Popis zapojení
Schéma zapojení obvodu je na následujícím obrázku. Prahová napětí pro rozsvědcení indikačních LED jsou vytvářena dvojicí zenerových diod (D6 a D10) zapojených v sérii s běžnými křemíkovými diodami (2 x 0,65 = 1,3V), které posouvají rozhodovací napětí o dalších cca 1,3V (D4, D5 a D8, D9). Jednotlivé tranzistory se otevírají na základě otevření kombinací D4, D5, D6 a D8, D9, D10 (při dostatečném napětí, které musí přesáhnout součet Zenerova napětí a závěrného napětí dvou křemíkových diod - 10 + 1,3 = 11,3V a 12 + 1,3 = 13,3V ). Dioda D3 blokuje rozsvícení D1, v případě, že je rozsvícena D7 a stejně tak je rozsvícení D1 blokováno přes R2 tranzistorem T2 při rozsvícené D2.
Rozhodovací úrovně a indikace
Červená - nízké napětí akumulátoru | 2,5 - 11,5 V |
Žlutá - pokud je motor vypnut správné napětí akumulátoru, při zapnutém motoru může indikovat poruchu dobíjení | 11,5 - 13,5 V |
Zelená - správná funkce dobíjení- při spuštěném motoru | 13,5 V + |
Stavba, oživení a vestavba do automobilu
Po osazení všech součástek doporučuji desku opatřit vrstvou ochranného laku (PLASTIK 70) a vestavět do krabičky. Velikostí vyhoví např. typ KPA02. Pokud to interiér automobilu dovolí, je možné desku vestavět přímo do palubní desky.
K palubní síti je indikátor vhodné připojit přes pojistku (F100mA) v kabelovém držáku. Indikátor by měl být připojen až za spínací skříňkou, aby zbytečně nevybíjel akumulátor.
Downloads & Odkazy
Schéma zapojení bylo s mírnými úpravami převato ze serveru www.redcircuits.com
Výrobní podklady pro DPS (pdf) jsou ke stažení pod článkem.
Seznam součástek
R1, R3, R4, R5, R6, R7, R8 | 2k2 |
R2 | 100k |
D1 | LED 5mm červená |
D2 | LED 5mm žlutá |
D3, D4, D5, D8, D9 | 1N4148 |
D6 | BZX79C10 |
D7 | LED 5mm zelená |
D10 | BZX79C12 |
T1, T2 | BC546 |
T3 | BC556 |
X1 | ARK500/2 |