Jste zde

Otestovali jsme pro Vás bezdrátový cyklocomputer Bontrager

00_perex.jpg

Zmokl, přežil krupobití i „bahenní koupele“ a stále počítá. Řeč je o značkovém bezdrátovém cyklocomputeru Bontrager Trip 5W, který vedle základních funkcí nabídne i rovnoměrné podsvětlení včetně měření teploty. Ovládání je praktické a jednoduché, čitelnost na velkém displeji dobrá. A hlavně, nikde nevedou žádné dráty! Opravdu se ale nedá nic vytknout?

Zmokl, přežil krupobití i „bahenní koupele“ a stále počítá. Řeč je o značkovém bezdrátovém cyklocomputeru Bontrager Trip 5W, který vedle základních funkcí nabídne i rovnoměrné podsvětlení včetně měření teploty. Ovládání je praktické a jednoduché, čitelnost na velkém displeji dobrá. A hlavně, nikde nevedou žádné dráty! Opravdu se ale nedá nic vytknout? Uvidíme!

Řekne – li se značka Bontrager, myslí se tím přední výrobce cyklistických komponentů, doplňků a také oblečení. Její zakladatel, Keith Bontrager, začínal v Kalifornii s výrobou ocelových rámů, ale později se začal zaměřovat především na doplňky a komponenty kol. V současné době nalezneme jeho díly a zapletená kola na všech modelech značky TREK. Díky svému přístupu během vývoje i následného testování si značka vytvořila velmi dobré jméno a to i mezi „takovými jmény“, jako např. Lance Armstrong, Andy Schleck nebo Fabian Cancellara.
 
(Pokud se mám vyjádřit za sebe, dokázala mě značka Trek v široké nabídce kol oslovit právě svými hliníkovými rámy s doživotní zárukou pro prvního majitele, takže s manželkou jezdíme právě na nich. Když jsem pak zatoužil po vhodném multifunkčním měřidle – cyklocomputeru, má pozornost logicky padla na „dvorní“ značku doplňků.)
 
Bontrager Trip 5W, právě zobrazující maximální rychlost včetně okolní teploty
 
Aktuální nabídka cyklocomputerů značky Bontrager pro rok 2011 zahrnuje celkem sedm modelů, jejichž základní vlastnosti přehledně zachycuje následující tabulka. Mým požadavkem bylo základní bezdrátové provedení, které by nevnášelo potřebu další „kabeláže“ s rizikem přeseknutí, takže jsem zvolil model TRIP 5W, nejvyšší z rodiny TRIP, který oproti srovnatelné nižší variantě 4W vedle podsvícení displeje nabídne zejména měření okolní teploty. Nutnost další baterie, v tomto případě klasického 12 V článku, nevidím jako nějaký zásadní problém.
 
Nabídka cyklocomputerů Bontrager pro rok 2011 a jejich základní vlastnosti; testovaný model 5W jsme zvýraznili rámečkem (kliknutím zvětšíte)
 
Značkový cyklocomputer Trip 5W sice nepatří k nejlevnější drátové „no name“ produkci jistého lidnatého národa, ale i tak má stále ještě zajímavou cenu, kterou někteří prodejci kol a jejich doplňků, zvláště čerpáte – li u nich z věrnostního programu, dokážou z původních necelých 1 200 Kč (údaj z června 2011) dále snižovat. Celek je velmi vkusně a také účelně chráněn kartonovou krabičkou s umělohmotným průhledem, která se hrdě hlásí ke svému ekologickému původu. V jednotlivých sáčcích zde nalezneme vše potřebné, tj.
 
  • cyklocomputer se zadní kulatou krytkou,
  • těsněním a 3 V baterií, jeho
  • držák,
  • šroubky, podložky a matičky v duchu „raději více nežli méně“,
  • bezdrátové čidlo s 12 V baterií,
  • magnet,
  • dvě různě velké úchytky držáku cyklocomputeru pro montáž na řídítka,
  • tvarované gumové podložky pod držák i bezdrátové čidlo,
  • ochranný pásek na řídítka,
  • pět stahovacích pásek (pět proto, budeme – li zobrazovací jednotku uchycovat na představec; i tak nám ještě minimálně jedna zůstane),
  • dvě různě dlouhé rychloupínací gumové „spony“ pro bleskovou instalaci bezdrátového senzoru (výrobce je sice doporučuje, já však zvolil raději stahovačky) a
  • vícejazyčný tištěný návod jak rychle začít,
 
který sice postrádá češtinu, ale názorný je více než dost. Plnou verzi v mateřštině lze stáhnout na stránkách výrobce. Oceníme ji zejména tehdy, nebudeme – li chtít experimentovat metodou pokus – omyl.
 
Bateriový prostor fixuje a chrání otočná krytka s těsněním
 
Po vložení běžného 3 V knoflíkového článku CR2032 do cyklocomputeru jej zajistíme spodní krytkou i s těsněním. Při otáčení můžeme využít mince – jde to sice trochu ztuha, ale pokud to nebude dvoukoruna, plastové díly si tím nezničíme. Jen je potřeba při nasazování spodního krytu prohlédnout jeho výstupky – v opačném případě totiž můžeme poškodit protilehlé plastové díly.
 
Držák cyklocomputeru, uchycený na řídítkách
 
Držák jsem se rozhodl instalovat na řídítka. Vzhledem k tomu, že se v mém případě jejich průměr směrem k představci zvyšuje, bylo potřeba najít kompromis mezi konkrétní polohou a mírou dotažení šroubu tak, aby pak šel computer „nacvaknout“ bez použití většího násilí a zároveň nehrozilo uvolnění celé sestavy i s ochrannými podložkami někde v terénu. Sklon volíme s ohledem na své preference a také dobrou čitelnost údajů.
 
Cyklocomputer a jeho uchycení
 
Instalace cyklocomputeru je v uživatelském manuálu popsána docela pěknou češtinou a s množstvím názorných obrázků (kliknutím zvětšíte)
 
Bezdrátové čidlo je rozhodně bezpečnější uchytit napevno stahovacími páskami a ne jen dočasnými gumovými sponami. Magnet se zacvakává a následně ještě fixuje umělohmotným červíkem – pokud jej však před montáží povolíte, může jeho opětovné zašroubování po finální instalaci představovat ve spojení s plastovými závity určité problémy.
 
Způsob uchycení bezdrátového čidla s magnetem
 
Nastavení základních vlastností a také času nečiní žádné problémy. K dispozici je celá řada přednastavených velikostí kol (svůj rozměr 26 x 2,25 jsem však v nabídce hledal marně), případně lze definovat vlastní. Možností měření přitom existuje hned několik a když chceme být opravdu precizní, nahustíme na potřebný tlak, posadíme se a ujedeme třeba pět otoček.
 
Přístup k baterii bezdrátového čidla zajistí vhodná mince, fixaci pouzdra magnetu obstará šroubovák
 
V klidovém stavu se na cyklocomputeru Bontrager Trip 5W zobrazují pouze hodiny a to i po zasunutí do držáku. Jakmile se však rozjedeme, okamžitě se zcela automaticky aktivují všechny dostupné funkce a zařízení začíná počítat a měřit. Číslice jsou dostatečně veliké a tudíž i dobře čitelné, ostatně nepotřebujeme vozit obrovský panel, že? Doplňkový údaj o teplotě již sice tolik nerazí, ale zase se nejedná o informaci, kterou potřebujeme sledovat neustále. Navíc se na svém místě zobrazuje nepřetržitě. Odrazy od korun stromů ani sluneční svit čitelnost neztěžují; v případě potřeby se dá vše korigovat sklonem držáku počítadla.
 
Naměřené údaje jsou na velkém displeji přehledně uspořádány
 
K ovládání slouží dvě tlačítka M a S. Není zde nic záludného a je docela pravděpodobné, že si postup budeme pamatovat i po první zimě. Vpravo nahoře se zobrazuje
 
  • aktuální rychlost,
 
vlevo nahoře
 
  • aktuálně zvolené jízdní kolo (možnost volby dvou rozměrů, odometr pak kombinuje najetou vzdálenost obou kol),
 
pod ním pak
 
  • jednoduchý tempomat, 
  • trvale přítomný údaj o teplotě okolí
 
a dole nad ovládacími tlačítky pak
 
  • hodiny (CLK), 
  • maximální rychlost (MAX), 
  • průměrná rychlost (AVG), 
  • celkově najetá vzdálenost – odometr (ODO; údaj zůstává zachován i po společném resetu všech denních údajů), 
  • délka jízdy (TRP) a 
  • doba jízdy (TME; počítá se skutečná jízda, během stání se stopky automaticky zastavují).
 
Mezi funkcemi CLK až TME se pohybujeme krátkým stiskem tlačítka M. Ke stisku někdy potřebujeme vynaložit o něco málo větší sílu než obvykle. Na spodní straně výrobce připravil resetovací tlačítko, které maže veškerá data včetně nastavení. K vynulování denních údajů se však naštěstí nepoužívá, to zajistíme současným dlouhým stiskem obou ovládacích tlačítek. Podsvětlení se aktivuje stiskem tlačítka M po dobu dvou vteřin. Poté se zobrazovací jednoka na pět sekund slabě rozzáří tmavě zeleným (?) světlem. Osvětlení si určitě zaslouží pochvalu – svou intenzitou je dostačující a zejména líbivé – nikde se totiž na boku „nerožne žádná LEDka“, ale displej září rovnoměrně a celý.
 
Cyklocomputer Bontrager Trip 5W a jeho čestné místo na řídítkách
 
Ovládání je skutečně intuitivní, takže s touto technikou určitě není problém „souznít“. Dokážu si sice představit i další „vychytávky“, jedním dechem však dodávám, že by však šly nad filosofii jednoduchosti a praktičnosti. Pulsmetr a výškoměr si pak necháme do jiné cenové kategorie.
 
Pokud jde o samotné fyzické provedení, o bezpečnost elektroniky se nebojím. V návodu jsem se, pro pořádek, sice nedočetl nic o způsobu krytí (vůbec, a to i v původní anglické dokumentaci, zde chybí jakékoli technické údaje, např. rozsah provozních teplot, maximální nadmořská výška, ochrana před vlhkostí nebo stříkající vodou, přesnost měření teploty apod.), takže před tradičním „hadicovým rituálem“ po návratu šlo počítadlo raději pěkně do sucha, ale při běžném provozu jsem pro účely testu nic nešetřil – tzn. že zmoklo, dostávalo průběžně zásah blátem, pracovalo při vysoké relativní vlhkosti a také zažilo nechráněný sjezd během krupobití. A výsledek? Jakoby se nic nestalo! Počítá dále a povrch navíc nejeví známky poškrábání.
 
Příště ale zobrazovací jednotku v extrémních případech raději schovám. Jen mě mrzí, že je podsedlová brašna pro bezdrátovou komunikaci příliš daleko, takže třebaže lze počítat a měřit i s cyklocomputerem v ruce, v brašničce již signál nebude. Nu což, baterie vydrží o to déle a zároveň se sníží případné riziko nežádoucích vysokofrekvenčních interferencí s okolními cyklisty, kteří by mohli používat stejné vybavení – upřímně netuším, jak to výrobce vyřešil, ale pokud ano, mohl si to připsat k dobru :) Také se mi již v terénu nějak podařilo poškrábat povrch bezdrátového čidla a jedna z větví pak při jízdě v náročnějších podmínkách dokonce vychýlila magnet v jeho ose, takže načítání impulsů – průchodů rázem ustalo. Je tedy třeba s tím alespoň okrajově počítat. Magnet potřebuje míjet senzor v těsné blízkosti, jinak se měření zastavuje. Co je však potěšující, v blízkosti silných zdrojů elektromagnetického záření jsem žádné problémy nezpozoroval.
 
 
A výsledek? Jakoby se nic nestalo! Počítá dále a povrch navíc nejeví známky poškrábání.
 
 
 
Fotografování v exteriérech přilákalo zvědavý lesní hmyz; některé zvláště agresivní a žíznivé čeledi musely být v okruhu několika metrů dokonce vykázány 
 

Bontrager Trip 5W – klady:

  • Intuitivní a praktické ovládání
  • Odolné provedení bez drátů
  • Běžné funkce doplňuje měření teploty
  • Dobrá čitelnost na velkém displeji, rovnoměrné podsvětlení
  • Uchování velikosti dvou různých kol
  • Příkladné balení jednotlivých dílů v několika sáčcích
  • Nadbytek spojovacího materiálu pro různé způsoby montáže na dílech s odlišnými průměry
  • Obě baterie běžného typu součástí balení
  • Přehledný český manuál bez strojového překladu :)
 

Bontrager Trip 5W – zápory:

  • Chybí technické – provozní údaje
  • Způsob fixace pouzdra magnetu, náchylnější k vytočení a výpadku pulsů
  • Dosah vf spoje (lze také chápat jako výhodu...)
  • V přednastavení „chybí“ rozměr pláště 26 x 2,25 od stejného výrobce :(
 
Kolo, jako součást aktivního životního stylu, by mělo vhodně vyvažovat čas, strávený u počítače
 

Závěr:

Cyklocomputer Bontrager Trip 5W je solidně vybavený bezdrátový systém s měřením teploty, rovnoměrným podsvícením, uchováním velikostí dvou různých kol a desítkou funkcí vůbec. Displej je dobře čitelný a celkové ovládání praktické a intuitivní. Během testu bez úhony přežil drobné živelní i jiné pohromy, takže se určitě nebojím o jeho další existenci. Pokud by však výrobce zveřejnil odpovídající technické údaje, nedávalo by to prostor k žádným spekulacím. Baterie jsou běžně dostupné typy a až třeba jednou při výměně knoflíkového článku přijdu o celkovou najetou vzdálenost či některá nastavení, vzpomenu si, že na to výrobce v manuálu upozorňuje.
 

Download a odkazy:

PřílohaVelikost
PDF icon navod-cyklocomputer-trip-2-3-5w.pdf1.22 MB
Hodnocení článku: 

Komentáře

V poriadku, cyklopočítač funguje ako má - bodaj by nie za tú cenu ale čo ho robí tak výnimočným na takúto recenziu? Ja som manželke kúpil za cca 4€ bezdrôtový cyklopočítač z produkcie ľudnatého národa a zo spomínaných kladov mu chýba jedine rovnomerné podsvietenie displeja ;)
Ale naopak v návode nechýbajú technické údaje.
Takže fakt som rád, že majiteľ je spokojný cyklopočítačom a verím, že skutočne je poctivo vyrobený ale napriek tomu nerozumiem čím je tento výrobok výnimočný, že si zaslúži takúto prepracovanú recenziu na takomto portáli?

tak isto som kupil cosi podobne v Lidli za par korun, vie to to iste a funguje to bez problemov treti rok, tak isto v blate, vode ... Naramne sa to tomu podoba, tak ci jedinou vynimocnostou toho popisovaneho vyrobku nie je hlavne ta jeho znacka.

Autor článku objevil Ameriku. Na trhu jsou desítky až stovky cyklocomputerů, které (překvapivě) fungují, jak mají...

Máte pravdu, po mechanické stránce většinou problémy nebývají. Horší je to po stránce elektrické - hlavně co se týče rušení. Měl jsem 2 bezdrátové tachometry a stačilo jet podél ohradníku nebo pod vedením VVN a tachometr se mohl zbláznit. Od té doby jsem se zařekl něco takového používat, přeci jen ten drát až tak nepřekáží.

Dobrý večer, prosím Vás chtěl bych se dozvědět, jak funguje tachometr na jakém principu a jak je je signál přenášen do samotného cyklocomputeru. Díky

Ahoj všem,

tuto odpověď bych taky rád znal. Avšak koukám, že po pěti letech tu není. Koupil jsem si bezdrátový tachometr v Lidlu. nyní jsem ho po čase přinesl domu a položil na NTB a ejhle. Začal načítat rychlost 99,9Km/h a vesele jede. Trhám rekordy.

PROČ TOMU TAK JE? Pokud někdo ví, či najde článek Jak funguje?. Prosím dejte mi vědět teraristika@centrum.cz

 

Díky a pěkný den