Řeknete si: „Já na nic takového přece nenaletím“ a pravděpodobně budete mít i pravdu. Ale co jiní v našem okolí, například zestárlí rodiče či prarodiče, budou mít i oni takové štěstí? Takže konec samolibosti a vzhůru do akce! O tom, že se nejedná jen o jakousi nafouknutou bublinu, svědčí i titulní stránky Energetického regulačního úřadu, na kterých v těchto dnech „visí“ zcela jasné upozornění. Jak takový obchodník, bez ohledu na danou společnost, zpravidla vystupuje?
Neseriózní metody některých podomních obchodníků s energiemi
- Používají zavádějící informace, aby vzbudili zájem a důvěru spotřebitelů. Například se neoprávněně vydávají za pracovníka, který kontroluje nebo odečítá elektroměry.
- Vydávají se za pracovníka stávajícího dodavatele energie, který má se spotřebitelem dohodnout změnu dosavadních cenových tarifů.
- Mylně informují spotřebitele, že jeho dosavadní dodavatel energií ukončuje činnost, a proto musí uzavřít novou smlouvu s jinou firmou.
- Přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy. Argumentují časově omezenou nabídkou a nenechávají spotřebiteli dostatečný čas na rozhodnutí.
- Neposkytují spotřebiteli úplnou informaci o své nabídce. Spotřebitel například až po podpisu zjistí, že za předčasné ukončení smlouvy musí zaplatit deaktivační poplatek.
- Nabízejí paušální slevu, aniž by vycházeli ze skutečné spotřeby domácnosti a jejího cenového tarifu.
- Neinformují o tom, že nabízená sleva je časově omezená a nekryje se s celým obdobím, po které se spotřebitel podpisem smlouvy zavazuje odebírat elektřinu.
- Nesdělují informace o ceně zákaznického servisu nového dodavatele. Spotřebitel tak může platit i poplatky za služby, které měl doposud zdarma.
- Zaměřují se na starší spoluobčany. Nabízejí jim klamavou slevu na dodávku energií určenou pouze pro seniory, která však ve skutečnosti neexistuje.
- Ve výjimečných případech se může spotřebitel setkat s agresivními obchodními praktikami, kdy mu obchodník vyhrožuje a nutí jej k podpisu nové smlouvy.
Nekalými praktikami nejvíce ohroženou skupinou obyvatel jsou dle ČEZu lidé nad 60 let. Celých 55 % z nich po oslovení prodejcem doma podá žádost o změnu. Prodej od domu k domu je také nejčastějším způsobem, jak alternativní dodavatelé získávají své zákazníky. Výsledkem nabídky u dveří domova je 86 % všech žádostí o změnu dodavatele. Tak vysoké číslo svědčí o tom, že při podrobném srovnání nabídek na internetu se lidé pro přechod nerozhodnou. Jeden z cenových kalkulátorů naleznete např. na stránkách http://kalkulator.eru.cz/. A jak se bránit nekalým praktikám? Platí následující desatero:
Jak se bránit nekalým praktikám?
- Neotvírejte dveře cizím lidem
- Platí jen to, co je na papíře
- Prověřte si nabídku u nezávislých zdrojů, porovnejte ji s konkurencí
- Ptejte se na podrobnosti, poplatky a služby
- Slušnost na chvíli stranou
- Nepodepisujte vůbec nic
- Pokud vám někdo vyhrožuje, zavolejte policii
- Ověřte si úsporu
- Náprava je možná, jednejte ale včas
- Poraďte svým blízkým
Download a odkazy:
- Spejblova výhodná koupě
- Stránky Energetického regulačního úřadu: http://www.eru.cz/
Komentáře
Vlastní zkušenost
To že můžou naletět, bych neházel jen na seniory, setkal jsem se s podejkyněmi od Cetropolu a vůbec jsem z toho neměl příjemný pocit. Dost hrubým způsobem se snažily mě zmást, že patří k současnému dodavateli, mávali mi před obličejem občankou a jakýmsi barevným papírkem. Vyhodil jsem je (jelikož jsem celkem informovaný - co bych jinak hledal na hw.cz), ale jejich hrubosti se jenom stupňovali. Stávající dodavatel, kam jsem volal jestli s tím může něco dělat tak tvrdil že ne, aby nebyl žalován za nekalou konkurenci. Myslím, že taková taktika prodeje, kde je všechno mezi 4 očima právě nahrává podobným spekulantům. Celkový dojem byl z toho vystoupení velmi špatný, co je nejkomičtější, že určitě dámy byly firmou instruovány jak postupovat, ale pokud se mrknete na Centropol web tak bude pozitivní, takže tady někdo lže....