Jste zde

Freescale Race Challenge 2012: Soutěž samořídících autíček na autodráhu pokračuje

Postavte a naprogramujte auto, které se rychle naučí samo jezdit na neznámé dráze a bude pokud možno nejrychlejší. Pro studenty sedmi elektrotechnických vysokých škol v České Republice a na Slovensku totiž startuje další ročník soutěže Freescale Race Challenge (FRC).

Freescale Semiconductor ČR pořádá pro studenty sedmi elektrotechnických vysokých škol v České Republice a na Slovensku další ročník soutěže Freescale Race Challenge (FRC). Úkolem je postavit a naprogramovat auto na autodráhu, které se rychle naučí samo jezdit na neznámé dráze a bude pokud možno nejrychlejší. 

 
V napájecích kolejnicích je stabilní napětí, auto si samo řídí rychlost. V prvním kole auto jede opatrně a trať si „ošahává“. Pomocí akcelerometru sleduje odstředivou sílu, která působí na auto v zatáčkách. Jakmile zmapuje tvar celého okruhu, může jej využít k dosažení maximální rychlosti v dalších kolech. Mozkem autíčka je 32bitový mikrokontrolér Freescale ColdFire V1.
 

 
Minulý ročník, FRC2011, vzbudil velký zájem studentů, technické veřejnosti i médií. Proto soutěž pokračuje i letos, přestože Freescale přichází do Evropy s jinou studentskou soutěží - celosvětovou soutěží Freescale Cup.
 

Změny v organizaci soutěže

Organizaci soutěže si letos budou moci jednotlivé školy více uzpůsobit svým potřebám. Freescale soutěž vyhlašuje a organizuje závěrečné Velké finále. Všechno mezi tím, od registrace studentů do soutěže přes vývoj a trénování autíček až po univerzitní finále, je už na jednotlivých vysokých školách. Proto nečekejte na registrační formulář na této stránce, ale kontaktujte organizátory na jednotlivých školách.
 

Soutěže se opět účastní 5 českých a 2 slovenské vysoké školy:

  • ČVUT v Praze
  • VUT v Brně, FEKT
  • VUT v Brně, FIT
  • TU Ostrava
  • ZČU v Plzni
  • STU v Bratislavě
  • Žilinská Univerzita
  • TU v Liberci
 

Podpora

Freescale dodá vysokým školám elektroniku na vybavení aut - osazené desky, celkem 100 kusů. Nedodá však žádná nová autíčka. Na školách mohou využít auta z přechozích ročníků nebo si dokoupit nová.
 
 

Součástí podpory je také mnoho on-line materiálů, které umožní jak rychlý start vývoje, tak i přístup ke všem detailům elektronického vybavení auta:

 
 

Velké finále v Rožnově pod Radhoštěm

Vyvrcholení soutěže proběhne jako vždy v Rožnově pod Radhoštěm. Letos bude rožnovské Velké finále součástí akce Freescale Technology Day, plánované na květen (přesné datum ještě není známo). Kromě závodů autíček bude na programu i hodnocení nejlepších studentských výrobků s procesorem nebo senzorem Freescale, seminář, atd.
 

Do Velkého finále pošle každá škola své favority a to v předem daných počtech:

ČVUT v Praze

VUT v Brně (FEKT + FIT)

TU Ostrava ZČU  v Plzni TU v Liberci STU v Bratislavě Žilinská Univerzita Celkem
6 5+1 2 2 1 2 1 20

Stručně k pravidlům soutěže

V pravidlech jsou dvě novinky. Jednak nový tvar předem známého okruhu pro vyřazovací turnaj a za druhé vyšší váhový limit pro autíčka, využívající kameru. Už loni se mimo soutěž objevilo první auto s kamerou a letos chtějí i další studenti kameru do autíčka zabudovat. Těmto pionýrům zvedáme váhový limit o 20 g, jelikož optika také něco váží.
 
 
 
Už loni se mimo soutěž objevilo první auto s kamerou a letos chtějí i další studenti kameru do autíčka zabudovat; těmto pionýrům proto zvedáme váhový limit o 20 g, jelikož optika také něco váží
 
 
 

Pravidla hlavního závodu

  • Každé auto závodí samostatně na čas.
  • Měření času začíná prvním průjezdem časomírou a končí po 10 kolech.
  • Pokud auto vypadne z dráhy, soutěžící jej smí znovu nasadit.
  • Závod se jede na 2 jízdy, v pravé a v levé dráze, součet časů obou jízd určuje výsledné pořadí.
 

Pravidla vyřazovacího turnaje

  • Dvojice aut spolu závodí ve stíhacích jízdách na 8 kol.
  • Závod se odstartuje zapnutím napájení.
  • Auto, které první dokončí 8 kol, postupuje.
  • Pokud se auta srazí na křížení drah, auto, které vedlo, vyhrává.
  • Tvar dráhy je známý.
 
 

Vlastnosti dráhy

  • Dráha hlavního závodu je účastníkům neznámá až do začátku závodu.
  • Dráha se skládá z předepsaných dílů Carrera Evolution (všech nebo podmnožiny).
  • Dráha je napájena laboratorním zdrojem 15 V.
  • Krajnice a svodidla nejsou použity.
 

Předpisy pro auta

  • Originální podvozek, karoserie, vodící díl, motor a pneumatiky auta Carrera musí být použity.
  • Přítlačné magnety nejsou povoleny.
  • Auto může být vybaveno jakoukoli elektronikou, ale pouze uvnitř karoserie.
  • Váha auta nesmí překročit 125 g. Limit pro auta využívající kameru je 145 g.
  • Na autě smí být pouze jeden přepínač a jeden trimr.
 
Kompletní pravidla naleznete v příloze (FRC2012-Intro.pdf).
 

Závěr:

Cílem soutěž je atraktivním způsobem vtáhnout studenty do řešení praktických problémů řízení a programování inteligentních algoritmů v reálném prostředí. Díky poskytnutým prostředkům se mohou rychle dostat k vývoji samotného řídicího algoritmu, jehož promyšlenost bude rozhodovat o vítězství.
 
Hodnocení článku: 

Komentáře

V Bratislave sa univerzitné kolo uskutoční 21. apríla 2012 na FEI STU! Toto kolo nebude obmedzené len na študentov STU, a súťažiť sa môže s ľubovoľným autíčkom spĺňajúcim kritériá.
Do finále v Rožnove však postupujú len študenti STU s autíčkami podľa oficiálnych pravidiel.

Prihlasovanie mailom, informácie na http://www.robotika.sk

Zdravím,
letos je diskuse úplně pustá, což není dobrý předpoklad hojné účasti...lze zjistit, jaký je současný stav registrací?

Dle mého názoru bude účast vcelku dobrá ... na fóru se nic neřeší jelikož většina problémů už byla vyřešena na fóru minulý rok ;)

Zdravím, študujem na VUT v Brne, minulý rok som sa registroval do súťaže prihlasovacím formulárom tu na stránke, tento rok ho tu nejak nevidím, chcel som sa spýtať či už registrácia prebehla alebo či je možné sa ešte zaregistrovať. S autíčkom nie je problém, to mám od minulého roka.

Jen tak pro zpestření, za kolik jezdíte na vyřazovacím turnaji nejlepší kolo? Já to mám kole 5sekund, ale bojim se, že i tak to je pomalý.