Jste zde

Proč jsou rychlé výměny akumulátorů u elektrických aut jedinou zárukou jejich úspěchu?

K napsání této mini-úvahy nás inspirovalo hned několik věcí. Jedna z nich přirozeně je stále rostoucí počet prodaných elektrických aut. A pak tu máme i ten fakt, že se nám začínají šířit také první nabíjecí stanice.

Pod pojmem „elektrické auto“ se dnes typicky rozumí automobil, který k pohonu využívá elektrického motoru namísto spalovacího. Vynechejme pro dnešek pojem „hybrid“ kombinující obojí do jednoho balení a věnujme se pouze čistým elektrickým autům. Důvodů, proč elektrická auta vznikla, je hned několik. Mezi dva největší bychom si ale určitě mohli zařadit obecné tíhnutí ke snižování produkce CO2 a rovněž i stále se snižující světové zásoby nafty.

Elektrická auta dnes zvládají velmi uspokojivé zrychlení a mají i přijatelnou maximální rychlost, pořád nicméně mají jednu mimořádnou nevýhodu, kterou je přirozeně kapacita akumulátorů a tedy i maximální vzdálenost, jakou je podobné auto schopno ujet. Pro běžné dojíždění v rámci městské aglomerace, na jízdu po obchodech atd. je elektrické auto jako stvořené (nabíjí se doma každou noc), ovšem delší trasy jsou pro ně příslovečnou Achillovou patou.

I když tu máme prototypy aut pro spotřebitele s dojezdem 300-500 km, stále platí, že když si elektrické auto píchnete doma do zásuvky na celou noc, můžete s ním ujet po ranní kávě jen nějakých 65-70 km. To je sice ažaž na již zmíněné pojíždění po městě, ovšem co dělat, když si vaše ratolest zlomí nohu někde na horách a vy musíte ujet kilometrů aspoň 100, že ano?

Jediným rozumným řešením je za této situace nejen bohatá síť nabíjecích stanic, ale především dopracovat nápad univerzálních vyměnitelných akumulátorů. Vše by v praxi vypadalo tak, že namísto hodin čekání by zákazník jen vyměnil za 2 minuty akumulátor a mohl pokračovat. Samozřejmě by si mohl vzít i dva-tři do zásoby na delší cestu. Mezitím by se jeho akumulátor nabil na stanici opět pro někoho jiného. Věc není až tak nerealistická, jak by se snad někomu mohlo zdát – podobné řešení již funguje v Dánsku, Japonsku (viz video za článkem) i Izraeli a nakonec, fungovalo i po celý středověk s koňmi...
Pro začátek ale bohatě postačí, když se producenti elektrických aut domluví na standardech podobně, jako to zvládli po letech konečně i výrobci mobilních nabíječek.