Technologie se v našem každodenním životě tolik mění - včetně toho, jak se pohybujeme. Elektrifikace vozidel, autonomní vozidla a propojené systémy ve městech již nejsou daleko od pouhých snů. Tyto technologie a propojenější automobilový ekosystém jsou realitou více než kdy dříve.
Na počátku roku 2000 tvořila elektronika méně než 20 % celkových nákladů na vozidlo, v roce 2020 to bylo až 40 % a očekáváme, že do roku 2030 bude elektronika tvořit zhruba polovinu ceny nového vozu. Očekáváme také, že do roku 2030 se bude na silnicích pohybovat 300 milionů elektrických vozidel (EV). Technologie posouvají dopravní průmysl vpřed rychleji, než mnozí očekávali. I když možná nevidíme létající auta, jako jsou Jetson, náš způsob pohybu městem, propojení s okolním světem a dojíždění, prochází transformací, která bude pokračovat i v nadcházejících letech.
Jak tedy zajistíme, že jsme připraveni? Jak se soukromé společnosti, města a lidé, kteří budují infrastrukturu na podporu této transformace, spojují, aby se to stalo realitou? Jaká technologie je na obzoru? Na pochopení této problematiky pracuje tým DigiKey společně s našimi partnery.
Budování infrastruktury města budoucnosti
Není žádným tajemstvím, že existuje propast mezi poptávkou po EV a infrastrukturou, konkrétně dostupnými nabíjecími stanicemi, díky kterým se EV pro mnohé z nás stanou reálnou alternativou vozidel se spalovacími motory. V USA je přibližně 130 000 veřejných nabíjecích stanic, prodeje elektromobilů však nadále rostou a v roce 2022 vzrostly o 65 %. Silniční infrastruktura na podporu těchto vozidel má co dohánět. Je však náročné investovat do něčeho, co má existovat, ale zatím neexistuje.
Navíc stále více měst volí sluneční a větrnou energii. Tyto zdroje však nejsou tak spolehlivé a konzistentní jako jiné typy výroby elektřiny.
Vozidla budoucnosti
Technologie po mnoha stránkách zlepšily náš způsob pohybu, účinnost, se kterou tak činíme, i bezpečnost našich vozidel. Jsem nadšený z těchto pokroků i z toho, jak pro všechny z nás mění a zlepšují dopravu.
- Eliminace potřeby lidského řidiče - Mnoho společností se zaměřuje na vozidla bez řidiče, aby snížily náklady, zvýšily efektivitu a zachovaly konkurenční výhodu. Díky autonomním schopnostem budeme využívat přepravu materiálu a služby spolujízdy, které budou fungovat bez jakékoli osoby v místě řidiče.
- Optimalizace baterie - podobně jako se umělá inteligence učí používání telefonu, jeho vzorce a chování a podle toho telefon nabíjí, aby co nejlépe využívala baterii a prodloužila její životnost, očekávám, že to bude v budoucnu možné i u autobaterií. Baterie jsou drahé a představují důležitý faktorem určující životnost automobilu. Tato vylepšení pomohou udržet elektromobily na silnici déle.
- Prediktivní údržba - Jedná se o schopnost odhadnout nebo předpovědět, kdy by měla být na vozidle provedena údržba. V osobních a nákladních automobilech již existují senzory a očekávám, že jich bude přibývat a budou monitorovat různé části vozidla, jako je motor, brzdy a další pohyblivé součásti. Včasným odhalením problémů a provedením oprav lze předejít nákladným a často časově náročným katastrofickým poruchám.
- Asistence v kabině - Technologie používané na vnější straně vozidel pro vnímání prostředí, například strojové vidění a radarové senzory mmWave, lze využívat také uvnitř kabiny ke sledování řidičovi srdeční frekvence, dechové frekvence, jeho pohybů hlavy, očí apod. a zjistit tak, zda je řidič unavený nebo neschopný bezpečného řízení vozidla.
- IoT a automobily - Pokud přivezete svůj vůz k mechanikovi, bude se k němu moci připojit prostřednictvím svého telefonu a získat kompletní informace o tom, co se děje, ještě předtím, než vůbec otevře kapotu. Může tak začít diagnostikovat problémy rychleji a efektivněji.
Propojená vozidla
Umožnění vzájemné komunikace vozidel na silnici otevírá dveře k novým úrovním spolupráce. Například pomocí propojených technologií budou společnosti schopny vytvářet mnohem efektivnější konvoje. Nákladní vozidla, která mohou jet těsně za sebou po předem stanovené trase podle předem stanoveného harmonogramu zohledňujícího dopravní situaci, ušetří palivo, sníží odpor vzduchu a zlepší časy dodávek.
Vozidla mohou také sdílet informace o provozu a stavu vozovky v reálném čase s ostatními řidiči v okolí. Pokud automobil jedoucí po silnici narazí na hustý provoz nebo vozidla záchranné služby, mohou být tyto informace předány vozidlům nacházejícím se za ním nebo v dané oblasti, čímž získají příležitost najít novou trasu. Tento princip platí také pro běžná nebezpečí během jízdy, jako jsou zvěř na silnici, zledovatělé skvrny apod., což nejen zlepšuje efektivitu, ale také bezpečnost.
Plně propojený automobilový ekosystém
Schopnost vozidel propojit se nejen mezi sebou navzájem, ale také s mobilními zařízeními a chytrými ekosystémy (chytrá města, chytrá infrastruktura atd.) je vzrušující vyhlídkou. Klíčové objekty v dosahu komunikace mohou při vnímání situace kolem sebe namísto spoléhání se pouze na systémy strojového vidění poskytovat zpětnou vazbu, která sníží výpočetní zátěž a zvýší důvěru v to, co vozidlo „vidí“. Tyto objekty mohou zahrnovat chytré telefony na identifikaci chodců, semafory na řízení toku dopravy na křižovatkách a dopravní značky na dodržování dopravních předpisů.
Inteligentní infrastruktura má navíc potenciál zefektivnit navigaci autonomních vozidel z bodu A do bodu B. Majáky rozmístěné podél silnic a ulic mohou vysílat údaje o poloze, které mohou vozidla využívat v případě slabého nebo zcela nedostupného signálu GPS (např. při průjezdu tunely nebo mezi výškovými budovami). Chytré parkovací automaty mohou účtovat parkovné přímo majitelům vozidel přesně podle toho, jak dlouho bylo místo obsazeno. Pouliční osvětlení může zvýšit jas, pokud se k nim vozidla přiblíží, aby se zvýšila viditelnost, a po zbytek času opět snížit jas, aby se šetřila energie. Možnosti jsou opravdu nekonečné.
Zohlednění bezpečnosti
Ačkoli je průzkum propojených vozidel a budoucnosti způsobu naší dopravy vzrušující, stále existují překážky, které je třeba překonat a kritéria, na která je třeba pamatovat. Ačkoli konektivita vozidel může zjednodušit velkou část autonomních funkcí budoucí dopravy, společná funkce všeho vyžaduje obrovské množství dat. To přináší složitý problém z hlediska správy uvedených dat a jejich smysluplného využívání pro efektivní zužitkování informací.
Navíc je více než kdy jindy důležité zavést bezpečnostní opatření, aby se data nedostala do nesprávných rukou. Musíme zajistit, aby hackeři nemohli převzít kontrolu nad automobily nebo jinými chytrými zařízeními, jako je pouliční osvětlení. Mikrokontroléry a mikroprocesory naštěstí poskytují stále více hardwarových bezpečnostních funkcí, které usnadňují zabezpečenou komunikaci, zajišťují integritu firmwaru a zabraňují úniku citlivých dat.
Jak společnost DigiKey podporuje automobilovou technologii
Ve společnosti DigiKey chápeme, jak je důležité mít k dispozici ty správné produkty, které umožňují technologii a inovace. Nabízíme široký výběr automobilových produktů společně s podrobnostmi o aplikaci, články a technickými zdroji, díky kterým nás nejchytřejší mozky v oboru posouvají vpřed.Jelikož se zdá, že před námi stojí nekonečné množství příležitostí, je vzrušující v této oblasti působit, pomáhat vytvářet propojený ekosystém a podílet se na budoucnosti automobilového průmyslu.
Chcete-li se dozvědět více o budoucnosti mobility, podívejte se na náš seriál City Digital (3. řada).
Matt Mielke je aplikační inženýr společnosti DigiKey. Společnost DigiKey, která uznávána jako globální lídr a trvalý inovátor v oblasti špičkové komerční distribuce elektronických součástek a produktů pro automatizaci po celém světě, poskytuje více než 17,2 milionů součástek od více než 2 800 kvalitních značkových výrobců.