Náročný městský okruh
Loňská premiéra na městském okruhu v Rotterdamu za přítomnosti více než 40 000 diváků názorně ukázala, že nové technologie mohou fungovat i v centru skutečného velkoměsta. Městský okruh představuje pro studenty výjimečnou výzvu nastavující nové standardy pro nadcházející ročníky – pět pravoúhlých zatáček je zkouškou techniky i řidičského umění všech soutěžících týmů.
„Po loňské návštěvě evropského Shell Eco-marathonu jsem byl ohromen a inspirován způsobem, jakým se studenti adaptovali na nový městský okruh,“ říká Peter Voser, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc. A je to tak: v roce 2012 se studenti díky nové strategii a pečlivé přípravě této neobvyklé dráze rychle přizpůsobili a dosažené rekordy ve spotřebě paliva předčily všechna očekávání.
Aktuální ročník evropského Shell Eco-marathonu nově přinese sloučení kategorií vozidel poháněných solární energií a elektrickými bateriemi. Tato změna odráží směr, kterým se ubírá automobilový průmysl na poli elektromobilů, a vytváří ještě větší konkurenci v kategorii vozidel poháněných elektrickými bateriemi.
PAKS v kategorii Urban Concept
Nestabilita má mnoho příčin
1 kWh nebo 1 litr
- Shell Eco-marathon (www.shell.com/eco-marathon) je jednou z nejinovativnějších a nejnáročnějších studentských soutěží, která se pořádá každý rok v Evropě, Americe a Asii. Spojuje vůdčí osobnosti současnosti i budoucnosti a všechny ty, kteří jsou odhodlaní najít udržitelná řešení pro energetické výzvy současného světa. Úkolem týmů středoškolských a vysokoškolských studentů z celého světa je navrhnout a postavit energeticky co nejúspornější vozítka. Vítězem se stává tým, jenž ujede největší vzdálenost na 1 kWh nebo 1 litr paliva.
Okolo pěti stovek zástupců vědy, nevládních organizací, místní samosprávy, komerční sféry a významných osobností bude 15. května 2013 diskutovat o tom, jak partnerství napříč podnikáním, občanskou společností a místními orgány pomůže přežít, přizpůsobit se a růst ve světě, kde má nestabilita tolik příčin – od napětí v oblasti přírodních zdrojů přes společenské nepokoje až po nenadálé události jako jsou sucha nebo záplavy.
Evropský Shell Eco-marathon je ideální příležitostí k tomuto jedinečnému setkání, stejně tak byl i Rotterdam vybrán jako odpovídající hostitel a partner pro závod i fórum díky svým ambiciózním plánům v oblasti udržitelných energetických řešení a mezinárodně uznávaným iniciativám usilujícím o přizpůsobení se změnám klimatu.
Evropský Shell Eco-marathon je ideální příležitostí k tomuto jedinečnému setkání, stejně tak byl i Rotterdam vybrán jako odpovídající hostitel a partner pro závod i fórum díky svým ambiciózním plánům v oblasti udržitelných energetických řešení a mezinárodně uznávaným iniciativám usilujícím o přizpůsobení se změnám klimatu.
Jeden litr na 659 km
Své o tom ví i Studentský kroužek aerodynamiky vozidel (Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów – SKAP), působící na Fakultě energetické a letecké techniky Vysokého učení technického ve Varšavě, sdružující studenty a mladé inženýry fascinované motorovými vozidly, jejichž cílem je konstrukce, stavba a další zdokonalování moderních přibližovadel s rekordně nízkou spotřebou paliva. Na svých dvou projektech – Kapička a PAKS (viz obrázky) – pracuje již několik let.
Kropelka v kategorii Prototype
224 týmů z 24 zemí
- V pořadí již 29. ročník Shell Eco-marathonu Europe se bude konat od 15. do 19. května 2013 v nizozemském Rotterdamu za účasti přibližně 224 týmů z 24 zemí. Vedle vlastní soutěže je připravena řada doprovodných akcí s cílem zapojit a inspirovat Evropany se zájmem o energetickou budoucnost a technologie, jež naplní naše budoucí potřeby. V Kuala Lumpur v Malajsii proběhne Shell Eco-marathon Asia od 4. do 7. července.
Jen v roce 2012 vytvořila Kapička rekord Polska v počtu kilometrů, ujetých na 1 litr paliva – 659 km (vzdálenost z Varšavy do Gdaňsku a zpět), získala zlatou medaili během Mezinárodní varšavské výstavy vynálezů a 1. místo v Shell Eco-marathonu v kategorii Safety, zatímco PAKS v téže kategorii obsadil 2. místo. Důležitým oceněním je též cena Ministryně vědy a vyššího školství prof. Barbary Kudrycké.
Pozice technologického partnera, zajišťujícího studentům elektronické součástky potřebné k realizaci projektů kroužku, tj. i vybavení pro stavbu prototypových elektronických obvodů, se od ledna tohoto roku ujímá společnost Transfer Multisort Elektronik, známá též pod svou zkratkou TME (http://www.tme.eu).
Zdroj: Shell, TME