Studenti vysokých škol, kteří se na podzim do soutěže přihlásili a dostali od firmy Faro autíčko na autodráhu a od Freescale elektroniku k jeho přestavbě, měli první možnost porovnat výsledky svého snažení ve velkém oficiálním závodě. Ne všem se podařilo samořídící autíčko zprovoznit. Z 50 registrovaných nakonec závodilo celkem 30 autíček. Za jejich vývojem stál někdy jednotlivec, jindy tým dvou až tří lidí.
Tvar závodní dráhy v Brně
Tvar závodní dráhy v Ostravě
Tvar závodní dráhy v Žilině
Pořadatelé z firmy Freescale Polovodiče ČR (http://www.freescale.cz) postavili na každé univerzitě jiný, předem neznámý, okruh. Pro zajištění stejných podmínek si všichni před závodem přezuli pneumatiky za nové, dodané partnerem pořadatelů - firmou FARO (http://www.autodraha-faro.cz). Pořadatel zkontroloval, jestli auta neobsahují magnet nebo jiné nedovolené úpravy. Závody proběhly však plně v duchu fair-play. Autíčka sice obsahovala rozmanité úpravy a mechanická, elektronická i designová vylepšení, ovšem vždy v souladu s pravidly soutěže.
Každý závodník na výzvu položil své auto do dráhy a po zapnutí elektrického napájení bylo odstartováno. Závod se jel ve dvou drahách, nejprve na 10 kol v pravé, tj. vnitřní dráze a poté 10 kol v levé, tj. vnější dráze s tím, že v levé dráze se startovalo podle průběžného pořadí. Průběžný čas, časové ztráty, pořadí, rekord kola a další údaje mohli všichni sledovat na promítacím plátně umístěném nad autodráhou.
Výkony samořídících autíček byly úžasné. Některá auta projíždala zatáčky takovým způsobem, že se to zdálo neslučitelné s fyzikálními zákony. Detailně propracovaná technika "řízeného smyku" byla většinou vítěznou. Jen menší část řešitelů se pustila do algoritmů mapování tvaru okruhu v prvním kole a následném využití této mapy v dalších kolech. Autíčko zrychlující na rovinkách a brzdící před zatáčkami vzbuzovalo velký obdiv všech zůčastněných. Bohužel, ne vždy dojelo do cíle. Je však zřejmé, že už v brzké budoucnosti bude vítězná strategie vyžadovat obě techniky spojit: projíždět zatáčky řízeným smykem a také zrychlovat na rovinkách a brzdit před jejich koncem.
Firma Freescale vyjadřuje uznání všem studentům, kteří dokázali udělat něco nad rámec svých povinností a svou kvalitní účastí tak vyvrátili často zmiňovaný nedostatek, že vysoké školy nedokážou připravit studenty pro praktický život. Tato soutěž byla povedenou ukázkou, jak lze využít teoretické znalosti z různých předmětů - od elektronických obvodů přes mikroprocesorovou techniku a programování až po zpracování signálů a řízení - k realizaci konkrétního zadání.
Naše poděkování patří také vysokoškolským učitelům, kteří obětovali přípravě svůj čas a nemalý zájem. Akci se dostalo velké pozornosti: od mnoha studentů-diváků až po zástupce vedení škol a místní media.
Výsledky:
Kompletní výsledkové tabulky jsou v příloze. Všichni postupující jsou vypsáni zde:
FRC2009 - Brno
Výsledné
|
|
|
|
|
v pravé dráze
|
v levé dráze
|
Výsledný
|
||
pořadí
|
No.
|
Jméno
|
ročník
|
fakulta
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
1
|
18
|
Miroslav Lízal |
3
|
FIT
|
105,484 |
1
|
-2,605 |
2
|
210,994 |
2
|
7
|
Tým: Václav Uhlíř, Aleš Tomeček, Adam Trhoň |
2
|
FIT
|
-0,081 |
2
|
-4,919 |
3
|
-2,395 |
3
|
50
|
Zdeněk Havránek |
6
|
FEKT
|
-8,750 |
7
|
102,905 |
1
|
-6,145 |
4
|
9
|
Ladislav Bažant |
1
|
FEKT
|
-3,723 |
4
|
-6,797 |
4
|
-7,915 |
5
|
33
|
Vlastimil Kříž |
3
|
FEKT
|
-2,899 |
3
|
-9,489 |
6
|
-9,783 |
6
|
10
|
Daniel Piši |
4
|
FEKT
|
-6,525 |
6
|
-10,117 |
7
|
-14,037 |
7
|
2
|
Tým: Lukáš Čapek, Jakub Laník |
3/1
|
FEKT
|
-5,837 |
5
|
-10,884 |
9
|
-14,116 |
8
|
21
|
Tým: Lukáš Famfulík, Tomáš Lembard, Petr Švábeník |
4
|
FEKT
|
-10,094 |
8
|
-10,200 |
8
|
-17,689 |
9
|
12
|
Tým: Tomáš Pospíšil, Radek Dostál |
3
|
FIT
|
-12,699 |
9
|
-13,063 |
10
|
-23,157 |
10
|
25
|
Rapid Racing Team: Tomáš Juřík, Karel Možný |
2
|
FEKT
|
-16,132 |
10
|
-20,801 |
12
|
-34,328 |
11
|
49
|
Tým: Peter Šošovička, Matúš Hikaník |
3
|
FIT/FEKT
|
-23,469 |
11
|
-15,163 |
11
|
-36,027 |
12
|
39
|
Daniela Johannesová |
4
|
FIT
|
-35,605 |
12
|
-33,981 |
13
|
-66,981 |
13
|
26
|
Václav Šimek |
8
|
FIT
|
-41,016 |
13
|
-48,345 |
14
|
-86,756 |
14
|
27
|
Tým: Václav Šnajdr, Aleš Povalač, Petr Šrámek |
5
|
FEKT
|
-447,997 |
14
|
-8,943 |
5
|
-454,335 |
|
|
|
|
|
|||||
|
Rekordní čas na jedno kolo |
|
|||||||
|
50
|
Zdeněk Havránek |
6
|
FEKT
|
9,892 |
|
|||
postupující | |||||||||
penalizace za neprojetá kola |
ŽILINA (a BRATISLAVA)
Hlavní závod: |
|||||||||
Výsledné
|
|
|
|
|
v pravé dráze
|
v levé dráze
|
Výsledný
|
||
pořadí
|
No.
|
Jméno
|
ročník
|
univerzita
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
1
|
32
|
PhD Dream Team: Michal Kurek, Matěj Pácha, Vladimír Vavrúš |
6 - 7
|
Žilina
|
100,549 |
1
|
107,352 |
1
|
207,901 |
2
|
30
|
Andrej Rybovič |
4
|
Žilina
|
-4,555 |
3
|
-4,235 |
2
|
-8,790 |
3
|
45
|
Peter Olbert |
3
|
Bratislava
|
-403,220 |
5
|
-36,727 |
3
|
-439,947 |
4
|
36
|
Serhij Zabejda |
4
|
Žilina
|
-5,263 |
4
|
-443,984 |
4
|
-449,247 |
5
|
42
|
Tým: Jozef Rodina, Jakub Vonkomer, Lukas Palkovic |
5
|
Bratislava
|
-2,853 |
2
|
-492,648 |
6
|
-495,501 |
6
|
34
|
DR.FIBOKO Team: Viktor Bobek, Peter Fibich, Dusan Koniar, Peter Drgona |
3
|
Žilina
|
-451,411 |
6
|
-445,308 |
5
|
-896,719 |
|
|||||||||
Doplňující závod o 3. postupové místo |
|
||||||||
Výsledné
|
|
|
|
|
v pravé dráze
|
v levé dráze
|
Výsledný
|
||
pořadí
|
No.
|
Jméno
|
ročník
|
univerzita
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
1
|
36
|
Serhij Zabejda |
4
|
Žilina
|
107,801 |
1
|
112,041 |
1
|
219,842 |
2
|
42
|
Tým: Jozef Rodina, Jakub Vonkomer, Lukas Palkovic |
5
|
Bratislava
|
-2,768 |
3
|
-4,448 |
2
|
-7,216 |
3
|
34
|
DR.FIBOKO Team: Viktor Bobek, Peter Fibich, Dusan Koniar, Peter Drgona |
3
|
Žilina
|
-3,820 |
5
|
-3,731 |
3
|
-7,551 |
4
|
45
|
Peter Olbert |
3
|
Bratislava
|
-12,605 |
4
|
-296,219 |
4
|
-308,824 |
Rekordní čas na jedno kolo | |||||||||
32
|
PhD Dream Team: Michal Kurek, Matěj Pácha, Vladimír Vavrúš | 6 - 7 |
Žilina
|
9,910 | |||||
postupující | |||||||||
penalizace za neprojetá kola |
OSTRAVA
Hlavní závod: |
||||||||
Výsledné
|
|
|
|
v pravé dráze
|
v levé dráze
|
Výsledný
|
||
pořadí
|
No.
|
Jméno
|
ročník
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
1
|
6
|
Radim Hercík |
3
|
88,671 |
1
|
89,318 |
1
|
177,989 |
2
|
41
|
Radek Tesař |
2
|
-8,072 |
2
|
-5,392 |
2
|
-13,464 |
3
|
22
|
Dalibor Janckulik |
5
|
-33,798 |
3
|
-38,809 |
6
|
-72,607 |
4
|
5
|
Martin Skarka |
3
|
-364,720 |
4
|
-14,261 |
5
|
-378,981 |
5
|
24
|
Jan Číž |
2
|
-412,505 |
5
|
-12,323 |
4
|
-424,828 |
6
|
20
|
Ondřej Štrbík |
3
|
-511,329 |
7
|
-11,420 |
3
|
-522,749 |
7
|
29
|
Karel Musil |
2
|
-451,352 |
6
|
-510,682 |
7
|
-962,034 |
8
|
14
|
Tomáš Solarski |
5
|
-511,329 |
7
|
-510,682 |
7
|
-1022,01 |
8
|
15
|
Richard Szuscik |
5
|
-511,329 |
7
|
-510,682 |
7
|
-1022,01 |
8
|
35
|
Vavrla Tomáš |
3
|
-511,329 |
7
|
-510,682 |
7
|
-1022,01 |
Doplňující závod o 3. postupové místo |
||||||||
Výsledné
|
|
|
|
v pravé dráze
|
v levé dráze
|
Výsledný
|
||
pořadí
|
No.
|
Jméno
|
ročník
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
pořadí
|
čas [s]
|
1
|
20
|
Ondřej Štrbík |
3
|
102,556 |
1
|
102,556 | ||
2
|
24
|
Jan Číž |
2
|
-359,292 |
2
|
-359,292 | ||
3
|
15
|
Richard Szuscik |
5
|
-437,476 |
3
|
-437,476 | ||
4
|
5
|
Martin Skarka |
3
|
-448,422 |
4
|
-448,422 | ||
5
|
35
|
Vavrla Tomáš |
3
|
-497,444 |
5
|
-497,444 | ||
5
|
14
|
Tomáš Solarski |
5
|
-497,444 |
7
|
-497,444 | ||
5
|
22
|
Dalibor Janckulik |
5
|
-497,444 |
6
|
-497,444 | ||
5
|
29
|
Karel Musil |
2
|
-497,444 |
7
|
-497,444 | ||
Rekordní čas na jedno kolo |
||||||||
6
|
Radim Hercík |
3
|
8,613 | |||||
postupující | ||||||||
penalizace za neprojetá kola |
Velké finále se bude konat v pátek 24. dubna 2009 v prostorách firmy Freescale v Rožnově pod Radhoštěm, ulice 1. máje 1009. Pro účastníky chystáme po závodě slavnostní večer, ubytování a možnost prohlédnout si zajímavosti v Rožnově a jeho okolí v následující den. Těšíme se na toto setkání, do kterého jistě ještě dojde ke zlepšení vlastností závodních autíček. Vždyť hlavní cenou je 600 Euro.
Odkazy:
- Domovská stránka společnosti Freescale - http://www.freescale.com
- Freescale Race Challenge 2009 na HW.cz - http://hw.cz/FRC2009
- Fotografie ze závodu v Brně - zde
- Zpráva Richarda Balogha o soutěži v Žilině - zde
- Domovská stránka společnosti Faro - http://www.autodraha-faro.cz