Toto auto však nebude nikdo řídit - bude se řídit samo. Během prvního okruhu musí jet opatrne a trať si "ošahat". Až rozpozná, že už jede druhý okruh, může podle předchozího mapování trati již očekávat, kdy přijde jaká zatáčka a kdy naopak rovinka.
V napájecích kolejnicích je stabilní napětí 12V, auto si samo řídí rychlost. Mapování trati je založeno na použití akcelerometru, který meří odstředivou sílu působící na auto v zatáčkách.
Co se elektroniky týče, kromě několika diskrétních součástek, k řízení auta stačí mikrokontrolér, integrovaný můstek pro řízení stejnosměrného motoru a zmiňovaný akcelerometr. Je vhodné přidat paměť EEPROM pro zapisování dat během jízdy a jejich pozdější analýzu na PC. Nejsou však kladeny žádné prekážky proti použití kamer nebo jiných senzorů, bezdrátového monitorování, atd. Závodní auto to však musí všechno uvézt.
Řízení auta, které jede ve vodící drážce a stačí jej ovládat pouze změnami napětí na motorku, se může zdát jednoduché v porovnání např. s roboty na čtyřech kolech, které sledují čáru nebou hledají cestu z bludiště. Na druhou stranu, je zde určitá míra neurčitosti, jako jsou smyky více či méně opotřebovaných kol, nebo vibrace motorku ovlivňující měření odstředivé síly. Podle zkušeností získaných při vývoji prototypu samořídícího auta se jeví, že celková komplexnost této úlohy je přiměřená pro vysokoškolské studenty a zkušenosti s mikrokontrolery nejsou to rozhodující. K ovládání autíčka stačí poměrně jednoduchý procesor, který zvládne každý. K úspěchu v souteži je však potřeba také znát alespoň základy zpracování signálů, a hlavně prokázat dobré analytické myšlení. Způsobů, jak extrahovat informace o neznámé trati, a jak je použít pro řízení auta, je obrovské množství a kreativita šikovných studentů se zde může projevit širokou měrou.
Organizace
Organizátorem souteže je Freescale Semiconductor ČR, Rožnov pod Radhoštěm. Partnerem je firma FARO - česká autodráha. S organizací na lokální úrovni pomáhají university:
- Vysoké učení technické v Brně
- Žilinská universita
- Technická univerzita Ostrava
- AGH University of Science and Technology, Krakow, Polsko
- Slovenská technická univerzita v Bratislave
Podpora
Freescale a Faro přichází s širokou podporou pro soutěžící a zúčastněné university. Připraveny jsou dva balíčky podpory.
Balíček podpory pro každého účastníka obsahuje:
- standardní auto na autodráhu Faro FAVORIT
- tištený spoj
- součástky k jeho osazení (kromě rezistorů a kondenzátorů)
- mikrokontroler S08JM32
- akcelerometr MMA7361
- integrovaný H-můstek MCZ33887
- seriová EEPROM 24AA512
- diody, stabilizátory, logika, krystal
- programátor a debugger OpenSourceBDM pro procesory S08
- CD obsahující:
- vývojové nástroje
- dokumentace ke všem dodaným součástkám
- návrh plošného spoje v Eaglu
- vzorová aplikace ukazující, jak číst z akcelerometru, jak ovládat motor, jak komunikovat s EEPROM, ovládat LED, atd.
- popis, jak postavit auto, naprogramovat vzorovou aplikaci do mikrokontroleru, rozjet na dráze, a naměřená data z jízdy nahrát do PC
Expanzní konektor na plošném spoji umožňuje rošířit tuto referencní hardwarovou platformu o další prvky podle speciálních potřeb vývojáře.
Použitý 8bitový procesor S08JM patří do rodiny Flexis a existuje k němu "větší dvojče" MCF51JM - ve stejném pouzdře, se stejným obsazením pinů a se stejnými periferiemi, ale s 32bitovým jádrem ColdFire a větším paměťovým prostorem. Vývojáři složitých sofistikovaných algoritmů tak mají dveře otevřené.
Balíček podpory pro každou universitu obsahuje:
- velkou sadu autodráhových dílů pro sestavení různých testovacích okruhů
- časomíru
- speciálně upravený díl s optickými snímači a USB konektorem
- grafickým rozhraním na PC
Stejná časomíra bude použita i při finálových závodech.
Vetšina studentů českou autodráhu z dětství dobře zná. Proto jsme také vybrali značku FARO pro tuto soutěž. Mnozí si budou moci i doma postavit testovací okruh.
