Jste zde

Tři české firmy splnily sen Jana Tleskače. Létající kolo vzlétlo

Na pražském výstavišti Letňany včera poprvé veřejně vzlétlo létající kolo „Flying Bike“. Jeho autorem je společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec, které zpočátku pouze virtuální prototyp navrhly pomocí 3D softwarového řešení firmy Dassault Systèmes.
„Naší hlavní motivací při práci na projektu nebyl zisk nebo komerční zájem, ale splnění klukovských snů,“ vysvětluje Aleš Kobylík z řídícího výboru projektu. „Prostřednictvím unikátního stroje jsme chtěli názorně ukázat možnosti českých firem i moderního průmyslového softwaru.“
 
 
Současné technologie umožnily létající kolo virtuálně navrhnout, vyrobit a také otestovat jeho vlastnosti ještě před existencí samotného fyzického prototypu. Všichni tvůrci „cyklistického vznášedla“ bez ohledu na to, že jejich pracoviště byla od sebe vzdálená stovky kilometrů, neustále pracovali s identickým souborem dat. Po zvážení různých variant nakonec řešitelé projektu zvolili princip multicopteru. Hlavní síla potřebná pro vzlet kola nepochází od vztlaku na křídlech, jako u klasického letadla, ale od statického tahu šesti horizontálních vrtulí.
 

 
Zatímco softwarové nástroje zajistila společnost Dassault Systèmes, projekt Flying Bike realizovaly tři ryze české firmy. Poskytovatel 3DEXPERIENCE řešení Technodat zodpovídal především za vedení a koordinaci projektu, jeho harmonogram a rozpočet. Výrobce rámů jízdních kol Duratec poskytl rám, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajistil standardně nakupované komponenty kola. Inženýrská a konstrukční společnost Evektor zase spolupracovala při návrzích konceptů a jejich designu, při konstrukčním řešení některých funkčních skupin a vybrala vhodné pohonné jednotky, baterie a vrtule.
 

 

Základní parametry létajícího kola:

 
  • Celkový výkon: 54 kW
  • Pohon: 4× hlavní motor 10 kW, umístění v protiběžných párech vrtulí vpředu a vzadu v podélné ose; 2× stabilizační motor 7 kW, umístění na otočných konzolách po stranách kola
  • Vrtule: hlavní vrtule pro statický tah, průměr 1 200 mm, max. otáčky 2 200/min., stabilizační vrtule o průměru 650 mm, kolem vrtulí kompozitové ochranné rámy
  • Zdroj energie: sada akumulátorů typu Li-Pol, celkem 50 Ah
  • Rám kola: svařovaný díl z lehké slitiny (dural)
  • Komponenty kola: standardně nakupované
  • Rozměry: cca 3 800 mm (délka) × 2 500 mm (šířka) × 1 200 mm (výška)
  • Hmotnost: 95 kg bez pilota
  • Maximální vzletová hmotnost: 170 kg
  • Předpokládaná doba letu: 5 min.
  • Předpokládaná doba jízdy: 30-50 min.
  • Maximální rychlost jízdy: 50 km/h
 
Další informace o projektu najdete na stránkách www.designyourdreams.cz.

 

Hodnocení článku: 

Komentáře

Slovní úloha pro třetí třídu... Kolo je poháněno 4× hlavním motorem 10 kW, a 2× stabilizačním motorem 3,5 kW. Kolik je celkový výkon kola? (nápověda pro jedince postižené intelektuální slabostí - výsledek není 54kW  ;o)))

 

Děkujeme za upozornění, správně má být pochopitelně 2 x 7 kW. Pokud si nyní provedeme zkoušku, bude se již levá strana rovnice rovnat té pravé :)

 ....až na to že tleskač poháněl kolo vlastní energií ... takže za mě 3 firmy nesplnily zadání. Borci budete až navrhnete převod, kdy se nejméně nadřu a vznese se semnou kolo do vzduchu. (3talíře hrachu + čočka + špenát - ajeto)