V roce 2019 bylo prodáno více než 2 miliony vozidel na elektricky pohon. V roce 2020 byl tento prodej významně překonán a odhaduje se, že v příštích několika letech může prodej dosáhnout až 8 milionů ročně, přičemž v čele bude Čína.
Správa baterie (Battery Management System - BMS ) je důležitou součástí elektromobilu, jelikož má nemalý vliv na účinnost, životnost a výkon vozidla. Proto je nutné každý článek v bateriovém bloku monitorovat. Měřit jeho teplotu, napětí a proud v čase a vyhodnocovat jeho vybíjecí a nabíjecí křivky. Díky tomu získáme dokonalý přehled o stavu baterie.
Ke každému bateriovému článku je připojen modul s integrovaným obvodem, který má integrovány funkce pro správu baterie. Jelikož v elektromobilu je několik desítek bateriových článků, je nutné nasbíraná data přenést do hlavního systému, který vše vyhodnocuje a posílá důležité analýzy do nadřazeného systému přes sběrnici CAN. Přenos dat z jednotlivých modulů lze provést klasicky pomocí kabelové komunikační sběrnice nebo pomocí bezdrátového přenosu.
Na obrázku 1 je znázorněn typický BMS, který obsahuje mikrokontroler (MCU), podpůrné obvody, izolaci mezi nízkonapěťovou a vysokonapěťovou stranou, baterii a moduly pro monitorování baterie včetně snímače proudu. Informace o stavu jednotlivých bateriových článcích (teplota, napětí a proud) jsou posílány do nadřazeného systému pomocí kabelového rozhraní, které je na obrázku zobrazeno červeně
Obrázek 1: Typická kabelová BMS
Kabelové řešení má své nevýhody. Zvyšují hmotnost vozidla a v případě nehody může dojít k přerušení kabelu a jeho oprava není jednoduchá. Proto výrobci automobilů a poskytovatelé systému pro správu baterií začali hledat bezdrátové řešení, které by mělo mít srovnatelné parametry s kabelovým řešením.
Patentovaný bezdrátový protokol od Texas Instruments pracuje na frekvenci 2,4 GHz a byl vyvinut přímo pro automobilový průmysl. Nejdůležitějším parametrem bezdrátového spojení je spolehlivost a chybovost komunikace. Spolehlivost lze kvantifikovat pomocí chybovosti paketů a pravděpodobnosti úspěšného odeslání zprávy mezi vysílačem a přijímačem. Tato pravděpodobnost dosahuje 99 999% a chybovost paketů je 10-7.
Bezdrátová komunikace uvnitř vozidla vzbuzuje obavy z její bezpečnosti. Proto Texas Instruments nabízí celou řadu bezpečnostních prvků, které znemožňují cizím subjektům manipulovat s interními daty.
Obrázek 2: Bezdrátový systém BMS spojující osm bezdrátových modulů
Bezdrátová síť se skládá z jednoho hlavního řídícího prvku a osmi bezdrátových modulů, které jsou přímo připojeny k baterii. Bezdrátový modul je vybaven čipem CC2662R-Q1 pro bezdrátovou komunikaci a čipem pro správu baterie BQ79616-Q1, který měří napětí a teplotu jednotlivých bateriových buněk a plně vyhovuje standardu ASIL-D.
Obrázek 3: TI wireless BMS architektura
BQ79612-Q1, BQ79614-Q1 a BQ79616-Q1 poskytují přesné měření napětí jednotlivých článků za méně než 200 μs. Přesné měření je dosaženo díky integrovaným filtrům a vnitřní teplotní kompenzaci, která je u automobilových aplikacích obzvlášť důležitá.
Vlastnosti BQ796xx-Q1:
- Splňuje standard AEC-Q100
- Teplotní stupeň 1: –40 ° C až + 125 ° C
- HBM ESD úroveň 2
- CDM ESD úroveň C4B
- Vyhovuje funkční bezpečnosti ISO 26262
- Vyhovuje ASIL D
- Přesnost ADC +/- 1,5 mV
- 16S (BQ79616-Q1), 14S (BQ79614-Q1) a 12S (BQ79612-Q1)
- Samostatný monitorovací systém 48 V (BQ75614-Q1)
- Teplotní kompenzace
- Konfigurovatelný digitální low-pass filtr
- UART / SPI rozhraní
Obrázek 4: Základní zapojení BQ796xx-Q1 (kabelové propojení)
Texas instruments nabízí vývojovou sadu CC2662RQ1-EVM-WBMS, která slouží k urychlení vývoje s bezdrátovým mikrokontrolerem SimpleLink CC2662R-Q1. Obsahuje 9 modulů pro bezdrátové monitorování baterií pomocí čipu BQ79616-Q1. K dispozici je také softwarová podpora ve formě SDK knihovny SimpleLink Wireless BMS.
Obrázek 5: Vývojový kit CC2662RQ1-EVM-WBMS
Vlastnosti vývojové sady:
- Možnost zhodnocení vlastností bezdrátového MCU CC2662R-Q1 a správy baterií BQ79616-Q1
- Vývojová sada obsahuje 9 desek, 1 předprogramovaná řídicí jednotka a 8 předprogramovaných snímacích modulů
- Bezdrátový BMS EVM lze konfigurovat jako řídicí jednotku baterie (primární uzel) nebo jednotku snímače (sekundární uzly)
- Podporuje samostatnou ladicí sondu XDS110 pro programování a ladění bezdrátových BMS EVM
- Konektor pro přímé připojení baterie
- Rozhraní I2C, SPI, UART a GPIO
Více informací naleznete na stránkách výrobce:
- https://www.ti.com/product/CC2662R-Q1
- https://www.ti.com/product/BQ79616-Q1
- https://e2e.ti.com/blogs_/wireless-battery-management-systems
- https://www.ti.com/tool/CC2662RQ1-EVM-WBMS