Czech Technical University CarTech Formula Student/SAE Team, zkráceně CTU CarTech, je aktivitou studentů ČVUT, kteří tak vyvíjejí a staví sportovní vůz formulového typu třídy Formula Student/SAE. Cílem je vyvinout, vyrobit a v srpnu 2009 závodit s malým jednomístným vozem na závodních okruzích seriálu Formula Student/SAE v Hockenheimu (Německo). Vize je vcelku jasná, být nejlepší nejen mezi nováčky soutěže, ale také promluvit do boje o celkové prvenství.
Pod označením Formula SAE se ukrývá konstrukční soutěž pro studenty inženýrských škol, která vznikla v USA již v roce 1981. Od roku 1998 pak existuje její evropská odnož, Formula Student. Obě soutěže mají stejný cíl a prakticky totožná pravidla. Každý rok se v rámci Formula Student/SAE pořádá 8 jednotlivých soutěží po celém světě. V současné době tak soutěží více než 270 univerzitních týmů z celého světa.
Zadáním je vývoj prototypu závodního vozu. Zákazník, pro kterého je vůz určen, je víkendový neprofesionální závodník holdující autokrosu nebo sprintu. Vůz proto musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být levný, spolehlivý, jednoduše udržovatelný, konkurenceschopný, pohodlný a esteticky na úrovni, přičemž bude využívat běžně dostupných součástí. Cena by neměla překročit 25 000 $ (toto pravidlo není u všech soutěží) s produkčním plánem 1 000 vozů za rok. Na konci budou výsledky porovnány s návrhy konkurence a výroby se dočká pochopitelně jen ten nejlepší.
Struktura týmu CTU CarTech
Koncepce FS.01 se vyprofilovala do jednosedadlového vozu, poháněného konvenčním spalovacím motorem o maximálním objemu 600 cm3 s restriktorem sání o průměru 20 mm a předpokládaným výkonem cca 75 kW. Motor je umístěn v prostoru mezi jezdcem a poháněnou zadní nápravou - tzv. uprostřed. Základ modelu tvoří prostorový, svařovaný, trubkový rám z konstrukční oceli, na kterém je uchycen motor s převodovkou a nápravy vozu. Rám vytváří bezpečný kokpit pro jezdce, krytý sklolaminátovou karosérií s žebry pro umístění chladičů. Všechna kola vozu byla nezávisle zavěšena a odpružena pomocí pull/push rodů (zpracovávané varianty). Přenos točivého momentu z převodovky na hnací kola se realizuje pomocí řetězového sekundárního převodu. Hnací náprava je vybavena diferenciálem typu Torsen. Brždění všech kol pak zajišťují kotoučové brzdy.
Technické údaje:
Download a odkazy:
- Domovská stránka CTU CarTech: http://www.cartech.cvut.cz/