Vítěz si odnesl pěněžitou cenu 600EUR, druhý a třetí v pořadí vyhráli multimediální přehrávač Creative ZEN X-Fi 8GB. I další si odnesli různé ceny a nikdo neodešel bez alespoň drobných pozorností.
Samotné závody se staly soubojem dvou typů algoritmů autonomního řízení autíčka na autodráze. Jeden, tzv. on-line způsob řízení, řídí autíčko pouze na základě aktuálních hodnot z akcelerometru a případně dalších snímačů. Na rovinkách smí auto rozjet jen do takové rychlosti, aby v okamžiku, kdy je detekována zatáčka, byl ještě schopen řízeným smykem autíčko udržet v dráze. Druhý, tzv. mapovací způsob řízení, si pamatuje kde na dráze jsou rovinky a v dalších kolech pak odvážně na rovinkách přidává a před zatáčkami brzdí. Celkem 4 autíčka jasně používala mapovací techniku. Z nich 3 obsadila poslední 3 místa a jedno zvítězilo. Mapovací algoritmus má jasné výhody, ale dosáhnout jeho 100% spolehlivosti na neznámé trati není jednoduché.
Po závodě si mohl každý zkusit závodit s běžným ovládaným autíčkem proti vítěznému samořídícímu autíčku. Ukázalo se, že nikdo nemá šanci s výtězných autíčkem držet tempo.
Po slavnostním vyhlášení výsledků byl připraven raut, během kterého se rozproudila diskuse o vývoji algoritmů samořízení a úpravách autíček. Po té, co se studenti ubytovali, pokračovala debata ve stylové hospůdce. To už si všichni sdělovali nejmenší detaily svých algoritmů, jen vítěz převážně mlčel a potutelně se usmíval.
Postupující z univerzitních kol byli pozváni do Rožnova na 2 dny. V pátek proběhly závody a v sobotu mohli buď dospávat předchozí noci probdělé nad posledními úpravami autíček, nebo se podívat po Rožnově a jeho nádherném okolí.
Firma Freescale děkuje všem studentům, kteří svojí pilnou prací dali této soutěži hodnotnou náplň a nastavili laťku už v prvním ročníku značně vysoko. Poděkování patří též firmě FARO, výrobci české autodráhy, za jeho vstřícnost a věcnou podporu všech zúčastněných studentů a škol.
Přístí rok bychom rádi soutěž vyhlásili znovu a udělali ji ještě o něco lepší. Uvažujeme o některých změnách v pravidlech, jako např. měření času až od 2. kola, aby v prvním kole mohlo autíčko v klidu mapovat trať, chceme poskytnout všem výkonější procesor ColdFire MCF51JM128 s možností programování a stahování naměřených dat přes USB, a promýšlíme mnoho dalších drobných změn.
Výsledky:
1 | 36 | Za-Za Team: Serhij Zabejda, Martin Zahradník | Žilina | 155,068 s |
2 | 30 | KME Team: Andrej Rybovič, Jaroslav Bednar | Žilina | -0,542 s |
3 | 6 | Radim Hercík | Ostrava | -4,676 s |
4 | 41 | Radek Tesař | Ostrava | -6,924 s |
5 | 51 | Tornado GP: Dominik Schnieder, Stanislav Veverka | Plzeň | -19,522 s |
6 | 20 | Ondřej Štrbík | Ostrava | -19,546 s |
7 | 9 | Ladislav Bažant | Brno | -21,000 s |
8 | 33 | Vlastimil Kříž | Brno | -22,522 s |
9 | 18 | Miroslav Lízal | Brno | -247,944 s |
10 | 50 | Zdeněk Havránek | Brno | -585,232 s |
11 | 32 | PhD Dream Team: Michal Kurek, Matěj Pácha | Žilina | -1014,662 s |
12 | 10 | Daniel Piši | Brno | -1803,670 s |
13 | 7 | Tým: Václav Uhlíř, Aleš Tomeček, Adam Trhoň | Brno | -1806,088 s |
Odkazy:
- Freescale Race Challenge 2009 na HW.cz - http://hw.cz/FRC2009
- Freescale Race Challenge 2009 - Závody na univerzitách na HW.cz - http://hw.cz/novinky/art2813-freescale-race-challenge-2009-zavody-na-univerzitach.html
- Domovská stránka společnosti Freescale - http://www.freescale.com
- Domovská stránka společnosti Faro - http://www.autodraha-faro.cz