Jste zde

Od zelené barvy až k prodlužce za autem. TI radí jak se nezamotat

Elektromobilita je na vzestupu – a nemusí se přitom týkat jen klasických vozidel. Od čeho se však při vývoji odrazit a jak si zbytečně nekomplikovat život?
Systémy, používané v plně elektrických, ale též hybridních vozidlech, se skládají z několika základních modulů. Blok baterií – obvykle typu Li-ion v rozsahu 400 V – bude řízen a monitorován strukturami BMS (Battery Management System) a nabíjen prostřednictvím modulu AC/DC měniče, pracujícího s napětím od 110 V (jednofázová soustava) až po 380 V (třífázové rozvody). Vysoké napětí baterie pak poslouží DC/AC invertoru při buzení elektrického motoru. Rovněž zde ošetřujeme možnost ukládání energie zpátky do baterie.
 
 
Propojení vysokonapěťové baterie s tradiční palubní sítí, provozovanou na 12 V, si bude žádat DC/DC měnič. Spojení stejné baterie s invertorem se pak ve většině případů realizuje opět díky měniči – reverzibilnímu DC/DC. Celý systém musí zároveň vyhovět odpovídajícím bezpečnostním požadavkům.
 
 
Přeprava, využívající elektrického pohonu, se však netýká pouze automobilů, ale též mnoha milionů jednoduchých „vozítek“ po celém světě, orientovaných na předem stanovené úkoly (na HW serveru viz též článek „Dobijte si baterky“ - elektrická kola a jak na ně?). Takové systémy budou sice v porovnání s elektrickými či hybridními vozidly jednodušší, nicméně stále využívají stejné funkční bloky.
 
Vhodnou volbou pro řízení motorů se např. stávají MCU rodiny Piccolo™, nabízející spojení výkonné jednotky CPU spolu s nezbytnou podporou PWM a A/D převodu pro řídicí smyčku. Rovněž bateriové systémy zde budou obvykle pracovat s nižším napětím a menším počtem článků, takže s výhodou využijeme integrované obvody bq77910 či bq77908, spravující a ochraňující až 10 článků.
 
Na stále rostoucí poptávku celé řady sektorů po elektrifikaci na své cestě k energetické účinnosti a trvalé udržitelnosti aktuálně reaguje 44stránková příručka s názvem Hybrid and Electric Vehicle Solutions Guide, vydaná společností Texas Instruments. Současným trendům se, jak jinak, věnuje právě na úrovni integrovaných obvodů.
 
Speciálně se zaměřuje na oblast řízení baterií, systémy konverze napájení, nabíjení a infrastrukturu okolo, řízení motorů, funkci start / stop, e-kola i tzv. STOV (Small Task-Oriented Vehicle) či nezbytné oddělení. Stáhnout si ji můžete na stránkách www.ti.com/hev.
 

 

Download a odkazy:

 

 

Hodnocení článku: