Jste zde

Dokonalá navigace – krůček k autonomnímu řízení

Aktualizováno: Technologie v automobilovém průmyslu prochází rychlým vývojem. Automobil je osazený množstvím senzorů, které hlídají bezpečnost posádky. Dnešní doba si žádá, ale více. Bezpečnost je stále na prvním místě, ale automobilky se předhání, co dokážou nabídnout v komfortu. Pomalu se stává standardem, že auto je vybaveno navigací. Od dokonalé navigace je jen krůček k autonomnímu řízení.  Co na to dva představitelé navigací TomTom a Garmin ?

TomTom

TomTom má zkušenosti v oblasti lokalizace a navigace a dokáže pokrýt nové požadavky v oblasti telematiky mezi automobily,  dohledu nad vozovým parkem, přenosné zařízení tzv. wearables devices (osobní gps lokátory a navigátory). TomTom očekává 15 procentní nárůst v automobilovém průmyslu do roku 2020.

Akvizice Autonomous

TomTom koupili německou start-up firmu Autonomous. Byla založena v roce 2012 a několik let se úspěšně věnuje autonomnímu řízení automobilů na Univerzitě v Berlíně. Díky této akvizici, Tomtom získalo podporu ve výzkumu a vývoji v této oblasti. Získalo přístup k softwareovému stacku, který je jádrem pro autonomní řízení, potřebné 3D technologie a digitální zpracování obrazu. Díky digitálním mapám v HD kvalitě, RoadDNA lokalizační technologii a cloudovým službám se TomTom stává silným hráčem na trhu autonomního řizení.  

On-Street Parking

Dne 14 února 2017 společnost TomTom získala hlavní cenu Innovation Award na AIA v Haagu za službu On-Street Parking. Tato služba usnadňuje řidičům vyhledat volné parkovací místo, kdekoliv ve městě. TomTom zpracovává data z každého autmobilu a monitoruje obsazenost parkovacích míst v ulicích. Tím získává přehled o možném volném místě a dokáže utrápeného řidiče hledající voné místo navést spolehlivě a rychle k vysněnému cíli. Tato služba šetří čas a tím i peníze a představuje další krok směrem k autonomnímu řízení.

Nástroj pro sdílení dat o dopravě ve městech

TomTom představila nový nástroj pro sdílení informací o dopravě nejen ve městě, ale kdekoliv na silnici. Mezi tyto informace patří hustota provozu, práce na silnici, nehody či zvýšené nebezpečí na části silnici. Tyto informace jsou sdíleny v reálném čase a zobrazuje se přímo na GPS navigacích či mobilních aplikacích. Přesné a čerstvé údaje o provozu pomáhá řidičům a správcům vozového parku naplánovat cestu mimo problémové oblasti. To šetří čas, palivo a snižuje emise. Toho mohou využít nejen záchranné složky, ale i vozidla pro svoz komunálního odpadu. Tento nástroj se nazývá „Road Event Reporter“. TomTom nabízí aktuální informace ve vybraných městech (celkem 156 měst). Seznam těchto měst se skrývá pod názvem TomTom city. Bohužel tam nenajdete žádné město z České Republiky.

TomTom telematika už v 700 tisících autech

Fleet management (FMS) od TomTom vyžívá více než 46 tisíc zákazníků. V posledních dvou letech rapidně roste poptávka po této službě, kterou dokáže pokrýt. TomTom telematika řešení se nazývá WEBFLEET.  Poskytuje GPS souřadnice sledovaného vozu v reálném čase, dokáže sledovat styl jízdy, disponuje funkcí tzv. tachografu – hlídá čas strávený za volantem, dokáže vytvořit přehledné reporty pro rychlou analýzu jízdy. Největší výhodou je schopnost přímého spojení s řidičem. Dokáže lehce integrovat řešení třetích stran. Když se k tomu přidá kvalitní zpracování map a navigace, jedná se o zajímavé řešení nejen pro firmy. Navíc tato platforma je certifikována dle ISO 27001:2013, což zaručuje kontrolu nad procesy, a tím kontrolu nad zpracováním dat. Díky tomuto certifikátu mohou poskytnout i tzv. Critical Fleet Management.

HD mapy a RoadDNA

Na veletrhu CES ocenily dokonalost map v HD kvalitě. RoadDNA vrstva poskytuje dokonalé znázornění reálného světa. Vysoce přesné a realistické znázornění profilu vozovky, včetně klíčových prvků jako je 3D geometrie, značení jízdních pruhů. Díky této kvalitě poskytuje zajímavý pohled na mapy. Takto zpracovaná mapa je ideálním prostorem pro senzory v autonomních automobilech. Tyto senzory dokáží přesně umístit vozidlo do mapy a tím i do reálného prostoru. Tato technologie není určena jen pro autonomní vozidla, ale může být hybnou silou pro širokou škálu ADAS aplikace (Advanced driver assistance systems - Pokročilé asistenční systémy řidiče). Mezi tyto aplikace se řadí  parkovací asistent, adaptivní kontrola vzdálenosti, infračervené noční vidění, aktivní světlomety, kontrola mikrospánku atd.

