Jste zde

Nehořlavé montérky, skútr i sněžnice: zima klepe na dveře také u energetiků

Poruchové čety čekají v následujících měsících nástrahy zimního období a také zvýšený počet poruch i následných výjezdů.
Motorové pily, trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, nebo též sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy – to je jen krátký výčet pracovní výbavy. Montéři vyjíždějí do terénu se zkratovací soupravou k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země, bez použití montážní plošiny. Součástí vybavení jsou i jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí.
 

 
V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se proto energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou. „Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ vysvětluje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru vn, nn ČEZ Distribuční služby. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče.
 
 
V případě kalamitní situace mají poruchové čety připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech posádky dále disponují čtyřmi sněžnými skútry s vlečnými saněmi. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu v hlubokém sněhu, a běžky.
 
Nepřetržité spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst udržuje dispečink. Systém GPS, kterým jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich. V pohotovosti je jen v severních Čechách denně na 70 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí pak dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.
 
V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice. I přes provedené průklesty v řádech milionů korun se však stále musí počítat s pády vyšších stromů, stojících mimo ochranné pásmo. Jeho případné rozšíření ale může narazit na nesouhlas ekologických aktivistů.

 
Zdroj: ČEZ
 
Hodnocení článku: 

Komentáře

Kecy v kleci, skutečnost jak jsem se několikrát a stále přesvědčuji je úplně někde jinde. Většinou se o velkou část distribuční sítě již nikdo průběžně nestará. Několikrát jsem ohlašoval že je nutné vedení ořezat a odstranit popadané stromy a větve, ale i přes sliby nikdo nikdy nepřijel. Místy je již vedení tak natažené a stržené ze sloupů že je možné na něj dosáhnout ze země, naštěstí je to AES (izolované). Znám spoustu míst kde stromy a keře visí na vedení několik let, jak se k tomu přidá sníh tak vodiče většinou povolí. Potom přijede poruchovka sesvorkují dráty oklepou stromy a keře a odjedou. Některé dny takto jezdí i 4x na stejné místo. Tady jde spíše o to, aby měla poruchovka více práce a opodstatněnou svou existenci.
Ve zdravém konkurenčním a demokratickém prostředí by si toto žádná firma nedovolila.