Prakticky vešekerá elektronika, s níž se denně setkáváme a jíž prakticky neustále používáme je doslova protkána senzory všeho druhu. Zařízení se pochopitelně liší svojí komplexností a funkcí, takže je zřejmé, že jinou sadu senzorů bude vyžadovat varná konvice a jinou vaše auto. Tyto systémy právě v autě jsou dnes obvykle navrženy pro plnění určité speciální funkce - nicméně jejich tradiční funkcionalita (namátkou detekce snížení rychlosti) může být využita i způsoby, o jakých se nám doposud ani nesnilo. Pokud dotyčný senzor použijeme v kooperaci s jinými senzory, lze zvládat i řadu dalších poměrně složitých a komplikovaných věcí. Dokonce se mohou objevit i úplně nové funkční obzory.
Je tu ovšem jeden podstatný problém: Vestavěné senzory jsou komplikovaná zařízení, jež se neovládají a neprogramují právě jednoduše. Ale vypadá to, že už nám svítá na lepší časy. Vděčíme za to evropským vědcům z projektu EMMA, kterým se podařilo vyvinout novou middlewarovou platformu WM2P, která odstraňuje složitost při nových aplikacích již existujících vestavěných senzorů. Z programátorského hlediska tedy slouží jako jakési rozhraní mezi složitými senzory a "jednoduchými" lidmi.
Antonio Marqués Moreno, koordinátor EMMA projektu se k věci vyjádřil následovně: "Hledali jsme cestu, jak ukrýt stávající komplexnost do aut zabudovaných senzorů tak, aby s nimi mohli vývojáři pracovat co nejefektivněji a byli schopni rychle vytvářet nové způsoby využití se stávající senzorovou výbavou. Dle našeho názoru to má potenciál cestu k zákazníkovi zlevnit, zkvalitnit, zoptimalizovat, zestabilnit a především urychlit."
Filozofie middlewaru je tedy jasná - ukrýt komplexnost "železa" pod ní a pomoci programátorům (poskytnutím veřejného rozhraní) najít nové možnosti, jak využít senzorovou techniku. Jako typický příklad využití bylo uvedeno právě auto v kombinaci s bezdrátovými senzory. A jelikož auta již dávno nejezdí po ulici sama, přímo se nabízí je nechat mezi sebou občas prohodit "pár slov" - komunikace by probíhala mezi senzory auta samotného, dále mezi senzory aut v dosahu bezdrátové sítě a samozřejmě také mezi senzory umístěnými na značkách, semaforech apod. K samotnému přenosu dat lze využít v podstatě libovolné bezdrátové technologie - dá se očekávat, že se nejspíše dočkáme nasazení Bluetooth a sítí standardu 802.11.
Margués věc dále okomentoval slovy: "Jedna z nejsilnějších stránek EM2P je jeho škálovatelnost - může fungovat stejně kvalitně v měřítku celého města i státu." Kupříkladu FIAT již studoval EM2P tak, že sledoval výkon každého z válců a poskytoval řidiči informace v reálném čase. Jindy zase upravené auto nesoucí bezdrátově komunikující EMMA systém informovalo londýnskou dopravní infrastrukturu o všech překážkách, na které na cestě narazilo. "Nesnažíme se vyvinout konkrétní komerční aplikaci, jen chceme ukázat, že systém funguje," uzavírá svoje myšlenky Marqués.
Odkazy
- Zdroj: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/07/090701150851.htm
- EMMA projekt - http://www.emmaproject.eu/