Jste zde

Spejblova výhodná koupě aneb jak se bránit nekalým praktikám

Energetický gigant vytáhl do boje proti neseriózním obchodníkům s energiemi. Oblíbené postavičky Divadla Spejbla a Hurvínka upozorňují zákazníky Skupiny ČEZ, rozhodně však nejen je, na nekalé praktiky některých podomních prodejců. Mladé diváky i seniory zároveň varují před riziky neuváženého podpisu.

Řeknete si: „Já na nic takového přece nenaletím“ a pravděpodobně budete mít i pravdu. Ale co jiní v našem okolí, například zestárlí rodiče či prarodiče, budou mít i oni takové štěstí? Takže konec samolibosti a vzhůru do akce! O tom, že se nejedná jen o jakousi nafouknutou bublinu, svědčí i titulní stránky Energetického regulačního úřadu, na kterých v těchto dnech „visí“ zcela jasné upozornění. Jak takový obchodník, bez ohledu na danou společnost, zpravidla vystupuje?
 

Neseriózní metody některých podomních obchodníků s energiemi

  • Používají zavádějící informace, aby vzbudili zájem a důvěru spotřebitelů. Například se neoprávněně vydávají za pracovníka, který kontroluje nebo odečítá elektroměry.
  • Vydávají se za pracovníka stávajícího dodavatele energie, který má se spotřebitelem dohodnout změnu dosavadních cenových tarifů.
  • Mylně informují spotřebitele, že jeho dosavadní dodavatel energií ukončuje činnost, a proto musí uzavřít novou smlouvu s jinou firmou.
  • Přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy. Argumentují časově omezenou nabídkou a nenechávají spotřebiteli dostatečný čas na rozhodnutí.
  • Neposkytují spotřebiteli úplnou informaci o své nabídce. Spotřebitel například až po podpisu zjistí, že za předčasné ukončení smlouvy musí zaplatit deaktivační poplatek.
  • Nabízejí paušální slevu, aniž by vycházeli ze skutečné spotřeby domácnosti a jejího cenového tarifu.
  • Neinformují o tom, že nabízená sleva je časově omezená a nekryje se s celým obdobím, po které se spotřebitel podpisem smlouvy zavazuje odebírat elektřinu.
  • Nesdělují informace o ceně zákaznického servisu nového dodavatele. Spotřebitel tak může platit i poplatky za služby, které měl doposud zdarma.
  • Zaměřují se na starší spoluobčany. Nabízejí jim klamavou slevu na dodávku energií určenou pouze pro seniory, která však ve skutečnosti neexistuje.
  • Ve výjimečných případech se může spotřebitel setkat s agresivními obchodními praktikami, kdy mu obchodník vyhrožuje a nutí jej k podpisu nové smlouvy.
 
 


 
Nekalými praktikami nejvíce ohroženou skupinou obyvatel jsou dle ČEZu lidé nad 60 let. Celých 55 % z nich po oslovení prodejcem doma podá žádost o změnu. Prodej od domu k domu je také nejčastějším způsobem, jak alternativní dodavatelé získávají své zákazníky. Výsledkem nabídky u dveří domova je 86 % všech žádostí o změnu dodavatele. Tak vysoké číslo svědčí o tom, že při podrobném srovnání nabídek na internetu se lidé pro přechod nerozhodnou. Jeden z cenových kalkulátorů naleznete např. na stránkách http://kalkulator.eru.cz/. A jak se bránit nekalým praktikám? Platí následující desatero:
 

Jak se bránit nekalým praktikám?

  • Neotvírejte dveře cizím lidem
  • Platí jen to, co je na papíře
  • Prověřte si nabídku u nezávislých zdrojů, porovnejte ji s konkurencí
  • Ptejte se na podrobnosti, poplatky a služby
  • Slušnost na chvíli stranou
  • Nepodepisujte vůbec nic
  • Pokud vám někdo vyhrožuje, zavolejte policii
  • Ověřte si úsporu
  • Náprava je možná, jednejte ale včas
  • Poraďte svým blízkým
 

Download a odkazy:

 

Hodnocení článku: 

Komentáře

To že můžou naletět, bych neházel jen na seniory, setkal jsem se s podejkyněmi od Cetropolu a vůbec jsem z toho neměl příjemný pocit. Dost hrubým způsobem se snažily mě zmást, že patří k současnému dodavateli, mávali mi před obličejem občankou a jakýmsi barevným papírkem. Vyhodil jsem je (jelikož jsem celkem informovaný - co bych jinak hledal na hw.cz), ale jejich hrubosti se jenom stupňovali. Stávající dodavatel, kam jsem volal jestli s tím může něco dělat tak tvrdil že ne, aby nebyl žalován za nekalou konkurenci. Myslím, že taková taktika prodeje, kde je všechno mezi 4 očima právě nahrává podobným spekulantům. Celkový dojem byl z toho vystoupení velmi špatný, co je nejkomičtější, že určitě dámy byly firmou instruovány jak postupovat, ale pokud se mrknete na Centropol web tak bude pozitivní, takže tady někdo lže....