Závody a ceny
Finálové závody se uskuteční na dvou úrovních. Nejprve se pojedou univerzitní finále na každé vysoké škole zvlášt. První tři z každé univerzity postoupí do velkého meziuniverzitního finále. Budou pozvání na dvoudenní akci v Rožnově pod Radhoštěm. Celkový vítěz si odnese peněžitou cenu 600 Euro. Každý soutěžící, který závod dojede, si nějakou cenu odnese (a možná i ti, co nedojedou :-).
Pravidla souteže
Pravidla souteže jsou rozdělena do tří částí:
- pravidla samotného závodění
- vlastnosti dráhy
- předpisy pro auta
Pravidla závodění popisují, že závodí každý zvlášť na čas. V prvním kole se jezdí 10 okruhů v pravé dráze, ve druhém kole 10 okruhů v levé dráze. Součet časů obou kol určuje výsledné pořadí.
Základní vlastností závodní dráhy je, že dráha je až do začátku závodu všem soutěžícím neznámá. Ví pouze tolik, že její délka je v rozsahu 10 až 16 metrů, je složena pouze ze specifikovaných dílu od výrobce FARO (rovinky a zatáčky 2 poloměrů) a pro jednoduchost neobsahuje žádná křížení.
Smyslem předpisů pro závodní auta je zaměřit studenty více na vývoj inteligence auta - samořídícího algoritmu, než na mechanická vylepšení. Díky podpoře od Faro dostanou všichni účastníci stejné auto FAVORIT a pravidla předepisují jeho použití. Těsně před závodem dostanou nové (a opět všichni stejné) gumy. Přítlačné magnety, stejne jako bezdrátová dálková ovládání, jsou zakázány. Na autě může být pouze jeden přepínač umožňující výběr jednoho ze dvou módů. Jeho využití je na studentech.
Časový harmonogram
Soutěž začíná na přelomu října a listopadu 2008 a vrcholí v dubnu 2009. Po vyhlášení soutěže na jednotlivých univerzitách a registraci účastníků proběhne koncem listopadu distribuce balíčků podpory. Následuje asi 4 měsíční fáze pro vývoj. V týdnu od 23. března 2009 proběhnou univerzitní finále na všech zúčastněných univerzitách: v pondělí v Brně, v úterý v Žilině, ve středu v Ostravě a ve čtvrtek v Krakowě. O měsíc pozdeji, 24. a 25. dubna 2009, se bude konat velké finále v Rožnově pod Radhoštěm.
Registrace
Registrace byla k 12.11.2008 ukončena po naplnění maximálního stavusoutěžících
Soutěžit mohou jednotlivci i týmy. Pro první ročník této soutěže je stanoven maximální počet 50 účastníků ze všech čtyř univerzit dohromady.
Závěr
Soutěž by měla atraktivním způsobem vtáhnout studenty do řešení praktických problémů řízení a programování inteligentních algoritmů v reálném prostředí. Díky poskytnutým prostředkům se mohou rychle dostat k vývoji samotného inteligentního algoritmu, jehož promyšlenost bude rozhodovat o vítězství.
Tady vyhrává prozíravost, tvořivost a trocha zručnosti!
Download & Odkazy
- Domovská stránka společnosti Freescale - http://www.freescale.com
- Domovská stránka společnosti FARO - Česká autodráha - http://www.autodraha-faro.cz/
- Video z vyhlášení univerzitních soutěží Freescale technology days v Krakowě, Žilině a Brně - http://www.youtube.com/watch?v=saZyttnbHPE
- Video - Prototyp samořídícího autíčka - http://www.youtube.com/watch?v=Pq87RDdDZNc
Komentáře
Skoda
Skoda, ze je akce jen pro studenty, take bych se rad prihlasil ;-)
zaujimava sutaz
Len nechapem, preco je to obmedzene na 4 univerzity. Na zaciatku clanku som myslel, ze bude sa dat zapojit z hociktorej Slovenskej univerzity a nakoniec to vyzera tak, ze sa da len zo Ziliny. Je to skoda, na Bratislavu ste nejak zabudli.
Je to malinko jinak. Na
Je to malinko jinak. Na Bratislavu nebylo zapomenuto, ale jde o to, ze pro ucast v soutezi je podpora univerzity nutna a s touto čtveřici již existuji nějaké vazby. Na druhou stranu Vam nic nebrani takovouto iniciativu vyvolat. Necht zastupce skoly kontaktuje pana Brejla (autor clanku, kontakt po kliknuti na jeho jmeno) a je pravdepodobné, ze se muze Bratislava timto dostat i k dalsim projektum Freescale (jestli jeskte k Freescale Race Challenge 2009 netusim, ale Freescale porada podobnych projekturocne nekolik). Tady je vsak nutna iniciativa studentu smerem ke skole.
Jiné univerzity
Zajímalo by mě, zda je možné účast studentů z jiných univerzit než ze čtyřech výše uvedených?
Jiné univerzity
K omezení soutěže na 4 jmenované univerzity nás vedlo několik důvodů. Jednak je to nová soutěž a nechtěli jsme si na poprvé vzít příliš velké sousto. Proto jsme se obrátili na univerzity se kterými dlouhodobě spolupracujeme a které nám ochotně pomáhají s organizací i jiných soutěží na lokální úrovni. Druhým důvodem je omezení celkového počtu účastníků na 50. Dohoda s FARO o podpoře totiž zní 50 autíček a 4 velké autodráhy. Myslím, že je to dost velkorysé.
Pokud limit 50 nebude naplněn do termínu pro registraci 14.11., je tu ještě možnost soutěž nějakým způsobem rozšířit pro ostatní zájemce.
Příští rok může být vše jinak.
Nová příloha - podklady pro elektrickou výbavu auta
I když balíčky podpory budou účastníkům rozesílány až později, už teď si můžete projít elektronické podklady pro úpravu auta na samořídící. Právě přidaná příloha slot_car_equip.zip obsahuje v části HW schema, návrh tišťáku v Eaglu, a knihovny použitých Freescale součástek. V části SW je to vzorový CodeWarrior projekt, který ukazuje jak autíčko rozjet, ovládat světla, číst údaje z akcelerometru, ukládat do EEPROM, atd. Obsahuje též FreeMASTER projekt umožňující data z EEPROM nahrát do Excelu na PC.
Stav registrací
K dnešnímu dni je zaregistrváno 38 jednotlivců nebo týmů (Brno 20, Ostrava 10, Žilina 8). Registrace končí za týden - 14.11. (pro Krakow, zatím neobeznámený, později). Velmi vítám Vaši chuť vyvíjet a závodit!
Konec registrací
K tomuto okamžiku je naplněno 50 míst. Další registrace už bohužel nebudou přijaty. V příloze FRC2009-RegisteredParticipants.xls si mohou registrovaní vyhledat své startovní číslo, přiřazené podle pořadí registrací.
Distribuce podpory
Byla rozeslána podpora od Faro a Freescale na univerzity. Faro poslalo autodráhy a autíčka, Freescale časomíry a balíčky pro elektronickou výbavu auta.
Lokální organizátoři budou registrované informovat, až zásilky obdrží (na Slovensko to může trvat déle):
Brno-FEKT: Jiří Šebesta
Brno-FIT: Josef Strnadel
Ostrava: Jiří Kotzián
Žilina: Matěj Pácha
Bratislava: Richard Balogh
Chybička
Není v přiloženém projektu drobná chybička? Signál FS z H-můstku je dle dokumentace připojen na pin PTG2, kdežto v projektu je k detekci chybových stvů můstku použit pin PTF1.
Re: Chybička
Ano, to skutečně je chybička. Děkuji za upozornění. Opoměl jsem tuto změnu oproti našemu prototypu. Na všech rozeslaných CD tato chybička je, ale zde v příloze slot_car_equip.zip je to již opraveno.
Prosím, pokud najdete další chyby, v SW i HW, podělte se s ostatními v této diskusi. Děkuji.
Upřesnění pravidel
Množí se mi dotazy na možné úpravy autíček. Rád bych to všem upřesnil. Musíte použít celé dodané autíčko (podvozek, karoserie, motor, gumy, vodítko, ...), můžete dovnitř zabudovat cokoliv, kromě magnetu, ale nesmíte přidat nic, co by přesahovalo vnější rozměry dodaného auta.
Na autě je dovolen jeden dvoupolohový přepínač - ten samozřejmě trošku přesahovat může.
Beztdrátové ovládání je striktně zakázáno.
A připomínám, před závodem dostanete všichni nové pneumatiky (a chtě-nechtě je musíte použít).
Detekce projeti kola
Jelikoz se z teoretickeho hlediska jedna o nerozhodnutelny problem, rad bych se zeptal, zda-li je vubec mozne detekovat, ze bylo projeto jedno kolo, pouze s vyuzitim namerenych dat z akcelerometru (napr. posloupnosti leva/prava zatacka - vzhledem mnozstvi sumu je uhel zatacky nedetekovatelny a tudiz zjisteni pozice v prostoru nerealne)?
Jak bude probihat vyhodnoceni - lze po projeti jednoho kola a vzorkovani dat auticko odebrat z drahy, prepnout prepinac a vratit znovu na start a pouze synchronizovat pozici s daty v EEPROM?
Nejsem sice pořadatel, ale
Nejsem sice pořadatel, ale vzhedem k tomu, že zatím žádný neodpověděl dovolím si tak učinit sám:
Ad. 1. Ano, jde to. Jde o to signál vhodně vyfiltrovat.
Ad. 2. Přepnutí přepínače po odjetí kola možné není. Autíčko se musí chovat zcela autonomně.