Jste zde

Studenti VUT v Brně míří na závody Formule Student v Silverstone

Studenti Vysokého učení technického v Brně v průběhu letošního školního roku pracují na vývoji a výrobě druhé generace studentské formule (Formula Student) Dragon 2. Tým studentů TU Brno Racing team se chystá letos s tímto vozem reprezentovat VUT v Brně na závodech v Silverstone ve Velké Británii.

V těchto dnech bude podepsána smlouva s  generálním partnerem projektu, kterým je firma Bosch Diesel s.r.o. Jihlava. Partnerství této firmy  umožní nejen stavbu 2. generace studentské formule na VUT, ale také účast týmu studentů VUT na soutěži v Anglii. Soutěž Formule Student je prestižní soutěží pro přední evropské univerzity s technickým zaměřením. Tým VUT v Brně TU Brno Racing je jediným týmem z ČR, který  se do soutěže se svým vozidlem letos hlásí.
 
Tým TU Brno Racing v tomto roce plánuje zúčastnit se několika mezinárodních závodů. K nejprestižnějším patří závody v anglickém Silverstone, německém Hockenheimringu, v Rakousku nebo v Itálii. Konkrétní účast vyplyne až po jednotlivých registracích, obrovská konkurence studentských týmů vede k tomu, že počet zájemců značně převyšuje možnosti organizátorů. Kromě toho tým studentů z VUT zamýšlí stejně jako v minulém roce představení formule na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a řadě dalších akcí.
 
“Každý z nás zřejmě už někdy viděl závody Formule 1, kde vysoce výkonné vozy soupeří mezi sebou na závodní trati, týmy se předhánějí v nových high-tech řešeních svých monopostů a kde chce samozřejmě každý tým i závodník vyhrát a stát se mistrem světa. Na vývoji těchto technicky špičkových vozů se podílí jen ti nejlepší a nejzkušenější inženýři, v zázemí stojí vysoce schopní manažeři a za volant usedá opravdu jen hrstka vyvolených,” říká Ing. Pavel Ramík, supervizor týmu Formule Student VUT v Brně.
 
Zdroj: VUT
 
“Studenti Vysokého učení technického však mají možnost postavit si vlastní formuli, a to díky účasti v soutěži mezinárodní kategorie Formule Student. Tato studentská formule se od své větší sestry - Formule 1 - liší v několika aspektech. Z těch nejvíce viditelných to jsou rozměry a pohonná jednotka, které odpovídají potřebám závodění na užších a členitějších tratích, kde je potřeba dosáhnout co nejlepší ovladatelnosti. Při stavbě speciálů je nutné dodržet oficiální technické předpisy, v nichž jsou zohledněny obvyklé finanční možnosti studentských týmů a především vysoké požadavky na bezpečnost. Každopádně ale vozidla Formule Student představují náročná a zajímavá technická díla,” dodává Ramík.
 
 
oblast automobilového průmyslu a jeho subdodavatelů je vedoucím oborem,
na kterém stojí naše hospodářství a které potřebuje špičkové odborníky
 
 
Tým studentů VUT v Brně - TU Brno Racing - se v loňské sezóně představil s vozidlem první generace Dragon 1 a zúčastnil se s ním mezinárodních závodů  v anglickém Silverstone (jen pro zajímavost, závody Formule Student se konají na okruhu v Silverstone týden po závodu Formule 1). Vzhledem k tomu, že navržená konstrukce vozidla byla i přes mechanickou závadu převodovky velice dobře hodnocena jak technickými komisaři, tak osobnostmi z oblasti automobilového sportu (u týmu TU Brno Racing se studenty strávil až nečekaně dlouhou dobu např. Ross Brawn, bývalý technický ředitel týmu Ferrari a jedna z největších osobností Formule 1), vychází nová formule 2. generace studentů VUT z konstrukce generace první. Díky získaným zkušenostem přinese řadu vylepšení.
 
 
 
Základem vozidla 2. generace formule bude opět prostorový rám z ocelových trubek, ovšem s potřebnými úpravami. Srdcem speciálu Dragon 2 zůstává vodou chlazený jednoválcový motor Husaberg FE 570 o maximálním výkonu 42 kW při 8800 ot./min. s upraveným průběhem krouticího momentu.  Převodovka je šestistupňová s elektromagnetickým řazením. Přenos síly z motoru na kola bude zprostředkovávat osvědčený diferenciál Drexler s omezenou svorností. K co nejlepším jízdním vlastnostem je navrženo nezávislé zavěšení kol dvojitými A-rameny a odpružení systémem pull-rod vpředu, push-rod vzadu s tlumiči od firmy Öhlins. Brzdová soustava bude využívat komponenty výrobce ISR Brakes. Kontakt vozidla s vozovkou budou obstarávat závodní pneumatiky Hoosier 7.0x13” Racing Slicks Formula Student/SAE. Nová konstrukce je navrhována především s cílem dalšího snížení hmotnosti. Díky velice dobré spolupráci s generálním partnerem projektu, firmou Bosch, je na vozidle 2. generace zamýšleno použít řadu komponent elektroniky Bosch určených pro motorsport. Studenti tak budou moci pracovat s high-tech komponenty v této oblasti.
 
Stavba vozidla Formule Student umožňuje bezprostřední zapojení studentů do vývojových prací, do práce v kolektivu, umožňuje navázání kontaktů s budoucími zaměstnavateli i srovnání výsledků v mezinárodní soutěži univerzit. Je potřeba mít na paměti, že oblast automobilového průmyslu a jeho subdodavatelů je vedoucím oborem, na kterém stojí naše hospodářství a které potřebuje špičkové odborníky. Nároky na uplatnění výrobků na trhu a potřeba špičkových pracovníků ve firmách v dobách ekonomické recese ještě více narůstají. Studentům se zájmem o technické obory, kteří mají snahu a potřebné nadání, umožňuje VUT ve spolupráci s průmyslovými partnery dostat se k vysoce pokročilým technologiím poslední doby a stát se v budoucnu špičkovými odborníky.
Hodnocení článku: