůška žvástů. O pohonu "nožičkami" se píše akorát: "měl by být schopen dostat se po vlastní ose a poháněn jezdcem na místo vhodné pro vzlet".
Dále tam píšou: "Hlavní síla potřebná pro vzlet kola tak nebude pocházet od vztlaku na křídlech jako u klasického letadla , ale od statického tahu šesti horizontálních vrtulí"
Nikde se nepíše, čím budou vrtule poháněné. Mimochodem - podívejte se, jaký mají ty dva hlavní nosné ventilátory průměr a zkuste si takovým ventilátorem chvíli točit tak, abyste udělal tím ventilátorem tahu 30-50 kp.
Moje zkušenosti a létáním:
a) větroň za pomoci navijáku dostanete do výšky 50 m. Pak šikovný pilot za pomoci termiky (a bez energie dodávané "z letadla") dovede létat i několik hodin.
b) Helikoptéra naproti tomu má motor, co spolu s palivem tvoří podstatnou část hmotnosti a když motor vypadne, řítí se to dolu jak balvan.
c) kolega akrobatický modelář měřil tah vrtule: má průměr 37 cm a utáhne 16,5 kp. Bohužel pro Vás je poháněna motorem 10 ccm o výkonu 1,5 kW - menší motor se mu "dusil". - Takže 1500 waty dosáhne pouhých 16,5 kp. Kolik že má človíček trvalého výkonu? Doporučuji si přečíst http://cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_lidskou_silou - tam udávají, že špičkoví cyklisté jsou schopni vyvinout krátkodobě výkon až 2000 watů. Takovým výkonem chcete získat tah min 90 kp (člověk + to kolo)?
Pokud jsem někde něco v článku přehlédl, ukažte mi kde - já tam už další informaci o létání nevidím. To, že někdo namaluje obrázek kola se 4 ventilátory, ještě neznamená, že to kolo bude létat. Víte, kolik lidí už namalovalo perpetuum mobile? A viděl jste už nějaké skutečně funkční?
Možná, že to kolo budou i vystavovat - asi jako statickou atrapu. Možná, že se bude i vznášet, ale bude na tom "sedět" max 3 kg těžká atrapa "letce" z polystyrénu.

ad a) Pokud by se větroň při navíjákovém startu dostal do výšky 50m, bralo by se to jako přerušený start s přistáním před sebe. Ta výška z navíjákového startu je tak o 100m víc.
ad b) Pokud helikoptéře selže motor, měl by se pilot dostat na zem autorotací a snad by to měl i přežít.