Popis rádiových modulů:
Pro rádiové ovládání jsem použil moduly od společnosti Sea Praha a to konkrétně typy RT1, RT4 a RR4. Jde o hybridní obvody, které obsahují AM modulátor (demodulátor) a Vf vysíláč (přijímač). Pracují na frekvenci 200-450MHz. Nejčastěji se používají na frekvenci 433,92MHz.
Parametry modulů:
Modul | U [V] | I [mA] | f [MHz] | Tprac [°C] | anténa | popis |
RT1
|
9 - 14
|
3
|
418 - 433,92
|
-25°C - +80°C
|
integrovaná
|
vysílač
|
RT4
|
2 - 14
|
4
|
303,8 – 433,92
|
-25°C - +80°C
|
externí
|
vysílač
|
RR4
|
4,5 – 5,5
|
2,5
|
200 - 450
|
-25°C - +80°C
|
externí
|
přijímač
|
Popis zařízení:
Já jsem toto zařízení navrhoval jako alarm na motocykl. Zapojení má stabilizátor napětí, takže je možné ho připojit na napětí v rozsahu 7 – 30V. Celé zařízení je řízeno jednočipovým mikroprocesorem AVR.
Aktivace hlídání je možná skrytým tlačítkem nebo pomocí radiového ovladače. Aktivace hlídání je signalizována blikáním červené LED diody. Při aktivaci hlídání dochází okamžitě k sepnutí relé, které je určené k rozpojení startovacího obvodu.
Schéma zapojení vysílače
Aktivace alarmu může nastat poklesem napětí v rozvodu, způsobeného např. nepovoleným startováním, zapnutím světel, atd., nebo sepnutím senzoru alarmu. K určení poklesu napětí je použit komparátor. Napětí, při kterém dochází k překlopení komparátoru, se nastavuje víceotáčkovým trimrem, aby bylo dosaženo přesnějšího nastavení. Další čidla jako pohybu nebo polohy nejsou na desce obsaženy. Je osazena pouze svorkovnice. K aktivaci dojde při propojení svorkovnice (aktivace nastává přivedením signálu log 0 na port). Aktivace alarmu je signalizována blikáním žluté LED diody. Při aktivaci alarmu je okamžitě spuštěn rádio alarm a se zpožděním (5s), dochází k sepnutí relé na kterým je napojena akustická siréna. Při aktivaci alarmu dochází také k sepnutí relé pro případnou další signalizaci. Rádio alarm a siréna je aktivní po dobu 15s. Poté, pokud je čidlo pořád sepnuté, je zahájen znovu alarm, nebo zařízení přechází opět do stavu hlídání. Alarm je kdykoliv možné vypnout skrytým tlačítkem nebo rádiovým ovladačem.
Při aktivaci a deaktivaci dochází ještě k chvilkovému sepnutí signalizačního relé, na který jsou napojena např. směrová světla. Ty bliknutím signalizují změnu stavu alarmu.
Schéma zapojení přijímače
Radiový přenos zajišťují vf moduly od firmy SEA Praha. Jedná se o moduly s AM modulací pracující na kmitočtu 433,92MHz. Vysílač na dálkový ovládání má označení RT1 a má integrovanou anténu. Vysílač na signalizaci alarmu je RT4. Ten má již externí anténu pro větší dosah. Přijímače jsou RR4. Také s externí anténou. Kodéry a dekodéry k těmto modulům jsou od firmy Holtek. Na těchto obvodech lze nastavit vysílací a přijímací kód tak, aby nedocházelo k vzájemnému rušení. Kód se nastavuje pomocí zkratovacích propojek. Dekodér a kodér pro dálkový ovladač musí mít nastavený stejný kód. Dekodér a kodér pro rádio sirénu musí mít také nastavený stejný kód, ten ale musí být jiný než jaký je nastaven na ovladači! Kodéry jsou pod označením HT-12E a dekodéry HT-12D. Dosah radiového ovládání a signalizace alarmu je testovaná na vzdálenost cca 200m. Podle technické dokumentace by měla být schopna přijímat na vzdálenost až 10km přímé viditelnosti. Dosah se ale velmi snižuje průchodem přes betonové stěny místností. Při testování přijímač přijímal až přes 5 zdí.
Přijímač pro signalizaci alarmu je ještě doplněn monostabilním klopným obvodem, vytvořeným z obvodu NE555. Monostabilní klopný obvod je použit z bezpečnostních důvodů. I při velmi krátké době příjmu varovného signálu, bude výstražná siréna houkat min 2 vteřiny, což pro upozornění nebezpečí stačí.
Použití bezpečnostních čidel záleží jen na uživateli. Jako čilo polohy motocyklu zaparkovaného na bočním stojánku (na tzv. „policajtovi“) je možné použít rtuťový spínač, který sepne při narovnání motocyklu. Použití tohoto spínače je sice jednoduché, ale z bezpečnostních důvodů bych ho nedoporučovat. Rtuť je totiž prudce jedovatá a při dopravní nehodě by mohla způsobit vážné komplikace.
ako čidlo pohybu je možné použít jazýčkové relé, které bude snímat pohyb kola. Jako další čidla je možné použít optické senzory, které budou signalizovat např. otevření schránky na nářadí, sundání sedla atd. Možnosti použití a druhů čidel je velké množství. Záleží opravdu jenom na uživateli které použije.
Alarm lze s malou úpravou použít i např. pro hlídání budov. U budov většinou nehrozí pokles napětí z důvodu nějakého narušení. Proto se trimrem nastaví takové napětí, aby komparátor nespínal. Dále se nemusí osazovat součástky pro odpojení startovacího okruhu. Pro úpravě napájecí části (přidáním transformátoru) je možné zařízení napájet i ze sítě.
Zapojení obsahuje i konektor pro připojení programátoru na AVR. Programuje se přes ISP.
Je možnost stáhnout si návrh plošných spojů v programu Eagle a zdrojový kód do MCU. Dokumentaci k vf modulům je možné sehnat na stánkách www.seapraha.cz, kde je možnost si i tyto moduly objednat.
Babcanik@ seznam.cz
Download & Odkazy
- Download HEX souboru pro MCU - Alarm.hex
- Download zdrojových souborů v Eagle pro výrobu DPS - Alarm_PCB.zip