Spoluráce s Bosch

Necelé tři měsíce po vydání článku (původně březen 2017) se Bosch a TomTom pochlubili tím, že dosáhli průlomu ve vývoji map s vysokým rozlišením pro automatizovanou jízdu. Mapa je dokonale popsána pomocí radiových signálů. Takové mapy se stanou nepostradatelné pro autonomní řízení. Zatím se mapy skládaly pomocí videa s vysokým rozlišením, což je nepraktické. Stávají se nefunkční ve snížené viditelnosti (déšť, noc). Radar pracuje spolehlivě vždy.  Radarová silnice se skládá z miliard individuálních odrazových míst. Dosahuje se přesné určení vozidla v pruhu na několik centimetrů. Bosch si vystačí s přenosem dat do cloudu pouze 5 kilobajtů na kilometr. Tento objem dat je dvakrát nižší než data získaná pomocí videokamery.

Společnost Bosch je světovým lídrem na trhu v oblasti radarových snímačů s technologií 77 gigahertzů s detekčním rozsahem až 250 metrů. Video senzory mají maximální detekční rozsah 150 metrů. Hlavním úkolem bylo najít způsob, jak přizpůsobit stávající radarové senzory, které se používají v asistenčním systému řidiče, jako jsou systémy automatického nouzového brzdění nebo adaptivní tempomat (ACC). Tyto snímače detekují pohybující se objekty. Radarové silnice pracují se statickými objekty. Auta přicházející na trh v nadcházejících letech s asistenčními funkcemi budou modifikována právě pro tento účel. Jeden milion vozidel bude aktualizovat mapu s vysokým rozlišením. Aktuální údaje pro každou vrstvu budou generovány palubními čidly vozidel během jízdy.  Komunikační jednotka Bosch Connectivity Control Unit bude přenášet data radarových senzorů z vozidel do cloudu. Tyto data jsou kompatibilní se všemi konvenčními mapovými formáty.  TomTom zodpovídá za začlenění radarové silnice do celkové mapy pro navigace.

Lokalizační vrstva: Automatizované vozidlo může určit polohu v jízdním pruhu pomocí lokalizační vrstvy. Porovnává informace o objektech, které získal prostřednictvím svých prostorových senzorů a informací z lokalizační vrstvy. Tímto způsobem vozidlo určí svou relativní polohu vůči objektům.

Plánovací vrstva: plánovací vrstva se používá k výpočtu jednotlivých manévrů během automatizované jízdy (plánování trajektorie). Plánovací vrstva obsahuje také informace o průběhu silnice, dopravních značkách, rychlostních limitech a přechodů.  Automatizované vozidlo může například použít plánovací vrstvu, aby rozhodlo, kdy má změnit jízdní pruhy.

Dynamická vrstva: informace o rychle se měnících provozních situacích, jako jsou dopravní zácpy, stavební práce, nebezpečí nebo dostupné parkovací místa, jsou uloženy v dynamické vrstvě.

 

 

GARMIN

Garmin působí v pěti oblastech – automobilový průmysl, letectví, fitness, námořní aplikace a aplikace pro rekreaci ve volné přírodě. Garmin také posiluje svou pozici v oblasti autonomního řízení. Jeho inteligentní palubní video nahrávací zařízení (IDVR) navázalo spolupráci v čínské továrně pro Peugeot a Citroen (DPCA). Technologii IDVR nalezneme v automobilu Peugeot 3008 nebo nedávno ohlášeném modelu Dongfeng Citroën C4L. Kvalita snímků 1080p / 30 sekund je dostačující pro aplikace ADAS jako je vyhodnocení kolicí v přední části vozu či varovný systém při nežádoucím přejetí do jiného pruhu. Tato inteligentní kamera je skrytě integrována do zpětného zrcátka, takže vůbec nekazí design interiéru vozu. Kamera vše zaznamenává na micro SD kartu a každá záznam je opatřen datum, čas, rychlost. V případě vyhodnocení potenciální nehody kamera zaznamenává soubory při nárazu spuštěné pomocí CAN signálu.

Technologie IDVR v podobě ConnectenCAM je součástí automobilu Citroen C3, kde je také intergrován ve zpětném zrcátku. Tato kamera disponuje wifi připojením, nabízí široký pozorovací úhel 120° a je vybacena vnitřní pamětí 16GB. Umožnuje řidičům okamžitě nahrávat, ukládat, sdílet videa a fotografie z jízdy.  ConnectCAM Citroen plní tři základní funkce:

  • Po stisknutí tlačítka se fotografie bezpečně uloží a sdílí dle nastavení
  • V případě nehody uloží do vyhrazeného paměťového prostoru  30 sekund před a 1 minuto po nárazu
  • Funkce najdi auto – lokallizuje automobil pomocí GPS souřadnice, které jsme si předtím poslali skrz wifi na mobil

Ovlásací panel Lenexa

Nový druh ovládacího panelu, který dosáhl skvělých výsledků v testech rozptylování a použitelnost řidičů. Vizuální podobu Lenexa lze interpretovat jako moderní verzi dvousloupcového rádia se dvěma knoflíky (ovládací prvky) dolní částí displeje (menu) a hlavního displeje. Garmin vychází z toho, že navigaci většinou nastavujeme před jízdou, kdežto audio a telefonní funkce používáme během jízdy. Použití ovládacího panelu uvidíte názorně na následujícím videu.

Závěrem

Lze říci, že ze začátku byla navigace dolňkem pro automobilový průmysl, ale pomalu se začíná stávat nutností. Jak to bude s autonomním řízením v budoucnosti se necháme překvapit. Důležitou roli bude hrát aktualizace map, které nebudou zdarma. Dle mého názoru by měli tyto systémy plnit funkci bezpečnosti čili oddálit nehodu při selháni řidiče. Což jsou vlastně již zmiňované doplňkové aplikace  ADAS. 

Hodnocení článku: