Jste zde

Neviditelné cyklistické přilby pohání čipy ST

Vybavení pro cyklisty od společnosti Hövding, které na první pohled jen tak neuvidíte, si za své spojence vybralo právě pohybová čidla spolu s mikrokontroléry s logem STMicroelectronics. Design a technologie dneška se prolnuly.
Senzory a také mikrokontroléry STMicroelectronics aktuálně chrání zdraví i životy cyklistů, nasazujících „neviditelné“ přilby z vývojářské dílny švédského Hövdingu. Mezinárodní studie ukázaly, že používání cyklistických přileb dokáže snížit riziko poranění přinejmenším o 60 %. Čtyři z deseti lidí kteří při nehodě na kole zahynuli přitom mohli přežít, jen kdyby přitom byli bývali před jízdou nasadili helmu. Navzdory takovýmto alarmujícím statistikám však stále existuje početná komunita cyklistů, kteří přilbu nemají, třebaže jejich děti ano. Dokáží si přitom vymýšlet nejrůznější výmluvy, třeba že je obrovská, nepraktická na nošení nebo že zhorší jejich image.
 
 
Jako zapálený cyklista, zběsile unikající před realitou lesními porosty, sice mám určité pochopení, bez přilby bych však na kolo nikdy nesedl a dobře vím proč. Ví to i ve společnosti Hövding, kde však šli ještě dál a bezpečnost elegantně propojili i s praktickými aspekty. Na rozdíl od klasické „lebeční skořápky“ se však v tomto neviditelném případě bude jednat o speciální límec okolo krku s airbagem uvnitř.
 
V případě nehody je již postup jasný: pohybová čidla ST zadetekují abnormální situaci a vyšlou signál do airbagu, který se pak v desetině sekundy nafukuje do podoby jakési kapuce (viz obr.), obklopující a chránící vše v blízkosti cyklistovy hlavy a krku, zatímco prostor pro bezpečný výhled zůstává nedotčen. Vše ještě lépe ozřejmí provedený a zpomalený crashtest – podívejte se na něj:
 

 
Čidla integrovaná v límci detekují jak přímý tak i otáčivý pohyb ve všech třech směrech a jsou schopná s neobyčejnou rychlostí a také přesností správně vyhodnotit i jinak složité situace. Systém si totiž zakládá na docela sofistikovaných algoritmech, čerpajících z databáze specifických vzorů sejmutých během stovek simulovaných neštěstí i běžných situací, které mohou cyklistu potkat. Elektronickou část „přilby“ spolehlivě a s minimálními energetickými nároky řídí mikrokontrolér z velké rodiny obvodů STM32 (ARM, Cortex-M).
 
O možnostech prolnutí čipů STMicroelectronics se sportovními aktivitami svědčí též nově představený nízkopříkonový akcelerometr, který přesně i stabilně a ve všech třech rozměrech snímá až do ±400 g. Své místo nalezne i v medicíně, spotřební elektronice nebo též černých skříňkách. Více na stránkách HW serveru v článku Hokejisté by nasazovali přilbu s novým MEMS od ST.
 
A co Vy? Zůstanete věrni klasickým přilbám s páskem na stažení nebo přejdete na moderní vychytávku „na baterky“?
 

Download a odkazy:

Hodnocení článku: 

Komentáře

Kdepak, jedine klasickou prilbu, a slusne utazenou.
Predstava, ze si pak bude vyvojar na mem pohrbu mnout bradu se slovy "... sakra, zrovna tenhle uhel narazu jsme nepredpokladali, v nove verzi to musime vylepsit ..." me nelaka.

Ty crashtesty v tom videu jsou vsechny za stejnych podminek - naraz auta do stojiciho cyklisty (to bude asi stejne i pri narazu rychleji jedouciho auta do jedouciho cyklisty). Zde se da asi docela snadno vyhodnotit velke zrychleni.

Hur se ale podle me bude vyhodnocovat situace, kdy hodim tygra pres riditka (po nejakem problemu s prednim kolem). Tady na hlave asi moc velke zrychleni nenamerim, hlava bude smerovat stale stejnym smerem a zhruba stejnou rychlosti, ale bohuzel proti zemi nebo proti stene.
A uz vubec to nepostihne situaci, kdy to napr. pri sjezdu v lese vezmu hlavou o strom.

Jinak nafouknuti za 0.1s nemusi stacit. Pri nic moc rychlosti 36 km/h je to 10 m/s, tedy za dobu nafouknuti (pominu-li zpozdeni vyhodnoceni, ktere ale v praxi urcite taky nebude nulove) hlava uleti metr. A pri narazu do prekazky ma hlava cyklisty ke stene bliz nez ten metr. Takze jedina vyhoda by pak byla, ze by okolostojici nebyli poboureni pohledem na krvave zbytky hlavy, ty by se dodatecne elegantne schovaly do nafouknuteho obalu.

Dekuji, elektroniku radeji v jinych oblastech.

Náraz hlavou do zdi vůbec řešit nemusíš, ten prostě nepřežiješ ani s klasickou helmou. Smysl klasické cyklohelmy je v tom, že udělá křup dřív než tvůj vaz a nesedřeš si skalp v "nic moc" rychlosti. Když hodíš tygra přes řídítka, dopředu chvilku pokračuješ s výrazným odrychlením, než se pustíš řídítek a šlapek a pak s 0 g vodorovně a 1 g k matičce Zemi. A než toho metru dopadneš na asfalt, má helma dost času aby se nafoukla.

Najezdim rocne 4-5 tisic Km na kole a 2-3 tisice Km na in-line.
Mam "normu" jeden pad na cca 2000 Km na kole a cca 500-1000 Km na bruslich.
Takze padu uz jsem zazil vazne dost a prilbu povazuji za jednu z nejlepsich investic sveho zivota.
Mam elektroniku moc rad, ale cpat ji za kazdou cenu zrovna sem - no do toho ja urcite nepujdu.

Pokud je volba zadna prilba - elektronicka prilba, tak samozrejme elektronicka.
Pokud je ale volba klasicka prilba - elektronicka prilba, tak urcite klasika.

Ale kazdy sveho stesti strojvedoucim. ;-)

Tak to z kola padáš dvakrát častěji než já. Není to zbytečně moc? Každopádně (tohle slovo se sem báječně hodí) existujou lidi, pro který je kolo dopravní prostředek, ne sportovní náčiní. Chtěj na kole jezdit, ne závodit a pro ně je normální blemblák fakt na nic, takže radši nafukovací šálu. Třeba ten culík, co má slečna na fotce do helmy neschováš.