Jste zde

Freescale Race Challenge 2009 - Závody na univerzitách

03.jpg

AKTUALIZOVÁNO 6.4.2009. Firma Freescale uspořádala pro studenty vysokých škol elektrotechnického směru závody samořídících autíček Freescale Race Challange 2009. První kolo závodů se konalo ve dnech 23. až 25. března 2009 postupně na VUT v Brně, na Žilinské univerzitě a na VšB Ostrava. 

Studenti vysokých škol, kteří se na podzim do soutěže přihlásili a dostali od firmy Faro autíčko na autodráhu a od Freescale elektroniku k jeho přestavbě, měli první možnost porovnat výsledky svého snažení ve velkém oficiálním závodě. Ne všem se podařilo samořídící autíčko zprovoznit. Z 50 registrovaných nakonec závodilo celkem 30 autíček. Za jejich vývojem stál někdy jednotlivec, jindy tým dvou až tří lidí.

Tvar závodní dráhy v Brně
Tvar závodní dráhy v Brně
 
Tvar závodní dráhy v Ostravě
Tvar závodní dráhy v Ostravě
 Tvar závodní dráhy v Žilině
Tvar závodní dráhy v Žilině
 

Kontrola autíčkaPořadatelé z firmy Freescale Polovodiče ČR (http://www.freescale.cz) postavili na každé univerzitě jiný, předem neznámý, okruh. Pro zajištění stejných podmínek si všichni před závodem přezuli pneumatiky za nové, dodané partnerem pořadatelů - firmou FARO (http://www.autodraha-faro.cz). Pořadatel zkontroloval, jestli auta neobsahují magnet nebo jiné nedovolené úpravy. Závody proběhly však plně v duchu fair-play. Autíčka sice obsahovala rozmanité úpravy a mechanická, elektronická i designová vylepšení, ovšem vždy v souladu s pravidly soutěže.

Každý závodník na výzvu položil své auto do dráhy a po zapnutí elektrického napájení bylo odstartováno. Závod se jel ve dvou drahách, nejprve na 10 kol v pravé, tj. vnitřní dráze a poté 10 kol v levé, tj. vnější dráze s tím, že v levé dráze se startovalo podle průběžného pořadí. Průběžný čas, časové ztráty, pořadí, rekord kola a další údaje mohli všichni sledovat na promítacím plátně umístěném nad autodráhou.

Položit autíčko na autodráhuVýkony samořídících autíček byly úžasné. Některá auta projíždala zatáčky takovým způsobem, že se to zdálo neslučitelné s fyzikálními zákony. Detailně propracovaná technika "řízeného smyku" byla většinou vítěznou. Jen menší část řešitelů se pustila do algoritmů mapování tvaru okruhu v prvním kole a následném využití této mapy v dalších kolech. Autíčko zrychlující na rovinkách a brzdící před zatáčkami vzbuzovalo velký obdiv všech zůčastněných. Bohužel, ne vždy dojelo do cíle. Je však zřejmé, že už v brzké budoucnosti bude vítězná strategie vyžadovat obě techniky spojit: projíždět zatáčky řízeným smykem a také zrychlovat na rovinkách a brzdit před jejich koncem.

Firma Freescale vyjadřuje uznání všem studentům, kteří dokázali udělat něco nad rámec svých povinností a svou kvalitní účastí tak vyvrátili často zmiňovaný nedostatek, že vysoké školy nedokážou připravit studenty pro praktický život. Tato soutěž byla povedenou ukázkou, jak lze využít teoretické znalosti z různých předmětů - od elektronických obvodů přes mikroprocesorovou techniku a programování až po zpracování signálů a řízení - k realizaci konkrétního zadání.

Naše poděkování patří také vysokoškolským učitelům, kteří obětovali přípravě svůj čas a nemalý zájem. Akci se dostalo velké pozornosti: od mnoha studentů-diváků až po zástupce vedení škol a místní media.


 

Výsledky:

Kompletní výsledkové tabulky jsou v příloze. Všichni postupující jsou vypsáni zde:

FRC2009 - Brno

               
Výsledné
 
 
 
 
v pravé dráze
v levé dráze
Výsledný
pořadí
No.
Jméno
ročník
fakulta
čas [s]
pořadí
čas [s]
pořadí
čas [s]
1
18
Miroslav Lízal
3
FIT
105,484
1
-2,605
2
210,994
2
7
Tým: Václav Uhlíř, Aleš Tomeček, Adam Trhoň
2
FIT
-0,081
2
-4,919
3
-2,395
3
50
Zdeněk Havránek
6
FEKT
-8,750
7
102,905
1
-6,145
4
9
Ladislav Bažant
1
FEKT
-3,723
4
-6,797
4
-7,915
5
33
Vlastimil Kříž
3
FEKT
-2,899
3
-9,489
6
-9,783
6
10
Daniel Piši
4
FEKT
-6,525
6
-10,117
7
-14,037
7
2
Tým: Lukáš Čapek, Jakub Laník
3/1
FEKT
-5,837
5
-10,884
9
-14,116
8
21
Tým: Lukáš Famfulík, Tomáš Lembard, Petr Švábeník
4
FEKT
-10,094
8
-10,200
8
-17,689
9
12
Tým: Tomáš Pospíšil, Radek Dostál
3
FIT
-12,699
9
-13,063
10
-23,157
10
25
Rapid Racing Team: Tomáš Juřík, Karel Možný
2
FEKT
-16,132
10
-20,801
12
-34,328
11
49
Tým: Peter Šošovička, Matúš Hikaník
3
FIT/FEKT
-23,469
11
-15,163
11
-36,027
12
39
Daniela Johannesová
4
FIT
-35,605
12
-33,981
13
-66,981
13
26
Václav Šimek
8
FIT
-41,016
13
-48,345
14
-86,756
14
27
Tým: Václav Šnajdr, Aleš Povalač, Petr Šrámek
5
FEKT
-447,997
14
-8,943
5
-454,335
 
 
 
 
 
 
 
     
 

Rekordní čas na jedno kolo

 
     
 
50
Zdeněk Havránek
6
FEKT
9,892
 
     
                   
  postupující              
  penalizace za neprojetá kola              

 

 

ŽILINA (a BRATISLAVA)

Hlavní závod:

             
Výsledné
 
 
 
 
v pravé dráze
v levé dráze
Výsledný
pořadí
No.
Jméno
ročník
univerzita
čas [s]
pořadí
čas [s]
pořadí
čas [s]
1
32
PhD Dream Team: Michal Kurek, Matěj Pácha, Vladimír Vavrúš  
6 - 7
Žilina
100,549
1
107,352
1
207,901
2
30
Andrej Rybovič
4
Žilina
-4,555
3
-4,235
2
-8,790
3
45
Peter Olbert
3
Bratislava
-403,220
5
-36,727
3
-439,947
4
36
Serhij Zabejda
4
Žilina
-5,263
4
-443,984
4
-449,247
5
42
Tým: Jozef Rodina, Jakub Vonkomer, Lukas Palkovic
5
Bratislava
-2,853
2
-492,648
6
-495,501
6
34
DR.FIBOKO Team: Viktor Bobek, Peter Fibich, Dusan Koniar, Peter Drgona
3
Žilina
-451,411
6
-445,308
5
-896,719
       
 
         

Doplňující závod o 3. postupové místo

 
 
         
Výsledné
 
 
 
 
v pravé dráze
v levé dráze
Výsledný
pořadí
No.
Jméno
ročník
univerzita
čas [s]
pořadí
čas [s]
pořadí
čas [s]
1
36
Serhij Zabejda
4
Žilina
107,801
1
112,041
1
219,842
2
42
Tým: Jozef Rodina, Jakub Vonkomer, Lukas Palkovic
5
Bratislava
-2,768
3
-4,448
2
-7,216
3
34
DR.FIBOKO Team: Viktor Bobek, Peter Fibich, Dusan Koniar, Peter Drgona
3
Žilina
-3,820
5
-3,731
3
-7,551
4
45
Peter Olbert
3
Bratislava
-12,605
4
-296,219
4
-308,824
                   
  Rekordní čas na jedno kolo        
 
32
PhD Dream Team: Michal Kurek, Matěj Pácha, Vladimír Vavrúš  6 - 7
Žilina
9,910        
                   
                   
  postupující              
  penalizace za neprojetá kola              
Někdy zlobily kartáčkyPovinná výměna pneumatik

OSTRAVA

Hlavní závod:

           
Výsledné
 
 
 
v pravé dráze
v levé dráze
Výsledný
pořadí
No.
Jméno
ročník
čas [s]
pořadí
čas [s]
pořadí
čas [s]
1
6
Radim Hercík
3
88,671
1
89,318
1
177,989
2
41
Radek Tesař
2
-8,072
2
-5,392
2
-13,464
3
22
Dalibor Janckulik
5
-33,798
3
-38,809
6
-72,607
4
5
Martin Skarka
3
-364,720
4
-14,261
5
-378,981
5
24
Jan Číž
2
-412,505
5
-12,323
4
-424,828
6
20
Ondřej Štrbík
3
-511,329
7
-11,420
3
-522,749
7
29
Karel Musil
2
-451,352
6
-510,682
7
-962,034
8
14
Tomáš Solarski
5
-511,329
7
-510,682
7
-1022,01
8
15
Richard Szuscik
5
-511,329
7
-510,682
7
-1022,01
8
35
Vavrla Tomáš
3
-511,329
7
-510,682
7
-1022,01
                 

Doplňující závod o 3. postupové místo

           
Výsledné
 
 
 
v pravé dráze
v levé dráze
Výsledný
pořadí
No.
Jméno
ročník
čas [s]
pořadí
čas [s]
pořadí
čas [s]
1
20
Ondřej Štrbík
3
102,556
1
    102,556
2
24
Jan Číž
2
-359,292
2
    -359,292
3
15
Richard Szuscik
5
-437,476
3
    -437,476
4
5
Martin Skarka
3
-448,422
4
    -448,422
5
35
Vavrla Tomáš
3
-497,444
5
    -497,444
5
14
Tomáš Solarski
5
-497,444
7
    -497,444
5
22
Dalibor Janckulik
5
-497,444
6
    -497,444
5
29
Karel Musil
2
-497,444
7
    -497,444
                 
 

Rekordní čas na jedno kolo

       
 
6
Radim Hercík
3
8,613        
                 
  postupující            
  penalizace za neprojetá kola            

Velké finále se bude konat v pátek 24. dubna 2009 v prostorách firmy Freescale v Rožnově pod Radhoštěm, ulice 1. máje 1009. Pro účastníky chystáme po závodě slavnostní večer, ubytování a možnost prohlédnout si zajímavosti v Rožnově a jeho okolí v následující den. Těšíme se na toto setkání, do kterého jistě ještě dojde ke zlepšení vlastností závodních autíček. Vždyť hlavní cenou je 600 Euro.

Odkazy:

PřílohaVelikost
PDF icon Výsledková listina v PDF35.27 KB
Hodnocení článku: