Příkladem jsou čerstvě uvedené konvertibilní modely, které radikálně změnily tradiční sklápěcí konstrukci počítačů. Nejzásadnější inovaci ovšem představuje dotykové rozhraní, které podstatně rozšířilo tradiční ovládací prvky počítače – klávesnici a myš. Novému dotykovému ovládání bezprostředně vycházejí vstříc i výrobci, kteří v kategorii Ultrabook během posledních dvou měsíců roku 2012 uvádějí na trh více než 40 nových zařízení vybavených dotykovým displejem.
Ovládání dotykem je jenom začátek, hlas a gesta následují
Po přechodu k dotykovému ovládání přes displej se tradiční metody již v příštím roce rozšíří o podporu gest a hlasu. Inovace souvisí s uvedením čtvrté generace procesorů Intel Core, postavené na 22 nm výrobní technologii. Nová mikroarchitektura Haswell uživatelům zpřístupní takzvaný percepční computing – počítač tak bude schopen reagovat na projevy uživatele.
Video: Perceptual Computing: Human Interaction as the Next-Generation User Interface
Percepční výpočetní technika stojí a padá na využití dotykových obrazovek, senzorů a kamer, jež jsou implementovány do mobilních zařízení. Prvních úspěchů již bylo dosaženo například v oblasti rozpoznání hlasu. Hlasovým ovládáním bude kupříkladu možné vyhledávat na internetu, pouštět si hudbu či sdílet linky na sociálních sítích. Další meta pak spočívá v dokonalejším ovládání prostřednictvím pohybů a s využitím miniaturních 3D kamer. Podobně jako je možné psát na klávesnici všemi deseti, dokážeme i náš počítač ovládat pohyby všech deseti prstů a to bez jakéhokoli dotyku.

Žádný z nových intuitivních a přirozených způsobů ovládání ale nebude znamenat soumrak těch stávajících: společně s myší a klávesnicí vytvoří multimodální rozhraní, v němž se ten nejvhodnější způsob interakce vybere na základě kontextu a historie uživatele.
Zdroj: Intel