Jste zde

Automatický spínač světel automobilu

Pokud není automobil vybaven automatickým rozsvícením světel po nastartování, je možné použít následující konstrukci a ušetřit si mnoho starostí i peněz za pokuty.

Vlastnosti

  • přibližně 30 sekund po nastartování dojde k sepnutí relé, které ovládá světla
  • zpoždění umožňuje i opakované startování bez připojených světel - díky tomu se šetří baterie
  • po vypnutí klíčku dojde k automatickému zhasnutí světel (samozřejmě je možné rozsvítit původním ovládacím prvkem)
  • je vybaveno diodově odděleným výstupem pro připojení "parkovacích" světel (vysvětleno níže)
  • ochrana proti špičkám v palubní síti
  • při vypnutém zapalování je zařízení zcela odpojeno - neodebírá tedy žádný proud
  • relativně jednoduchá instalace
  • levná konstrukce ze "šuplíkových" zásob
  • možno použít i jako spínač se zpožděním pro jiné aplikace (dobu časování lze změnit volbou R - C prvku)
Základní technické údaje
  • napájecí napětí: 9 - 18V
  • proudový odběr: do 100mA (při sepnutém relé)
  • maximální proudový odběr z diodového výstupu 6A
  • maximální spínaný proud 10A
spinac svetel

Praktické provedení automatického spínače světel

schema zapojení

Schema zapojení automatického spínače světel

Popis zapojení

V zapojení je využit integrovaný obvod "555" v zapojení jako časovač se zpožděním. Po připojení napájení dojde do 30 sekund k sepnutí relé, které zůstává sepnuté až do odpojení napájení. Délku zpoždění určuje RC člen R2, C3. Zenerova dioda D1, rezistor R1 a kondenzátor C1 zajišťují omezení napěťových špiček, které vznikají v palubní síti. Kontakty relé K1 jsou spojeny paralelně kvůli spínání vyšších proudů. Dioda D4 slouží k oddělení obvodu "parkovacích" světel od obvodu "potkávacích" světel.

Stavba a oživení

Stavba je velmi jednoduchá - při osazování desky postupujeme od nejnižších součástek po nejvyšší. Je třeba dbát na kvalitní pájení, protože konstrukce bude vystavena vibracím v automobilu. Po osazení všech součástek a očistění desky, připojíme napájecí napětí (9 - 16V) a po cca 30 sekundách by mělo sepnout relé. Je-li vše v pořádku, nastříkáme desku ochranným lakem pro plošné spoje. Podklady pro výrobu plošného spoje a osazení jsou v přiloženém pdf souboru ke stažení pod článkem.

dps
Plošný spoj

osazeni DPS
Osazení plošného spoje

osazeny plosny spoj
Osazený plošný spoj - proudově namáhané cesty je nutno pocínovat
Vestavba do automobilu

Napájení modulu připojíme za pojistku, na které je +12V po zapnutí klíčku a zem připojíme pomocí očka pod nejbližší matici, která je vodivě spojena s kostrou automobilu. Dále je třeba nalézt správné vodiče od spínače světel. Obvyklé principielní zapojení spínání světlometů je naznačeno na následujících schematech, stejně tak připojovací schema modulu - silně jsou zvýrazněny přidané vodiče.

schema palubni site

Obvyklé zapojení přepínače, který ovládá světla

pripojeni do palubni site

Připojení automatického spínače světel do palubní sítě

prepinac z vozu S 125

Přepínač z vozu Škoda 125 (žlutý - přívod 12V, černý - potkávací světla, červený - parkovací světla). Na fotografii jsou vidět zařezávací svorky, které usnadní montáž zařízení.

 

Download & Odkazy

Seznam součástek

D1 Zenerova dioda 12V/0,5W
D2, D3 1N4007
D4 P600 (6A)
C1,C3 47uF/25V
C2 10n (keramický)
R1 150R
R2 100k
IC1 NE555
K1 Relé Finder 4052
X1 5 x svorka wago 255-401 + 1 x bočnice

PřílohaVelikost
PDF icon spinac_svetel(sch+dps+osazeni).pdf195.94 KB
Hodnocení článku: 

Komentáře

Moc se omlouvám za silná slova, ale je to další nesmyslené schema, jen aby se autor zviditelnil.
Důvod?
Všechny podobné konstrukce jsou nesmyslené a hloupé. Nemyslím z hlediska konstrukce,provedení a funkce,
ale z hlediska praktického provozu. Existuje víc takovýchto hloupých návodů, kdy se ukáže ta pravá chyba.
Jak se dá zhasnout, když motor běží ??? Dokonce tím porušujete zákon o silničním provozu.
Schema totiž mění slušné řidiče v bezohledné hlupáky, kteří neumí, protože to nejde zhasnout u přejezdu u závor.
Nechápu, proč vznikají tyto konstrukce a že to ještě nikdo nenapadl. To u toho autoři takovýchto nesmyslů nepřemýšlí?
Nebylo by mnohem jednodušš, levnějšíí a elegatnější řešení, které by nemělo tuto vlastnost. Spočívá v tom, že by se ozval pouze zvukový signál, že řidič nesvítí, stejně jako to je např. u bezp. pásů, kdy většina vozů nepříjemně píá dokud se řidič ev. spolujezdec nepřipoutá.

Děkuji za pozornost
Luděk Srb

V první řadě bych se rád ohradil proti nařčení, že zapojení vzniklo jen proto, aby se autor zviditelnil. To bychom nakonec mohli celý HW server rovnou zavřít, protože by to v té či oné míře platilo o VŠECH článcích. Domnívám se, že úkolem HW serveru a podobných je nabízení nápadů a ukazování možností a nakonec i váš poříspěvek ukazuje, že ne vše je dokonalé a autor možná třeba něco nedomyslel. A pak je vhodné na to upozornit třeba zde ve fóru, ale vzhledem k tomu, že autora neznáte, hodilo by se trochu slušnosti pokud nevíte, co ho vedlo právě k tomuto řešení.

 

Jakkoliv chápu vaše rozhořčení, obávám se, že řada lidí jež již získala nějaký ten bodík za nerozsvícená světla s Vámi souhlasit nebude. Jednak by se rovněž slušelo u přejezdu též vypnout motor, jednak akustická signalizace se snadno přeslechne, pokud člověk vystupuje ve spěchu. jistě v kombinaci s odpojovačem autobaterie je to již jiná, ale to se zase pohybujeme někde jinde.

 

Každopádně pokud máte jiné řešení, rádi ho na stránkách HW serveru uveřejníme, ať se lidé mohou poučit ze svých chyb (neberte to prosim jako sarkasmus, myslím to zcela vážně, neb žádný učený z nebe nespadl).

Dobrý den pane Olmere,
ano napsal jsem to trochu silněji, ale ani nevíte jak to vypadá v provozu na silnicích. Kolik tam je pitomců a to možná i díky těmto autorům co něco vymyslí a i když je to nesmysl, tak se najdpou desítky amatérů co si to postaví.
U přejezdu nikde není zmínka o vypínání motoru a tak slovo že by se slušelo není na místě.
Motor se ve dvou případech nevypíná - topení a klimatizace. Ani to nevadí nikomu a ničemu, ale když vám někdo bezohledně svítí do ksichtu je opravdu bezohledné.
A tak se omlouvám, ale občas by to chtělo korekturu těch příspěvků anebo na to lépe a jasnějí upozornit, třeba větou -
Stavbou tohoto zařízení porušujete zákon... paragraf... a ještě k tomu se stanete bezohledným řidičem.
Tak už mě chápete?
Ale jinak vše OK a klobouk dolů. Jste dokonalý server a není dne, kdybych vás nenavštívil a nečerpal energii...:-))
Hezký den
Luděk Srb

Správně se odkazujete na zákon o silničním provozu a proto Vám je také známo, že není zakázáno takováto zařízení stavět, ale instalovat do vozidel jakákoliv nehomologovaná zařízení. Už tím lze takového řidiče nazvat "bezohledným", nehledě na to, zdali věc pípá či rozsvěcí světla. Tedy považujete-li stávající kontrukci za protizákonou, je stejně protizákoné též vaše řešení.
Kontrukce tohoto typu jsou určeny k tomu, aby lidi motivovali k hledání řešení.
Váš názor však respektuji a chápu.

Dobry den pane Srbe. Muj nazor a stejne tak asi vetsiny tech, kteri se zajimaji o elektroniku je takovy: Libi se mi, ze nekdo najde odvahu a prezentuje sve HW zapojeni. Kazdy napad a kazda vychytavka muze komukoli poslouzit. Nelibilo se mi, kdyby obsah clanku obsahoval vice informaci o zakonech a paragrafech.. a ruznych dalsich vypisu veci co dane zapojeni splnuje a nesplnuje, zda vyhovuje nebo nevyhovuje EMC a dalsim normam pro automobilovy prumysl a zakonum. Je to prece server pro elektrotechniky! Pro kazdeho elektrotechnika i zacatecnika dane zapojeni muze poslouzit, treba se najde nekdo, kdo se jim inspiruje a je rozsiri i o funkce, ktere Vam chybi :-) Nezlobil bych se za vice takovychto konstrukci.
S pozdravem Zdenek

Jinak lze "teoreticky" pouzit jedno dvojite rele (12V) a pripojit jeho civku, pres nejaky volny vypinac, za pojistku zapalovani a druhy konec civky ke kontrolce dobijeni. Po nastartovani zhasina kontrolka dobijeni a ukostruje nase rele a toto sepne, (jednim kontaktem obrysova svetla a druhym potkavacim svetla - premostit vypinac/e/ svetel). Po vypnuti zapalovani, ci zastaveni motoru se rele odpoji. V pripade potreby lze vypnutim vypinace toto cele vyradit.

Promiňte, ale nedá mi to. Co když se přeruší dobíjení? Myslim, že by to chtělo spíš vlastní obvod?. To jsme jednou jeli a alternátor blikal jako vánoční stromeček→ to by znamenalo že budu 10 km v kuse blikat?

Musim se autora zastat. Nejen jeho zapojeni nepocita s vypnutim svetel pri zastaveni na volnobeh (napr. pred zavorami). S touto zdanlive samozrejmosti budete mit (alespon pokud vim) potize i ve voze Skoda Octavia 2. generace (mam zkusenost s vozem, ktery je jeste navic vybaven displejem Maxidot - ale v menu jsem zadnou moznost jak to ovlivnit nenasel), vybavenem automatickym rozsvecenim potkavacich svetel. Tam sice existuje moznost pri stani prepnout na svetla parkovaci, ale uplne svetla vypnout nelze - takze nekoho pred sebou muzete i tak obtezovat. Potkavaci svetla se zde dokonce rozsvicuji jiz pri pouhem zapnuti zapalovani - aniz by jeste byl nastartovan motor (!!)

Lidi proboha vás prosím, co to tu jeden jako druhý píšete za bláboly?
Ano přiznávám a omlouvám se autorovi ještě jednou, že jsem použil silná slova, ale to neomlouvá, že stvořil silnou amatéřinu, bez ohledu na to, že plošný spoj je krásný a že použil Findera a 555 a také že jiné vozy jsou ještě hloupěji zapojené.
Znovu opakuji, že je nejen bezohledné, ale i nepříjemné, když vám někdo u závor, ale i na silnici, kdy třeba jen zastavil nebo telefonuje anebo si před barákem zahřívá anebo naopak chladí vozidlo a svítí jako za jízdy. NIKDO nemluvil o zhasnutí úplném, ale je třeba konstruovat, pokud to uveřejňuji, tak zapojení bez vážných a viditelných chyb, anebo na to upozornit. Stejně tak je nelogické se někoho zastávat, že má odvahu něco uveřejnit. To přeci není argument. Už se k tomu nechci nikdy vracet a věřím, že jste pochopili co jsem připomínkou chtěl nastínit.
Tak otočme list a mějte se.
Luděk Srb

Pokud už chcete být tak ohleduplný, tak by se slušelo při každém Vámi zmíněném zastavení vypnout motor. Bude to ohleduplné i k přírodě. A nechat běžet motor před barákem abych si zahřál nebo zchladil vozidlo, je přímo bezohledné, sobecké a hnusné!!!

vypnout svetla na prejezdu vyzaduje zakon, potazmo vyhlaska. take nechapu, proc zminujete ohrati nebo zchlazeni (to jako klimatizaci ???) vozidla pod schematem na automaticke spinani svetel. vas prispevek je uplne mimo misu.

Jak mají zhasínat světla na přejezdu co mají automatiku přímo od výrobce, a tam se rožnou světkla ještě před nastartováním a nejdou zhasnout, jedině vypnout motor. Třeba SEAT Leon....
Martin P.

na většině přejezdů stačí sklopit světla a poslat paprsek dolů a je to.

Předpokládám, že tento web i tyto konstrukce jsou trochu pro už znalé v oboru elektroniky. Tedy kritikům konstrukce nic nebrání zapojit místo pouhého vodiče mezi svorku potk a spínač světel (na jeho výstup, jak je na obrázku (potkávací) jednopólový vypínač dimenzovaný na proud těchto světel (stejně jako kontakty použitého relé) a mezi jeho kontakty připojit v sérii odpor a blikací Led diodu a toto umístit na vhodné místo u palubní desky (tu ledku pochopitelně do zorného úhlu pohledu řidiče). No a u těch závor, nebo před tím zmíněným barákem tímto vypínačem si světla vypneme (začne blikat LED) a to nás pak upozorní, že máme potkávačky vypnuty.
Ale co pokládám za vážnější problém, je zda máte v autě tzv. relé X. Ve felicii je už od výrobce. To při zapnutých světlech (potk/dál) je při startování vypíná pro odlehčení akumulátoru. Zdravím všechny! Franta Najman

muj nazor je takovej ze neni problem nekde stipnout normalni vedeni tam dat neco takoveho a mit packu furt na zapli svetla. pokud je budu chtit vypnout tak prepnu na parkovacky a je to ne?

Kdyz pomineme pravni problemy vetsiny takovychto schemat, jako chybejici homologace a nemoznost vypnout svetla na prejezdu (staci vypnout i motor, nebo si dat tlacitko, to vidim jako minimalni problem), je ve zde zminovanem zapojeni mnohem zavaznejsi problem pro majitele svetel s H4 a jinymi dvouvlaknovymi zarovkami.

Nevidim zde totiz moznost odpojeni potkavacich svetel pri sepnuti dalkovych, takze zarovky budou praskat a odpadni teplo spolehlive vypali paraboly.
Druha zavazna vec se tyka zapojeni svetel, nevim jak u S125, ale u vetsiny aut je 12V pripojeno trvale a svetla jsou spinacem uzemnovana.

Pokud by nekdo mel zajem o hotove zarizeni, pripadne stavebnici, jeste tu par kousku z lonske serie zbylo ;) Kontakt je mozny na mailu vvitty(zavinac)seznam.cz . Predmet "osvetleni" - nutne kvuli preposilacim filtrum.
Da se tam jednoduse spinacem vyresit i zde kritizovane vypinani svetel pred prejezdem. Zapojeni se montuje paralelne ke stavajici elektroinstalaci.

Dříve bylo součástí dokumentace k autům i schema s víceméně podrobným popisem a z toho se dalo při zásazích do elektroinstalace vycházet. Teď, alespoň u auta co jsme si koupili pře dvěma lety je v dokumentaci podrobně popsáno kde a jaké jsou úložné prostory ale pokud se technické stránky týká, většinou takový popis končí: "Co nejdříve navštivte autorizovaný servis" nebo "odstavte auto a volejte asistenční službu". A servisní dokumentace patrně není běžně dostupná. Takže takové kutění co je popsané v článku se dá dělat tak v autech na které se bude vztahovat šrotovné nebo je dostupné někomu kdo má známého v autorizovaném servisu.

ako pocitam, tak pocitam, mne podla suciastok vychadza 5,17 sekundy, preto by som rad vedel kde autor nazbieral dalsich priblizne 25s... ak som urobil chybu - opravte ma a zaroven sa ospravedlnujem

T=1,1 x R x C cize T = 1,1 x 100000 x 0,000047

T= cas v sekundach, R=odpor v ohmoch, C= kapacita vo faradoch.

R=100K (100000R), C=47u (0,000047F)

konstrukciu som postavil presne podla navodu a cas spinania, priblizne 5s, mi zodpovedal hodnotam pouzitych suciastok.

pre cas priblizne 30s ma byt R2=560k a C347u, alebo R2=270ka C3=100u

ak mi nieco uniklo, prosim opravte ma. som len lajik...